Snedmonterad bindning

Snedmonterad bindning
Jag har reklamerat monteringen och resultatet blev nya skidor med korrekt monterade bindningar!

Tack för alla tips

Hls
Johan
----------------------------------------
När jag granskade monteringen av bindningarna på mina nya skidor upptäcker jag att de sitter snett. Bakre delen ligger 2-3 mm förskjuten i sidled. Midjemåttet är 68 mm.
Hur allvarligt är detta? Hur åtgärdar man det? Vad är praxis vad gäller affär - konsument?
Hls
Johan

Snedmonterad bindning
Jag trycker Absolut att det är jätte allvarligt om bindningen sitter snett! Det sabbar ju helt hur en skida skall uppträda, kant till kant. Alltså svänger olika bra/lätt åt olika håll.

Det är en felmontering som butiken måste ta på sig, som inte skall hända! framför allt inte så mycket som 2-3m.m. Jag skulle reklammera det direkt.

/Jonas

Snedmonterad bindning
2,3mm framm/bak monterad kanske inte gör så mycket men i sidled. Det är en skamm för butiken nya skidor direkt + pengar för sveda och värk!

Snedmonterad bindning
Faktiskt så kan du ju tyvärr inte kräva nya skidor, bara att dom ska åtgärda felet, vilket dom har rätt att göra tre ggr innan du får nya skidor eller pengarna tillbaka. tråkigt ifall dom klanar sig när dom monterar igen

Snedmonterad bindning
Tack för hjälpen. Jag har nu lämnat in skidorna och mycket riktigt, man tog in skidorna för åtgärd. Jag vet ännu inte hur. Meddelar resultatet på denna plats.
/Johan

Snedmonterad bindning
Snedmontering är inte kul...men var aktsam på hur det åtgärdas. Skall bindningen flyttas får de nya hålen inte borras allt för nära de gamla. Sannolikt bör de ligga minst 10 mm från de gamla för att få full hållfasthet. Dvs. det går inte att flytta en bindning 3 mm utan att bindningens infästning blir svagare!!!

Alternativet är då att helt enkelt flytta bindningen omkring 10 mm framåt eller bakåt på skidan, och för att få symmetri göra det på båda skidorna!!!

Så...2-3 mm snedmontering är mycket irriterande men troligtsvis inget man normalt märker vid skidåkning. Kan faktiskt vara ett bättre alternativ att låta bindningen sitta kvar än att låta samma klåpare som inledningsvis monterade snett ännu en gång angripa skidorna.

Som man säger...man vet vad man har men inte vad man får...

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp