Snälla svara på frågorna!

haannaah

Ny medlem
Tja!
Behöver hjälp av de som håller på med extremsporter när de gäller dessa frågor:

Finns det några "farligare än andra?

Vilka håller på med det?

Vart går gränsen till Extrema sporter?

Hur många olika finns det?

Hur länge har det funnits?

Kan man tävla i alla?

Hoppas att någon kan svara på någon av dem:P

Allt som är fritt är Extremsport. Fins inga gränser. Där risken är en tjusning istället för en faktor (faktor är farten i störtlopp medans i extremsproter en tjusning).
D e att sätt att leva mer än att bara tävla å fota
Alla kan tävla. Killar kan möta tjejer osv. Spelar ingen roll vilken ålder. Det ända som hindrar e fysiska hinder som funktions handikap. Det handlar inte om vem som hoppar störst, d handlar om hur man hoppar störst. Ibalnd behöver du inte ens göra d stort.
På farligaste diciplinen skulle ja svara Skate-big air lr friklättring.

Finns det några "farligare än andra?
Jag skulle vilja säga att sporten blir till va man gör den till...om du t.ex. åker ute i offpisten, kan du åka med guide och tranciever och allt sånt, eller så kan du åka på egen hand på ställen du aldrig varit på innan. Fast då övergår de nästan till dumhet:P

Vilka håller på med det?
Den e svår, men en extrem utövare är väl en person som söker efter spänning på olika sätt, som vill tänja på sina gränser, fast de e nog olika från sport till sport.

Vart går gränsen till Extrema sporter?
"Där risken är en tjusning istället för en faktor (faktor är farten i störtlopp medans i extremsproter en tjusning)" - Eric_Wibaeus

Hur många olika finns det?
Hur många som helst...nån som vill räkna upp alla kan ju försöka.

Hur länge har det funnits?
Jag såg en film på SVTs arkiv nån gång från typ 30-talet där det var ett gäng som åkte offpist. Och klättrat i berg har man ju gjort i urminnes tider.

Kan man tävla i alla?
Ja mer eller mindre

Villka som håller på med det? Troligtvis dom som tycker det är kul. Du kan ju kolla medelåldern här på freeride.nu

Gränsen till extremesport vet jag inte var den går, det var en mycket finurlig fråga.
Men Slalom är ingen extremsport, åker du därimot ner för en klippig bergsvägg i Alperna börjar det bli extremt.
Det finns nog jättemycket man kan räkna in till extremesport. Alla sporter som är extrema.

Ja, man kan tävla i dom flesta. Men det är inte därför man gör sin sport, det är för att det är kul. Och ibland kan det även vara kul att tävla!

Villken sport som är farligast vet jag inte, men friklättring ligger högt upp, sedan kanske Skateboard kan bli farligt beroende på villken nivå du åker, och B.A.S.E jump.

Extremesport har nog funnits i alla tider, enda skillnaden är att dom blir mer extrema för varje år då folk utmanar allt större och farligare saker.

Och som ovanstående sagt så är det nog också så att sporten blir extreme när du tar upp den till såna nivåer att det är extremt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp