Snö nära göteborg

Snö nära göteborg
Hovfjället, 356 km, åk kl 6 på morgonen!
Framme när liftarna öppnar.
Hemma ca klockan 20, beroende på hur glad du är på gasen! :)

15 cm natursnö, 50 cm i nedfarter

Eller så väljer du Sälen, 478 km, för bättre backar och snötillgång :)

Mvh

Snö nära göteborg
Hej.
Jag själv har åkt till hovfjället överdagen ifrån Gbg flera år bara för att få åka lite mera backar.

Men förra vinter så kollade jag på norefjell i Norge.
Jag och en vän åkte dit över dagen en lördag och det var bara 3 mil längre än att åka till hovfjället.

Norefjell har mer backar, offpist, är ett fjäll
Är bara fördel med norefjell.
Ska själv dit över en lördag den 30 jan

Snö nära göteborg
Närmast från Göteborg är ski Sunne, knappt 30 mil.
En vallfärdsort för Göteborgare på 80 och 90 talet
Kolla deras hemsida när dom öppnar. Betydligt bättre skidåkning än Hovfjället och knapp timme närmare.
Men just nu är nog något av dom Norska alternativen bättre. Och så är Norska kronan billig nu

GC

Snö nära göteborg
Har åkt mycket i Hovfjället och det funkar absolut för en dagstur. Snösäkert, Sunne är ok men snögränsen brukar vara vid Hovfjället. Angående Norefjell, klart underskattat ställe. Personligen tycker jag vägen är jobbigare, speciellt hem då man ska ta sig genom Oslo. Ny vägsträcka är invigd mellan Hönefoss och Norefjell förkortar med 20 min. Åker snart den vägen då vi ska till Hemsedal, kan då se ungefär hur lång tid det är från Göteborg. Skidåkning i Norefjell är är bra, kolla deras fallhöjd, rätta mig om jag har fel högre än både Hemsedal o Åre. Norefjell är klart bästa stället som jag varit på, som ligger på avstånd att köra över dagen från Göteborg.

Senast ändrad:
Snö nära göteborg
Vet inte hur det ser ut i Oslo, Drammen eller Kongsberg men är ju inte överdrivet långt att köra dit. Värt att titta up iaf..

Tillbaka
Topp