smear skis

smear skis
Just Atomic Thug har seglat upp som en mkt intressant skida på min radar. Hittade den i Verbier för nån vecka sedan och stod länge och klämde och fingrade på den. Verkar vara nästan idealisk för mitt tänk på en "lekigare" skida att komplementera med.

Ganska rak skärning ala 37m, bra bred med 140-120-133 och twintip i 181 cm är perfa ur min synvinkel. Har oxå fått mycket positiva kommentarer överlag av det jag hittat på Teton. Synd att man var så velig och inte slog till när man stod med dem där i handen, men å andra sidan så finns de på nätet för nästan samma pris...

Hohum, nu ska man bara nudla sin ekonomi till ett par Thug och två par Dukar så är vinterns kapprustning redan avklarad...

smear skis
Kan rek. Thug, grymt lättåkt och "lekig" med ett shysst flyt och funkar fint på allt utom is, gör slaskdagarna i april så gott som lika roliga som nysnön i Feb. De gillar inte riktigt att bränna på över kartongsnö i lite högre farter, kanske är bättre i den längsta varianten men det vet jag inget om... Men riktigt kungliga till skohsåkning då de är lätta och svarar snabbt.
Bara åkt på Armada ARG som lyfter bättre, där hela foten står över snön :-) men de går och andra sidan inte att åka på nått som är hårdare än tja löst iom skrovformen... Så är helt klart nöjd med mitt köp, sen så är det ju sjukt snygga vilket inte gör saken sämre.
Kan även intyga att de funkar fint som vattenskidor...

smear skis
Varför inte införskaffa ett par av fjolårets AK Enemy i 189a längden, göra en rocker på dem själv och montera relativt mittmonterat? Det blir billigt och dem kommer funka finfint att smöra runt på. Kör på samma skida själv utan rocker och den funkar kanon överallt för en lättviktare som jag. Sen är det klart att man blivit inspirerade av FUjas, Mahre och Seth som alla smörade omkring på sina rockade exemplar förra året.

smear skis
Jag köpte inga SFB utan ett par Line EP Pro. Har kört dom 2 dagar och de intrycken jag fått av dom är.
1. Sjuktligt lättmanuvrerade i puder, troligtvis pga mittmonteringen (+2 från true center)
2. Otroligt lätta för sin storlek
3. Löjligt mjuka
4. Carvar skiten ur pister (om det inte är is dvs...15m radie)
5. Lätta att köra switch i puder. Inte så hårt testande eftersom de bara haft en puderdag..än

minuset är att dom är så mjuka att man hela tiden måste ha perfekt position på skidorna för att man ska kunna manuvrera dom alls. Lite svårt när man kommer till ojämnare partier i skog. Måste sätta stompet perfekt annars blir det wheelie av allt ihop.
Dom är även väldigt tunna så de som monterar de måste vara säkra på att skruven inte är för långa så det blir bulor i belaget (som för mig). Belaget skulle kunna vara lite mer hållbart.

smear skis
Är ju bra för skidåklningen att stå rätt på skidorna. Och dessa skidor kräver verkligen rätt position som du säger.. Riktig kul skida. Du glömde även att det är omöjligt att få topparna under snön.

//H

smear skis
Hasse sa:
Är ju bra för skidåklningen att stå rätt på skidorna. Och dessa skidor kräver verkligen rätt position som du säger.. Riktig kul skida. Du glömde även att det är omöjligt att få topparna under snön.

//H
Sry sir. Glömde det! :P TOPPARNA DYKER INTE!

smear skis
Men vart sitter ditt streck för orginal monteringen?

Mätt skidan där strecket är både framme från och bakifrån så ser du vart din bindning är monterad. Min är monterad på strecket och då är den -4 cm från skidans true center..

//H

smear skis
Hasse sa:
Men vart sitter ditt streck för orginal monteringen?

Mätt skidan där strecket är både framme från och bakifrån så ser du vart din bindning är monterad. Min är monterad på strecket och då är den -4 cm från skidans true center..

//H
Skall mäta!

Tillbaka
Topp