Snitt-snömängd på olika ställen i alperna?

Rydellen

Ny medlem
Vad jag vet får området runt St Anton relativt mycket snö i snitt/säsong, Verbier och CHamonix ganska mycket mindre. Davos ska få ungefär som Anton och antagligen även andermatt/engelberg? Någon som kan slänga upp lite hård fakta om snöfalls-statisitk i olika delar av alperna? Snitt-temperaturer och tempväxlingar är också intressant såklart.
Någon som har en aning om vad Engelberg ligger på i snitt?

Har kollat runt lite på snöbas under säsongen men det blir inte riktigt rättvist då vissa ställen ligger lågt och andra högt. I nordamerika finns uppmätt statistik och väderinfo om alla ställen men det är sämre med det i alperna...Eller kanske snarare så att den infon som finns är på tyska/franska..

Så vore tacksam om någon som har info att dela gör det!

Rydellen

Tämligen ointressant statistik irl. Fast å andra sidan, vem är jag att komma och mästra, min gamla h..a?
Vi går mot ett annorlunda klimat, gentemot vad vi 70-talister är uppväxta med. Detta verkar för Alpernas vidkommande innebära en slags förskjuten "verklig vinter" med mycket av vad det innebär. Samtidigt vet vi så oerhört lite om hur klimatutvecklingen fortskrider inom en nära framtid. Somliga menar att det vi skådat de senaste 7-8 åren inte behöver följa en trend, utan kan rymmas inom slumpens outgrundliga regelbundenhet. För att göra detta till en "icke politiskt korrekt, nyanserad analys" och komma till det jag vill säga, så -ja, den totala beräknade, bokförda nederbörden i termer av mm av snö varierar mellan vissa orter ung. så som du beskriver, men -andra faktorer spelar in om det gäller frågan om var du vill chansa på att lägga dina surt förvärvade slantar på att resa till.
T ex Chamonix, som vi alla har en särskild relation till, har under de senaste 7-8 åren haft några förhållandevis sett "dåliga vintrar". Detta betyder inte nödvändigtvis att det är "waste of f.....g time" att åka dit. Skillnaden gentemot förr är att det krävs lite extra för att få åka puder varje dag av säsongen.
Är då det bra eller dåligt? En fråga som man kan lägga in flera aspekter i. För de som faktiskt uppskattar orört puder är det kanske otippat nog i ett längre perspektiv bra.
Varför då, kan man ju fråga sig? Jag hävdar att det inom en inte alltför lång framtid innebär att det kommer att skilja "agnarna från vetet". Fler människor kommer besviket att inse att något kallt, orört puder inom stavlängds räckhåll från liften, inte längre är en realitet i Alperna. Dessa kommer då inte längre att ta upp plats för dem som fortfarande är beredda att satsa lite svett, flås och adrenalin på att få uppleva detta och då är i en numerär minoritet, jämfört med idag. Dvs, det kommer vara färre som konkurerar om det lilla. Alltså mao, bättre förutsättningar för dig och mig!

Vad fan ville jag säga med detta då? Jo, visst har den genomsnittliga nederbörden i form av snö betydelse, men bland de höga bergen kan man (nästan) alltid hitta bra snö.

Tack för ordet.

/K

men sa som jag har fattat allt efter en sasong i alperna e att detta e normalt det som hander att det alltid har varit variationer mellen aren det gar lixom i sykler...
alla lockals sager sa i alla fall vad vet jag det kommer nya bra vintrar sen kanske man inte skall glomma att de senaste aren har varit ganska bra faktikst, dock inte i ar.

kalle

Vill du verkligen veta är det nog bättre att du googlar fram nån som har gjort en riktig statistisk undersökning än att fråga här på FR.. känns som nån seriös meterologs åsikt är mer värd än hobby-gissningar på FR (no offence föregående skribenter...)

