Snåla avbokningsregler...

KarinLager

Aktiv medlem
Har sett att höga priser för fjällstugor diskuteras i andra trådar, kan bara hålla med. Men en annan sak är ju det här med avbokningsreglerna. Hur kan 20 dagar anses generöst? Och sedan ska man ändå betala en obegriplig expeditinsavgift på 500 kronor om man måste avboka. Det blir totalt 1000 kr för möjligheten att avboka 20 dagar i förväg.

Skistar verkar ta 595 för att avboka 21 dagar före och 195 i expeditionsavgift...

Om man som vi åker utanför sportlovsveckorna är det nästan mer värt att chansa och strunta i försäkringen...

Eller är det kanske helt rimligt, när jag tänkter efte rvet jag inte vad tex hotell har för regler....

Tror att Skistar införde detta i samband med pandemin förra året, som inte bara ökat osäkerheten för oss kunder utan förstås även för uthyrarna. Det är väl en sorts mellanting mellan avbokningsavgift/försäkring och ett sätt att avskräcka okynnesavbokning och ändå få in pengar om folk stannar hemma oavsett orsak (och man inte lyckas fylla boendet igen).

Man får försöka se det från deras sida också. Säsongsturism som i fjäll och alper är ju helt beroende av att man fyller sina boenden och drar in inkomster de få veckor per år som det är frågan om. Så det blir en sorts kompromiss där riskerna fördelas mellan gäster och uthyrare. Rimligt eller ej? Som tur är kan man ju som konsument välja. Man måste inte boka på ett visst ställe om man tycker att reglerna där är orimliga.

I alperna just nu kan man se allt från mycket generösa avbokningsregler (typ att du inte behöver binda dig förrän 24 timmar före ankomst) till boenden där man måste betala hela veckan nu direkt utan möjlighet till avbokning alls. Och allt däremellan.
Så ja, det är en djungel och en del har ställts på ända genom denna pandemi.

Ja, absoolut jag förstår din poäng... kanske en risk man får ta egentligen, man behöver ju inte åka till fjällen...

Ja, absoolut jag förstår din poäng... kanske en risk man får ta egentligen, man behöver ju inte åka till fjällen...
Nej, det behöver man inte. Även om många svenskar bor längre från Alperna än vi i Skåne, så är det kanske värt den extra kostnaden/tiden att ta sig dit?
Upplevelsen med skidåkning och atmosfär är så mycket större där.
:)

Senast ändrad:
Längtar efter att kunna ta mig dit utan att flyga... Tänk om det kunde börja gå tåg hela vintern, bra tåg - och prisvärda
2028 öppnar tunneln under Fehmarn Bält (där nu färjan Rödby/Puttgarden går). Då kan du ta tåget till alperna utan att stiga av... i teorin åtminstone. Ingen vet väl ännu hur tågtrafiken och prisbilden till kontinenten kommer att se ut.

2028 öppnar tunneln under Fehmarn Bält (där nu färjan Rödby/Puttgarden går). Då kan du ta tåget till alperna utan att stiga av... i teorin åtminstone. Ingen vet väl ännu hur tågtrafiken och prisbilden till kontinenten kommer att se ut.
Ja, den där tunneln kommer att ändra en hel del för södra Sverige. Malmö kommer att ligga 35 mils resa från Hamburg med 4+ miljoner invånare. Det är som till Uddevalla eller lite drygt halva avståndet till Stockholm. Och på samma avstånd som Stockholm kommer vi att finna den nätta lilla staden Berlin.

Sen är ju tågtrafik genom Europa tyvärr fortfarande en labyrint.

Tillbaka
Topp