Snö och öppnings läget hos dom norska glacierna?

ByB3rg

Aktiv medlem
Har nu kollat lite på sommar skidåkning i Norge. Eftersom skidabstinenset börjar bli olidligt redan nu. Undrar om det är nån som har koll på hur det ser ut i Folgefonna, Stryn, Juvas.
Stryn stänger den 24 juni. Om jag inte är helt ute och cyklar.
Juvas. Ser på webbkameran att det är folk där, men det ser tunt ut med folk. Hur är snön där nu och när stänger dom?
Folgefonna. Hur ser snöläget ut där? När stänger dom?
Är det nåt annat ställe som jag glömt? Det ska finnas snö och en lift. Då jag tyvärr inte har nå hudar.

Ska upp v28 och klättra lite bergstoppar och utgå från turtagrö hotel, Jotunheimen. Vet någon hur snöläget ser ut där, om det ens är värt att packa med skidor eller om man ska fokusera på klättringen?

Senast ändrad:
Var och åkte i Juvass förra veckan, bra med snö får jag säga. Dock första gången jag var där så vet inte riktigt hur det brukar vara men absolut åkbart enligt mig! Bättre fallhöjd och snö än Fonna men mindre park skulle jag sammanfatta Juvass.
Öppningstider brukar finnas på respektive hemsida.
Passa på och åk, riktigt härligt med sommarskidåkning ju!

Ok låter kanon Svartakrakor. Tror du det kommer hålla sej nån vecka till?? Då jag tyvärr inte kan dom 2 närmaste veckorna.

ByB3rg sa:
Ok låter kanon Svartakrakor. Tror du det kommer hålla sej nån vecka till?? Då jag tyvärr inte kan dom 2 närmaste veckorna.
Det tror jag absolut! Juvass ligger på såpass hög höjd så att det är nog okej ett bra tag till.
När jag besökte Fonna var det i mitten av Juli förra året och det var fullt åkbart, men denna vinter har det ju tydligen kräksnöat där så de håller nog öppet så länge det går.

Respektive webbplatser nämner bara öppningsdatum jämfört med förra sommaren då även stängningsdatum fanns omnämnt. Antar att de räknar med att det ska vara öppet juli ut iaf!

Dum fråga kanske, men kan man betala liftkortet (och caféet) med kreditkort i Fonna? Vet att campingarna vill ha cash, men hoppas det inte gäller skidanläggningen också..

KrisL sa:
Dum fråga kanske, men kan man betala liftkortet (och caféet) med kreditkort i Fonna? Vet att campingarna vill ha cash, men hoppas det inte gäller skidanläggningen också..
Förra året gick det utmärkt att betala liftkortet med kort, men någon som har varit där denna säsong kanske kan svara på hur det ligger till nu.

Tillbaka
Topp