Hjälp att välja ort i alperna.

OleStickRider

Ny medlem
Skulle behöva hjälp med att hitta rätt alpby till nästa säsong.

Vi är 5-6 personer som de senaste åren dragit till alperna 2-3 veckor, och så kommer det bli även nästa vinter. Orter som avklarats (och alltså inte är aktuella igen då vi vill se nytt varje år) är chamonix, sölden och valdisere. Favoriten so far har varit chamonix, men det kan nog bero på att vi hade galen tur med snön det året vi var där.

Som åkare skilljer vi oss en hel del, från piståkare till puderfreaks. Extra för i år är att vi kommer ha med oss två ganska gröna åkare.

Tjejerna i gänget tycker byn är extremt viktig, det ska finnas bra utbud av affärer och resturanger, även hyffsat nattliv (vi är dock runt 30 hela högen så det behöver inte vara något extremt ; ) sen får det inte vara något betongkomplex utan skön alpby känsla är viktigt.

När det gäller åkningen måste det finnas off pist som är lätt att komma åt för snowboardåkarna i gänget (de knallar inte iväg så långt från liften), pisterna måste variera från lätta till hyffsat avancerade. Park ska finnas men räcker att den är ok, inget märkvärdigt behövs. Galet långa transporter är något ingen av oss är speciellt förtjust i...

Vi har kollat lite på ischgl, zermatt, st anton, engelberg. Serre Chevalier. Någon som varit på dessa ställen (eller har något annat förslag) och känner att det skulle passa in perfekt på vad vi är ute efter?

Servus!

Mat:
Finns allt från små skitiga schnitzel-ställen till riktigt fina restauranger.

Afterski:
Finns ett stort utbud av afterski ställen, allt från mega-ös med kids till mega-ös med åldringar tom. Lugnare ställen där folk sitter ned på bänkarna o njuter av solen med en riktigt kall i handen (Kan verkligen rekommendera Fanghouse!)

Butiker:
Finns inte allt för stort utbud av butiker, finns några enstaka butiker med 30-50 som åldergrupp annars är det rätt så mkt skid- /snowboard affärer tex. Peak Performance osv.

Underhållning:
Förra året byggde man ett stort sportcenter (Arl-rock) precis bredvid tågstationen (1 min från byn) där man kan bowla, klättra (inomhus & utomhus), fotboll osv.
För något år sedan byggde man även Arlberg Well som är ett stort spa- /bad hus där det finns inom- / utomhus pooler, bastu m.m.
Varje Tisdag & Torsdag anordnas det även rodelåkning i en pist/backe som ligger utanför själva skidpisten, i samband med detta har man även apré ski på toppen med liveband osv (hög mysfaktor)

Fördelar:
Stort utbud av lättillgänglig offpist.
Sjukt bra party! Även för de äldre ;)
Två matbutiker i centrala delen av byn.
Sjukt många mysig afterski ställen utan fylleslag av 17 åringar.
När det väl dumpar så brukar det verkligen KRÄKA ned!
Otroligt fina pister på förmiddagarna, otroligt fin skiroute från St.anton till Leech (weise ring)

Nackdelar:
Mkt svenskar – Speciellt kring sportlovet.
Inget fyllekäk ställe.
Relativt dålig lokaltrafik inått småtimmarna

Mer info om St.anton finner du på nedanstående länkar:

St.anton officiella hemsida.
St.anton review
Freeride.se fakta om St.anton

//Richie

Om ni åker i Mars så brukar det vara niiiiiice väder! I år så åkte vi i shorts o t-shirt. Veckan efter så kom det så dumpade det :>

Mayrhofen är gryyymt bra. Varit där tre ggr och två år i rad nu. Dock tycker jag nog att det roligaste systemet är Zillertal arena/gerlos. Men man har ju hela dalen på liftkortet så det är bara att åka runt och pröva allt. Skitbra buss å tågförbindelser i dalen, om man nu inte har tillgång till bil vill säga.

Men i år funderar vi på att åka till Ischgl. Verkar vara väldigt bra där också.

Jag är ju ganska partisk, men skulle rekommendera Zermatt tack vare att det finns något för samtliga i ert gäng.
+ STORT system.
+ hela liftsystemet hänger ihop, inga bussar el. dyl. Dessutom är Cervinia i samma system.
+ Cool mysig by utan bilar. Finns en massa butiker, bio & spa osv om man gillar sånt.
+ Bra blandning av backar & lätt tillgänglig offpist.
+ Parker i både Zermatt & Cervinia.

- inbillar mig att Verbier & Engelberg får fler puderdagar. Har haft 2 säsonger i Verbier och de hade generellt mera puder.
- ganska dyrt (men så får man ju ett enormt liftsystem).
- finns vassare parker.
- 3.5 timmar från Geneve (el. Zurich).

Verbier, Mayrhofen, St.Anton, Davos, St.Moritz är nàgra som täcker behov för en bred trupp. Bra offpist, bra pist, bra mat och bra fest. Prismässigt sà är de österrikiska orterna lite billigare men allt i de schweiziska orterna är inte 5* utan de finns alternativ om man söker lite.

Engelberg brukar inte vara sà omtyckt av sämre àkare tycker jag. Ingen av de grönare àkarna i hela bekantskapskretsen har det i toppen pà skidorter. Det är ocksà det sista stället jag skulle àka till om jag var intresserad av pistàkning.

Zermatt har jävligt lànga flacka partier pà klein matterhorn. Har àkt snowboard där en gàng.......det var inte kul. Övriga delar av systemet har bra lutning och fina möjligheter fràn liften. Hàller med Enderwiggin pà alla punkter.

Tillbaka
Topp