Det jag hoppades på var att någon kände till vart den informationen fanns... Hittat statistik över snöbas på några områden i frankrike men thats it. Jag försöker bedömma ställen utifrån snöfall, höjd, vädersträck, medeltemp mm. Temperaturväxlingar är inget kul, men självklart något som händer på alla ställen. Sedan har kanske vissa större tendens att påverkas negativt temperaturmässig än andra beroende på många olika geografiska orsaker.
Jag är antagligen lite väl överanalytisk men jag gillar att inte göra samma misstag två gånger samt att få ut max av åkningen.

Något som hittills fått mig att rynka på ögonbrynen är statistiken här på freeride om Les Diablerets i Schweiz...
https://www.freeride.se/weather/resort.php?r=Les Diablerets&s=2004
Titta hur mycket snöbasen ändrar sig under säsongen. Normalt är väl att man sakta bygger upp den men här verkar det ha snöat utav ####### och sedan nästan direkt smält bort???
Om man lite snabbt räknar på hur mycket snö det "bör" kommit efter att studerat grafen blir jag chockad.
Vet inte riktigt hur mätningen är gjord och om dem räknar hur basen förrändrats direkt efter snöfall eller efter att snön sjunkt ihop och satt sig. Jag fick i Whistler ut att 1 meter ger runt 30-40cm på basen om det är minusgrader hela tiden. Utifrån detta blir det totala snöfallet i diablerets enormt och ganska "olikt" alperna. Året var förövrigt ett bra år men jag får runt 17 meter totalt snöfal vilket låter galet.

Jämför nu kurvan för Chamonix där basen gått upp till 2.5 ganska snabbt men sedan legat där hela säsongen i princip
https://www.freeride.se/weather/resort.php?r=Chamonix&s=2004

Detta är ett uttaget specifikt fall så det är ju inte direkt rättvist jämfört men om man kollar de fyra åren ser man ett mönster.

Någon som vet om det ofta är plusgrader i Les Diablerets och snöar ovanligt mycket för att vara alperna?

Skulle vara kul om någon väderkunnig kunde dra lite snabbt hur de vanliga systemen tar sig in över bergen och påverkar de olika ställena.

Rydellen

Senast ändrad:
Om de där graferna är baserade på Snöguiden här på Freeride så är det inte så konstigt att de inte stämmer. Den har varit uppåt väggarna fel i flera år. Kanske har den blivit bättre denna säsongen, jag har slutat kolla på den.

Visserligen kom det mycket snö i Les Diablerets den säsongen, men såhär mycket varierade det inte:

2004-03-09 0 cm 260 cm
2004-03-11 5 cm 130 cm
2004-03-16 10 cm 320 cm

Den bistra sanningen är att du kan analysera det där hur mycket som helst och inte komma ett dugg närmare sanningen ;) Tillgång till bil och vilja att förflytta sig är den överlägset bästa metoden för att få åka mycket puder, oavsett varifrån vädersystemen kommer.

Jag tror att du finner alt du söker på:
http://www.skiclub.co.uk

Logga in som free memeber och gå till "snow reports", vidare till "historical snow".

Men det är inte lika seröst som:
http://members.aol.com/crockeraf/

Den täcker Nordamerika och är riktigt riktigt bra. Har i och för sig inte kollat den i vinter, har inte varit över i år. Tony Crocker som har gjort den är en riktig nörd, i den allra positvaste bemärkelsen. Höll på med bridge förut, lärde sig åka lagg och blev manisk på hur mycket det snöar.

Skare
Tack för infon! skiclub var en riktig hit..Där fanns info om alla intressanta alporter och förhoppningsvis är dessa iaf riktiga :D
Det enda man kunde önskat är att dem slänger upp en graf över temperaturer också för MT Blanc är lite högre än de flesta andra och ger ett ganska missvisande resultat men självklart fungerar det att jämföra likvärdiga orter med dessa grafer.
EDIT: Såg nu att dem skrev "upper slopes" och inte "summit".

