Smidig, lätt lavinryggsäck

sivbertil

Aktiv medlem
Min BD jetforce pro är bra men kan inte säga att jag älskar den. Ni som testat olika lavinsäckar, vilken tycker ni är smidigast? Arva har en UL som väger ca 1,3 kg med kolfiberpatron. Mammut har några lättare som man kan öppna från ryggen. Hör gärna erfarenheter från de säckarna och andra.

Senast ändrad:
Håller med om BD Jetforce pro. Midjebältet saknar justering på båda sidor. Meckigt packutrymme. Svårt att hitta rätt fack mm.

Jag skaffade BD en för att den är enklare att flyga med. Vet att andra aldrig haft problem med sina Mammut, men det har jag haft. Skit bakom spakarna, who knows... Jag har i efterhand läst på lite och lutar åt det 🤷‍♂️ Alltså att det är jag som inte haft med mig diverse dokument osv.

Jag har dock kvar min Mammut (och använder den när jag inte behöver flyga) och som ryggsäck kan jag i alla fall säga att Mammut är bra mycket bättre. Praktisk som en ryggsäck ska vara. Enkel och använda. Nackdelen, jämfört med BD är väl remmen man ska dra mellan benen. Där är BD bättre, men det är nog allt... Eller, ja, med BD:s ryggsäckar kan man också enkelt ändra storleken med olika zip-ons.

Håller med om BD Jetforce pro. Midjebältet saknar justering på båda sidor. Meckigt packutrymme. Svårt att hitta rätt fack mm.

Jag skaffade BD en för att den är enklare att flyga med. Vet att andra aldrig haft problem med sina Mammut, men det har jag haft. Skit bakom spakarna, who knows... Jag har i efterhand läst på lite och lutar åt det 🤷‍♂️ Alltså att det är jag som inte haft med mig diverse dokument osv.

Jag har dock kvar min Mammut (och använder den när jag inte behöver flyga) och som ryggsäck kan jag i alla fall säga att Mammut är bra mycket bättre. Praktisk som en ryggsäck ska vara. Enkel och använda. Nackdelen, jämfört med BD är väl remmen man ska dra mellan benen. Där är BD bättre, men det är nog allt... Eller, ja, med BD:s ryggsäckar kan man också enkelt ändra storleken med olika zip-ons.
Vilken Mammut har du? Jag har svårt att sälja Jetforce då jag tycker den känns så genomtänkt säkerhetsmässigt. När den väl är på så glömmer jag bort att jag har den på ryggen men tycker det är lite meckigt när den ska av och på i liftburen åkning.

Angående midjebältet så har jag testat både sämre och bättre. Ofta brukar man vänja sig med en pryl men POCs midjebältesspänne var ett helvete. Den kändes för övrigt omständig så den sållades bort direkt. Scotts midjebälte var kanon men det blev inte den ändå. Testade även andra bekväma, eldrivna säckar men säljarna klagade på dragkedjor som gått sönder.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp