Smällkallt med baggy?

Monis

Ny medlem
Smällkallt med baggy?
Nu kommer jag igen med en korkad fråga :)

Funderar lite över skidkläder, måste köpa nytt. Jag gillar lite mer baggy, inte sådär larvigt fjortisjibber baggy med jackan nere vid knäna. Hade i alla fall tänkt att införskaffa Sweet Hammer Jacket med tillhörande byxa som allmänt är loose-fit men ändå teknisk. Har igentligen Medium men funderar på Large.

Grejen är den att jag avskyr att frysa! Jag gör det inte så lätt men gör jag det vill jag hellre dö! Så jag lekte lite med tanken ifall värmeisoleringen blir sämre med baggy? Blir det kallare eller varmare ifall jag tar Medium eller Large? Någon smart person som har någon ide om detta?

Smällkallt med baggy?
Fast om det blir för mycket luft så man inte hinner med? Och sen om det är baggy så kan det nog komma in en del kalluft underifrån osv...

Smällkallt med baggy?
beror väl mycket på hur du klär dig under med underställ, fleece mm..
gör du det rätt från början så spelar inte storleken på jackan någon roll skulle jag tro, jag har åkt stora kläder i många år och blir aldrig kallt om man klär sig rätt från början.

Smällkallt med baggy?
Det är luften mellan lagrena (lagren som i olika plagg och lagren som i lagren i tyget) som gör ett plagg varmt. Så mer baggy är varmare till en viss gräns. Din kroppsvärme måste orka värma upp luften för att det ska fungera.

Smällkallt med baggy?
Monis sa:
Fast om det blir för mycket luft så man inte hinner med? Och sen om det är baggy så kan det nog komma in en del kalluft underifrån osv...
fast det lär ju inte hända om medium sitter normalt och du köper large.. kommer du få typ 7cm mer i omkrets runt bröstet?

Smällkallt med baggy?
Ett för stort ytterlager kommer att läcka mer värme då ventilationen ökar, det blir större genomsläpp vid framför allt nederkant av jackan. Det kommer även att vara en större mängd luft innanför jackan, och genom rörelser kommer tyget att flytta sig och pumpa runt/ut luften vilket leder till att du ständigt måste värma upp ny kalluft med din kropp.
Ett för trångt ytterlager kommer att pressa ut luften ur mellanlagret och på så sätt bli kallare.
Ett bra snölås hjälper förstås till, men det är inte hundraprocentigt.
Andra detaljer att tänka på när man väljer jacka är hur den passar kring halsen, en halsduk eller buff bör få plats och sluta tämligen tätt emellan hals och jacka för att minska värmeförlusten. Tänk även på blixtlåskonstruktionen, moderna jackor har oftast tejpade kedjor, något som förvisso ser häftigt och högteknologiskt ut men som inte fungerar lika bra som en gammal hederlig vindslå. Jackor av bra kvalitet brukar än idag ha åtminstone frontkedja med vindslå på insidan, något som gör stor skillnad särskilt om man har ett mellanlager med hellång frontkedja. Titta även på hur dragkedjorna i fickor och ventilation ser ut.
Bäst är alltså lagom stora kläder, men då kanske de andra gangsterbarnen retar dig.
Naturligtvis går det att komplettera med tjockare mellanlager, eller fler mellanlager för den delen. Har du en värmetröja som har normal passform så fungerar det säkert ändå, men optimalt är det inte.
Att klä sig i vinterklimat bygger på tre principer: skydd, värme och torrhet. Det ytter lagret ger dig skydd emot vind och väta utifrån, mellanlagret ger dig värmeisolering och det inre lagret är till för att transportera bort fukt i form utav svett ifrån huden. Därför gillar många skaljackor, de fungerar bättre mot väta utifrån och är betydligt mer flexibla i och med att nästan all värmeisolering sitter i mellanlagret.
Sedan får ju var och en göra sin egen avvägning emellan funktion kontra mode.
//Tompan

Smällkallt med baggy?
Lär nog ha så pass liten betydelse att den är försumbar. Kan däremot tänka mig att ventilation med mera kan försämras under varmare dagar då du lätt blir svettig.

Tillbaka
Topp