Snö på kungsberget?

snowflingz

Ny medlem
Snö på kungsberget?
Vet någon hur det ser ut på kungsberget just nu? Är det värt att fara dit om resan är lika lång som tiden man kan vara där?

Snö på kungsberget?
lite sent å svara nu kanske? men bättre sent är aldrig! Finns inte så mycket där just nu. Åk upp dit senare under vintern så är det nog bra.

Snö på kungsberget?
Dom har:
En T-box
En flat-down-flat box
Ett tjockt svart rör
Ett dubbelrail
En Mailbox
En vanlig box
och
Ett litet hopp

Tror dom har börjat lägga snö i stora parken men dom ska väll flytta den så det är lite svårt att säga men inga stora hopp är klara.

Snö på kungsberget?
Snow_flake sa:
Dom har:
En T-box
En flat-down-flat box
Ett tjockt svart rör
Ett dubbelrail
En Mailbox
En vanlig box
och
Ett litet hopp

Tror dom har börjat lägga snö i stora parken men dom ska väll flytta den så det är lite svårt att säga men inga stora hopp är klara.
Hur vet du detta, att dom skall flytta på parken? Den ligger ju en bra abcke, kan inte tänka mig att den passar bättre in i någon annan backe:S Stämmer det att dom fått ny ägare, som prioriterar långa åk och barnfamiljer framför park och parkråttor?

//A

Snö på kungsberget?
vougga sa:
Snow_flake sa:
Dom har:
En T-box
En flat-down-flat box
Ett tjockt svart rör
Ett dubbelrail
En Mailbox
En vanlig box
och
Ett litet hopp

Hur vet du detta, att dom skall flytta på parken? Den ligger ju en bra abcke, kan inte tänka mig att den passar bättre in i någon annan backe:S Stämmer det att dom fått ny ägare, som prioriterar långa åk och barnfamiljer framför park och parkråttor?

//A
Det stämmer väl till den graden att "Branäs-koncernen" har köpt systemet. Huruvida ägaren där gillar eller hatar på parkråttor vet jag ingenting om.

Snö på kungsberget?
Snow_flake sa:
Dom har:
En T-box
En flat-down-flat box
Ett tjockt svart rör
Ett dubbelrail
En Mailbox
En vanlig box
och
Ett litet hopp

?
men det lät ju rätt bra med alla rails iaf...

Snö på kungsberget?
Var i Kungsberget i helgen och det var sjukt kul att åka men galet dåliga förutsättningar. Restaurangparken har som tidigare nämnt några boxar/rails men det är isig bas och inruns. Hoppet är inte litet, det räknas inte.

De har inte sprutat överhuvudtaget i parken vilket är väldigt skumt. Jag tycker någon på Freeride borde ringa och fråga (lägga press) då jag bara kan tolka detta som att de prioriterat ner parken. Detta vore extremt olyckligt då parken brukar vara grymt och det överlägset bäst i "närheten" av Sthlm.

//J

Snö på kungsberget?
Jay-deuce sa:
Var i Kungsberget i helgen och det var sjukt kul att åka men galet dåliga förutsättningar. Restaurangparken har som tidigare nämnt några boxar/rails men det är isig bas och inruns. Hoppet är inte litet, det räknas inte.

De har inte sprutat överhuvudtaget i parken vilket är väldigt skumt. Jag tycker någon på Freeride borde ringa och fråga (lägga press) då jag bara kan tolka detta som att de prioriterat ner parken. Detta vore extremt olyckligt då parken brukar vara grymt och det överlägset bäst i "närheten" av Sthlm.

//J
Det kanske helt enkelt är så att det ekonomiskt inte har lönat sig att spruta någon snö alternativ att den lilla snö man har kunnat spruta har valt att lägga i backarna för att få igång anläggningen.

Som boende i Gävle kan jag bara konstatera att det här är den snöfattigaste vintern på ca 4-5 år. Snart slutet av jan och jag har inte lyckats få en enda runda med längdskidorna pga av dåliga förhållanden tex

Så allt behöver ju inte bero på en konspiration mot parknissarna.
Troligen mer ett ekonomiskt tänk var/hur man tjänar mest pengar.

Snö på kungsberget?
Jag mailade till Jonas på Kungsberget och fick ett väldigt skönt svar:

Vi kommer i år ha en ny park i gammelbacken för att få en snabbare omloppstid vilket åkarna önskat. Vi har oxå ett nytt samarbete med ShakIt som kommer med massa nya rails och boxar med mera. De kommer även hålla happenings varje torsdag kväll samt lördagar för alla. Svenska slopestyle landslaget skidor kommer och tränar hos tors-fre v 7 inför en större elit tävling som bland annat är uttagnings tävling till junior vm.

