Snabba, stabila men lättmanövrerade skidor i skog?

Tjena,

Är på jakt efter en kompletterande big mountain-skida till min tur set-up där jag kör Nordica enforcer free unlimited tillsammans med fristchi tecton 13-bindingar. En magisk kombination som jag kan rekommendera till alla som vill tura men ändå behålla freeridekänslan nedför.

Men, nu skulle jag vilja ha en kompletterande set-up för kortare turer och som både funkar skog men också betydligt högre hastigheter nedför branta berg i varierande snöförhållanden.

Nordica enforcer 104 free (ej unlimited) hade varit ett givet alternativ men uppfattar den som en anningen tung, så har sneglat på Black crows atris tillsammans med en marker duke pt-bindning.

Några förslag eller erfarenheter från Atris för just "big mountain"?

Köpte K2 Mindbender 99, 184, denna säsong och de är, för mig, oerhört lätta att svänga runt i trång skog men funkar även när man bränner ner för brantare berg i hög fart. Har faktiskt aldrig åkt en så mångsidig skida. Lekfull som en mjukare skida i låga farter/flack terräng men styv när det behövs när det går snabbt och blir brant. Kör med Duke PT så funkar utmärkt om man vill tura lite.

Väger ca 75kg 180cm.

Bent C 100?
Känns jäkligt allround, lätt som en plätt att få runt.
Lätta 1700gr i 180cm.
Har inte provat dom i riktigt hård snabb åkning utanför.
Någon som har kanske kan fylla i där!

Snödjup

Tillbaka
Topp