Snö i Serre Chevalier

Pirhana

Ny medlem
Snö i Serre Chevalier
Skall åka till serre i helgen. Någon som är där eller varit där nyligen och kan rapportera hur illa det är med snön?

Snö i Serre Chevalier
Det är illa.

Jag var där vecka 7 och då var det snö i backarna men blåste det så kom det in grus och på vissa ställen fanns stenar som stack upp.

Offpisten är obefintlig eftersom det är så ont om snö. Pisterna kan vara fina på förmiddagen men kl 10 så är det isiga och jobbiga.

Senaste (riktiga) snöfallet var 23 Januari ser iofs ut att bli lite snö framåt torsdag. Kolla på http://www.skiinfo.com/destinations/snowreport_detail.jsp?product.skiinfo.DESTID=EFRSERRECHEV för mer information.

Snö i Serre Chevalier
Hej!

Jag var i Serre Chevalier v.8 och du vill förmodligen inte höra detta men snön var riktigt dålig. Enligt en vi träffade där nere har inte inte snöat på riktigt sen nyår. det som snöade den 23:e var inte mycket. I pisterna är det mycket sten och tunn snö. I chantemerle och villeneuve funkar det att åka på förmiddagen pga att dom är väldigt flitiga med snökanonerna. men framåt 12-13 tiden får man nästan lägga av för dagen. när vi var där lyckades vi att komma med till Les 2 Alps och där var det hyfsat...det ligger bara en timme ifrån Serre-che.

/johanna

Snö i Serre Chevalier
Tack för svaren.

Usch låter som jag kommer få en tragisk vecka. Får ta med badbrallorna och lägga mig i en solstol istället.

Snö i Serre Chevalier
Jag ska till Serre Chevalier vecka 11 och man börjar ju bli lite lätt nedstämd. Hur är möjligheterna att komma till "närliggande" orter. Finns det bussar till Les 2 Alpes och La Grave (eller Italien)?

Snö i Serre Chevalier
Tja, jag va där v 8 och det va heeeelt kasst. det är knytnävsstora stanar på vissa ställen i pisterna på andra ställen är det bara vanligt grus. utanför pisterna är det helt okay för där är det inte grusigt / isigt så där går det att åka men man måste juh åka pist för att komma dit.

Håller du dig nere där dom har kanon snö så går det att åka men mitt råd är att boka om resan!!! det är grönt nere i byn och det är grönt i backarna!!

( öveallt där det fanns ospårad snö har vi nu laggt spår --> http://www.hjfoto.se/serre/ )

Jag har bilder som visar snöläget --> http://www.hjfoto.se/pics/la_cucumelle.jpg
där är en av dom. det där är uppe på La Cucumelle där det annars är rätt så fet offpist åkning.
Hör av er om ni vill ha fler bilder.

BOKA OM RESAN!!!

Snö i Serre Chevalier
Supersub --> det närmsta stället är La Grave men där bör du ha guide, liftkortet där kostar 32 eller 37 EUR för en dag sen ska du åka buss o ha en guide. försök att boka om resan eller hoppas på snö.

Snö i Serre Chevalier
vi åkte med northlander till les 2 alpes. finns säkert bussar. vi skulle egentligen åka till sestriere men där fanns ingen snö heller så det blev les 2 alpes. försök att boka om resan om det går...annars får ni väl festa istället eller nåt.
/johanna

Snö i Serre Chevalier
Tja!

Var i Monterosaområdet i mitten av Januari.
Det fanns nästan ingen snö alls & massa stygga stenar i dom lägre regionerna.
På solsidorna på bergen var det grönt utan tillstymmelse till snö...:-(
Nån som vet om det är rekord i snöfattighet i år? Nån som har koll?

// Kricke

Snö i Serre Chevalier
La Grave som nämns ovan är bäst i regionen OM det finns gott om snö. Men vad jag förstår är det ont om snö även där(?). Det ligger bara 20-30 min med bil från Serre så det är väl inte så jättestor skillnad på snömängden gissar jag. Serre verkar ha katastrofalt lite snö i år. Att man behöver guide i La Grave är en bedömningsfråga... låt dig inte avskräckas. Allt tal om farliga La Grave är grovt överdrivet. Man kan välja ställen som är helt lugnt även utan guide. Så länge man åker med lite vett i skallen är det ofta inga problem där. Men som sagt, utan snö är knappast La Grave nåt kul heller...

Snö i Serre Chevalier
Ja man kan ju åka efter "käpparna" i la grave men om man ska ut på glaciären eller till dom tuffare ställena så bör man ha guide men för lite åkning rakt ner från liften så är det nog lungt utan guide ( tror jag ) Snöläget i La grave är bättre än i serre iaf.... där va det iaf snö hela vägen ner till liften.

