Smala turpjäxor, finns det?

OHellsing

Medlem
Hej
Nu har jag börjat inse att lite längre turer än 300hm släpandes på Guardian och pjäxor med begränsat gåläge lockar mer och mer så därför tänkte jag skaffa mig ett par lättare och Dynafit-kompatibla pjäxor och fram över även Tech-bindningar. Tänkte mig något som ändå är bra att åka på, orkar driva 100mm skidor och väger runt 1500g

I dagsläget åker jag med Scott G1 130, en trevlig hård och 97mm smal alpinpjäxa med "gåläge". Dessa sitter efter lite mek helt okej, men smalare (kanske framförallt lite lägre volym) skulle ju inte skada.
Hittar jag en turpjäxa som jag trivs med så lär dom bytas ut mot något i stil med Redster WC 130 eller annat likvärdig smalt.

Alla turpjäxor jag tittar på ligger på en bit över 100mm i lästbredd och är väldigt rymliga kring hälen.
Finns det några pjäxor som är smala/tighta i passformen eller ska man bara acceptera att man inte sitter fast som vanligt? Eller rent av köpa en åkmässigt bra modell och börja padda upp den och/eller byta innerskorna?

Har tittat på Dynafit mercury och neo, La Sportiva Spectre/Starlet och Scarpa Maestrale RS.
Spectre sitter fint kring hälen men är ganska tight och trycker en del över fotryggen. Dessutom är jag osäker på om det är en pjäxa för mina behov?
Maestrale sitter grymt i skaftet och anklarna med väldigt rymligt runt foten. Prestandan verkar det inte vara något fel på.
Mercury och neo/one har jag tyvärr inte hunnit testa än, men prestandan på iaf Mercury verkar uppfylla mina krav.

Någon som har samma problem och sitter inne med en lösning?
/Oskar

Tänk på att om du ska tura "ordentligt" så kommer du spendera väldigt mycket tid med dina fötter belastade i pjäxorna, även om pjäxorna i sig inte är spända. Konceptet jag personligen har just nu är att jag utgått från den pjäxa jag upplevde satt bäst i hälen och över fotvalvet, sedan har jag låtit trycka framdelen av pjäxan till en bekväm nivå och så använder jag spännena för att hålla fossingen på plats när det är dags för åkningen. personligen gillar jag "ankelspännen" (som finns på t ex mercury och maestrale) som tvingar bak hälen i pjäxan.

Nu vet jag inte vad du anser vara "väldigt rymligt", men spontant låter det som att maestralen för dig inte alls skulle vara särskilt dumt.

Hej! Kan inte påstå att jag har någon lösning, men har läst mig till följande när jag försökt stilla skidsuget med diverse forumnördande och dylikt:
1. Mercuryn borde kunna vara det du söker (dvs tight passform och prestanda). Testa den!
2. Många har haft det problem du beskriver med spectre, har de inte gjort den aningen rymligare över fotryggen i senaste versionen?

Med vänlig hälsning, Viktor

Är väldigt nöjd med min Maestrale RS, som Vattendroppe skriver hjälper "ankelspännet" till att hålla fast hälen på ett bra sätt. Inga problem att styra mina 98 mm skidor, och tror spontant att de lär klara större skidor bra också (planerar att testa snart).
När jag köpte mina förra året provade jag även Dynafit Vulcan, och de var bra mycket smalare än Maestrale, fick knappt i fötterna själv. Antar att det är liknande passform på Mercury men Vulcan ska ju ha ännu bättre prestanda...

Att minska volymen i en pjäxa är ju inte svårt. Klipp eller skär till en sula helst av ett hårt material, placera den under! innerskon. Den måste vara styv så den inte skrynklar när innerskon sätts i Jag har använt denna metod själv och till barn som växer och man inte vill byta pjäxor stup i ett.

Beträffande övriga pjäxor är den Sportiva jag sett i butiker i Sverige av fjolårsmodell. I Frankrike på en seriös butik i våras fick jag besked att den skulle modifieras till 2015 med mer rymd över insteget då den ansågs för tajt på den punkten.
Bredaste lästerna har nog BD smalare tex Garmont och Scarpa.

Dynafit kommer ju med en ny pjäxa, Khion. Vet inte riktigt när den släpps dock. Ät tlt 6 för klen för dig?

@leder Scott/Garmont Radium är specad till 102,5mm läst och min 97mm scott känns bred, så jag tror jag passar på den. Dessutom är det dom lite tyngre än planerat.

@Drj Tlt6 känns spontant lite klen, men någon som har åkt den får gärna lämna lite input.
Khion verkar ju vara högintressant, men kommer den gå att få tag på inom rimlig tid?

@gubbfan Jodå, det är ordentligt reducerat med sula i mina nuvarande pjäxor, men jag slipper helst.