Tack åter igen!

ps. http://members.aol.com/crockeraf/ är ju helt otroligt intressant och bra! Hoppas på en europeisk motsvarighet snart...Jag tar itne hand om det, sån nörd är jag inte...eller? ds

Har lyckats konstatera att för att bygga en bas på 1 meter i konstanta minusgrader krävs det ca: 3,3 meter snö. Detta varierar på vätskeinnehåll i snön mm men generellt uträknat med både europeiska och nordamerikanska orter som grund stämmer detta.

För de orter jag testat som haft frekventa temperatursvängningar som tex: WHistler i år, krävs ca: 3,6 meter snö för 1 meter bestående bas.

Om jag tillämpar detta på tex: Andermatt i år så får jag ut att Andermatt fått ca: 12 meter snö på toppen! wow!? Skillnaden mot de nordamerikanska orterna som stoltserar med 10 meter/år är att andermatt oftast inte får i närheten lika mycket på mittstation och i byn som på toppen ( Generellt för högre fjäll ). Men hur mycket tror ni det skiljer? Är det så mycket som hälften på mittstation och en 1/3 i byn? Säg 3000m topp, 2200m mittstation, 1400 m by.

Svårt att jämföra nordamerika mot alperna. Men i alperna kan du oftast hitta kvalitetsnö på höga höjder. I nordamerika är du beroende av att snöförrådet fylls på konstant eftersom ytorna är mindre och topparna lägre ( större temperaturväxlignar, generellt, inte alperna i år :D).

Nu gäller det bara att försöka bestämma sig för vad man tycker låter bäst inför nästa vinter.

Rydellen

Senast ändrad:
Jo, Tony Crocker som har gjort sidan verkar vara en riktig sköning, det här skrev Les Antony, fd Powder red, nu SBC Skier:

Who is Tony Crocker? (as seen by the editors of POWDER)

Tony Crocker is a skier at heart, but a numbers guy all the way. Employed as an actuary (the mathematics of insurance and pensions) at Transamerica in Los Angeles, he was born and raised in the Golden State. He went to college at Princeton, earning a degree in--what else--statistics. While there, he also became a fiend at bridge, a card game where you have to keep track of a lot of things at once and in which statistics and probabilities figure heavily. After college, bridge became an obsession, and in 1977 Crocker spent 99 days at bridge tournaments, winning 329 master points.

From 1978 onwards, skiing has replaced bridge as his favorite avocation. Although he had torn up his knee as a beginner in 1976, he was hooked on the sport. Pining for some kind of numerical bent on his new-found passion, snowfall amounts became a hobby; Tony was fascinated with the monthly snowfall history posted on a Main Lodge wall at Mammoth Mountain, his most frequent ski destination. In 1991 he started calling other ski areas for comparable monthly figures. Pretty soon he found his way to Knox Williams at the Colorado Avalanche Information Center, and had data for 40 ski areas "dumped" in his lap. That spurred him on to gathering data for an equal number of areas on his own and led to the extensive analysis presented here.

Crocker also keeps track of every place he has ever skied (121 areas), how many days he skied there (786 ski days as of August 2006), how many vertical feet he skied (15.2 million), and what the snow conditions and weather were like. Tony has two sons, one on UC San Diego's ski team, and he met his ex-wife on a ski trip to Mammoth in 1982. She was then a skier, but had only the vaguest notion (until October 1995 Powder was published) of the meticulous records Tony keeps on skiing, and no idea of the scope of his surreptitious snowfall calculations, many of which were done during frantic sessions at the home computer in the wee hours of the morning. This may all seem very strange to the average skier who has never counted anything but the occasional sequence of lift towers, but then, one man's obsession often becomes another man's fortune; in this case yours. --Leslie Anthony

Det finns folk till allt och det är väl tur de! Han kan kolla statistiken så kör jag pudret! Men på sommaren är det svårt och då transformeras även jag till en analytisk bummar-nörd.

Tillbaka
Topp