Snö i Serre Chevalier
Som sagt, man väljer var man åker och efter sin egen förmåga. Men att säga att La Grave generellt kräver guide som man hör många gånger tycker jag personligen är väldigt överdrivet. Har träffat folk som harvat i Serre mycket mer än nödvändigt för att dom tror att man behöver guide i La Grave så fort man stiger ur liften...

Snö i Serre Chevalier
"...annars får ni väl festa istället eller nåt."

Festhumöret lär inte infinna sig om det ser ut som på Rodneys bilder. Om alla här på forumet ber till gud att det skall komma snö till serre kanske det löser sig.

Vi har bilar med oss. Kanske kan ta oss till en annan ort. Känns rätt trist när man redan har betalt liftkort och guide, men det är ju roligare än att ligga på hotelrummet och tjura i en vecka.

Återkommer med rapport om en vecka åt dig supersub.

Snö i Serre Chevalier
supersub jag har dåliga nyheter.

Kommit hem från serre nu. Snön i pisterna är brutaldålig, stenar som är omöjliga att unvika. Mina nya skidor är fulla i repor, ett par djupa som inte går att laga nog.
Min polare som hyrde skidor var inte lika rädd om skidorna som jag, han slet loss hela stålkanten i mitten. När han lämnade in skidorna sa killen att dom skulle behålla den som souvenir typ.

Det fanns snö där det varit skugga men den han bli mycket uppkörd under min vecka där. Om det inte kommer någon snö kan du räkna med totalt missnöje. Solen skiner iof konstant så du kanske kan komma hem brun.

Snö i Serre Chevalier
En fråga: världen är stor, varför åka dit snön är dålig i år när man vet innan att den är det..?
Hur var snön i La Grave, lika kasst? (om ni var där)

Mot Schweiz på fredag! Där är det ok snö i år efter vad jag hört. Någon som har en färsk snörapport från Engelberg, Andermatt och Verbier får gärna komma med kommentar..

Snö i Serre Chevalier
rikard o:
Om man bokar en resa två månader innan man ska åka är det relativt svårt att bedöma hur snöläget kommer att se ut framåt i tiden. Alla har inte möjligheten att vänta och se hur saker utvecklas och sen vips ordna med en resa...
La Grave är också kasst. Det har inte snöat där heller på mkt lång tid så det börjar bli uppåkt, dessutom har det gått laviner vilket har förstört en del nerfarter.

Snö i Serre Chevalier
Varför boka en resa två månader innan..? Ordna allt i egen regi - bila ner från sverige eller flyg ner och hyr bil. Inte dyrare än charter om man är minst 2 pers men betydligt mer frihet.
Kom just hem från en 10-dagars tripp dit ner och kan säga att även norrut är det en dålig säsong vad gäller snön. Blev bara en dag i Engelberg och en dag i Verbier innan vi tröttnade på hårda pucklar eller slask och begav oss till Chamonix. Visserligen inte så bra där heller men ändå bättre kvalité på det underlag som fanns. Regnade/snöade 2 gånger så efter det var det faktiskt riktigt bra med ett vitt orört berg. I en halvdag innan alla massorna hade åkt upp det... :|
Som sagt, om man reser i egen regi tar man sig dit snön faller. Och det behöver absolut inte vara dyrare än charter. Men betydligt roligare.

Snö i Serre Chevalier
Jag har tänkt på att göra så, åka ner och åka dit snön finns eftersom egentligen är det skit samma vilken ort man är på, det är alltid roligast där det är mest puder.
Men att flyga ner och sen hyra bil... vad går det på? och hur fixar man boende? Åker du bara in i en by och knackar på alla hotel?
Det är ju helt slut på alla charter bolagen?

Snö i Serre Chevalier
Stick till Schweiz i stället, kom hem från Engelberg igår. När jag lämnde sönade det på toppen, vi hade några riktigt fina åk med kall pudersnö, så sent som i förrgår. Man kan fixa riktigt billiga flygbiljetter till Zürich om du ska till Engelberg, eller till Genevé om du ska till Verbier. För övrigt så har jag hört att det ska dumpa riktigt bra denna vecka i Verbier.

Snö i Serre Chevalier
Engelberg och Verbier var kass helgen före påsk så det krävs väl en del för att det ska bli bra där så här sent på året...

Snö i Serre Chevalier
Eftersom en del handlat om boende här får jag väl tillägga att boendet i Schweiz är bra mycket dyrare än i Frankrike. För 450 spänn fick vi vandrarhem i Luzern (4 mil norr om Engelberg) och för det priset får man ok hotellrum med egen dusch/toa i t ex Chamonix. Och ett enkelt dubbelrum utan toa/dusch gick loss på 800 spänn i utkanten av Verbier..

Tillbaka
Topp