Idag fick jag (på grund av stängda liftar) hur som helst tid att testa lite, bland annat en Mercury i rätt storlek och en vanlig Maestrale.
Mercury är bred i skalet, och det där hälgreppet folk skriver om behöver tightas till. Men annars så satt den rikigt bekvämt. Men jag misstänker att när linern börjar packa ut så kommer jag sitta fast rätt dåligt i framfoten.
Dessutom dyr, 550e för förra årets modell (o än lika som årets. Eller?).

Den orange Maestrale var mest bara otrevligt mjuk och bred. På något sätt inte alls lika bekväm som den RS jag kände på förra året.

Dynafit One/Neo verkar ha samma passform som Mercury. Någon som kört den?

@OHellsing jag har både Radium årsmodell 2012 och Bodacious (98 mm). Upplever Radium som smalare.

Radium känns som en gummistövel i jämförelse Bodacious.

/Leder

Så, då kan vi utesluta Neo Px ur leken också. Den bör nog jämföras med TLT6 i flex men passform från en Mercury. Alltså inte det jag letade efter.

Men jag fick chansen att testa en Spectre igen och den är ju högaktuell. Någon som har åkt den och kan ge lite input?

OHellsing sa:
Så, då kan vi utesluta Neo Px ur leken också. Den bör nog jämföras med TLT6 i flex men passform från en Mercury. Alltså inte det jag letade efter.

Men jag fick chansen att testa en Spectre igen och den är ju högaktuell. Någon som har åkt den och kan ge lite input?
Jag kör maestrale rs nu för andra året. Och de levererar bra. Tåboxen är rymlig medan jag upplever passformen som tiggt men det beror på vilka fötter man har. Ang flex är de inte för mjuka för mig. Mest kört puder och medel pist med olika skidor. Från 100 till 115 i midja. Nu driver de mina quest 115 i 188. Jag väger dock c:a 75 så det kan spela roll. Den vanliga maestrale är för mjuk tycker jag och inte öka tiggt.

Har smal fot...Har kört Radium och har nu Technicas Cochise pro för pist och lite allround.... har Dynafit Mercury som är kanon som offpist pjux....Bra hälgrepp för mig,,,, men kommer byta till Inutition liner pro tour för att få det ännu bättre.....
Gällande Radium tyckte jag det var en bra allrounder och lika smal som både Mercury och Cochise pro,,,,MEN toe-boxen under de första1.2 åren var för låg,,,,så jag plockade 2st naglar av det....

Åker med K2 108 Annex som både offpist och turandes,,,,
Väger 86kg....

streimert sa:
Har smal fot...Har kört Radium och har nu Technicas Cochise pro för pist och lite allround.... har Dynafit Mercury som är kanon som offpist pjux....Bra hälgrepp för mig,,,, men kommer byta till Inutition liner pro tour för att få det ännu bättre.....
Gällande Radium tyckte jag det var en bra allrounder och lika smal som både Mercury och Cochise pro,,,,MEN toe-boxen under de första1.2 åren var för låg,,,,så jag plockade 2st naglar av det....

Åker med K2 108 Annex som både offpist och turandes,,,,
Väger 86kg....
Jag har testat Cochise Pro och dömt ut den som för bred, speciellt i hälen. Men mercury känns tight I hälen i jämförelse.

Hur upplever du skillnaden i åkkänsla mellan Cochise och Mercury?

Jag ser det som lite 2st olika typer av pjäxor,,,,
Cochisen har en bättre innersko och mer genomarbetad....en bättre komfort vid själva åkandet....

Mercuryn,,,, har bättre hälgrepp än Cochisen för mina fötter,,,, men en sämre stoppning och komfort än Cochisen....

Dock har jag provat med cochisens innersko i mercury,,,,men i gå läge kasst,,,,

Men till åkningen,,,,så är Cochisen mer en charger som tål mer och är mer precis i rörelserna... än Mercury,,,
Cochisen känns något styvare också....

Mercury har en tajtare passform,,,, helt klart,,,,,

Sen kan man ju väl fixa till hälgreppet om det inte är bra på Cochisen om övrigt är bra,,,,,
ps notera att Mercuryn orginalinnersko är full av sömmar och skit över plösen,,,så när man flexar framåt,,,så blir det mkt trångt,,,(pga av konstruktionen med den lösa tungan)....tänk på det när du testar,,,,
Jag har fått tryckutjämna vid de sömmar som finns,,,samt slippa ner innersulan något för att få ner foten,,,, från dessa satans sömmar,,,,,,

ps...cochise pro med gummisulor väger 2200gr (jag har vägt mina,,,stl 27,5).....mercuryn ligger på ca 1700gr....stor skillnad,,,,

Tillbaka
Topp