Det låter således som det bara är den milda vintern som ligger bakom och inget annat. Skönt och konspirationerna är avblåsta!

//J

Snö på kungsberget?
Jay-deuce sa:
Jag mailade till Jonas på Kungsberget och fick ett väldigt skönt svar:

Vi kommer i år ha en ny park i gammelbacken för att få en snabbare omloppstid vilket åkarna önskat. Vi har oxå ett nytt samarbete med ShakIt som kommer med massa nya rails och boxar med mera. De kommer även hålla happenings varje torsdag kväll samt lördagar för alla. Svenska slopestyle landslaget skidor kommer och tränar hos tors-fre v 7 inför en större elit tävling som bland annat är uttagnings tävling till junior vm.

Det låter således som det bara är den milda vintern som ligger bakom och inget annat. Skönt och konspirationerna är avblåsta!

//J
snabbare omloppstid i gammelbacken? nåja
men den är ju mycket smalare och så är den ju svart, sen grön... Då blir det nog bara rails i nedre halvan...

Snö på kungsberget?
vougga sa:
Snow_flake sa:
Dom har:
En T-box
En flat-down-flat box
Ett tjockt svart rör
Ett dubbelrail
En Mailbox
En vanlig box
och
Ett litet hopp

//A
Om du tittar på deras pistkarta så ser du var parkerna kommer att ligga.
http://www.kungsberget.se/wp-content/uploads/2012/01/PDFwebb-kb-pistkarta.pdf

Dom har som sagt snö i den stora parken men dom har inte sprutat/schaktat upp snö i högar till hopp och rails utan det är en vanlig backe nu.

Senast ändrad:
Snö på kungsberget?
Snow_flake sa:
vougga sa:
Snow_flake sa:
Dom har:
En T-box
En flat-down-flat box
Ett tjockt svart rör
Ett dubbelrail
En Mailbox
En vanlig box
och
Ett litet hopp

//A

Dom har som sagt snö i den stora parken men dom har inte sprutat/schaktat upp snö i högar till hopp och rails utan det är en vanlig backe nu.
NEEEJ, fysatan vad dom förstör. Det kommer ju aldrig bli lika bra som förra årets park. Vad är det för inkompetenta idioter som styr o ställer nu. Hur fan kan man placera en park i en Svart backe?:S
snoppslida vad arg jag blir.

Snö på kungsberget?
vougga sa:
Snow_flake sa:
vougga sa:

//A

NEEEJ, fysatan vad dom förstör. Det kommer ju aldrig bli lika bra som förra årets park. Vad är det för inkompetenta idioter som styr o ställer nu. Hur fan kan man placera en park i en Svart backe?:S
snoppslida vad arg jag blir.
+1

Snö på kungsberget?
Vet inte om jag gillar detta, aldrig bra med park i för brant backe, Lindvallen gjorde felet redan 2003/2004, sämsta parken de någonsin haft. Visst ger fart men svårare bygga och få in mer varierande linjer. Däremot var det ju lite stopp i liftkön när de var mycket folk i 3stolaren föregående säsonger.
Tycker Kungsberget haft en av de absolut bästa parkerna i Sverige de senaste åren men tro inte riktigt på denna flytt. Detta är enda parken jag vet där man kunde få 7 röda hopp och iallafall 2 rail/bonks i samma linje:)

Bara hoppas på att det blir bra...

Sen tro jag Branäs koncernen har ägt båda orten ett antal år redan och de bruka ha en bra shapad park i Branäs med men med fel placering där med tyvärr, här var det också bättre förr.

Snö på kungsberget?
den svarta backen som ni pratar om är ju allt annat än svart. det här kommer bli bra tror jag, man kommer att kunna ta ankarliften upp till två olika avstigningsplatser, den nedre för enbart rails och den övre för att köra hoppen som förhoppningsvis kommer att börja en bit ned i branten. det blir ett bra inrun där du kan få fart även i slaskigt vårväder. sen skulle de ju kunna slänga upp lite boxar och någon bonk eller något längst upp på flacken innan branten, som man når om man stiger av längst upp. skulle vara fint!

Snö på kungsberget?
Ofkast sa:
Vet inte om jag gillar detta, aldrig bra med park i för brant backe, Lindvallen gjorde felet redan 2003/2004, sämsta parken de någonsin haft. Visst ger fart men svårare bygga och få in mer varierande linjer. Däremot var det ju lite stopp i liftkön när de var mycket folk i 3stolaren föregående säsonger.
Tycker Kungsberget haft en av de absolut bästa parkerna i Sverige de senaste åren men tro inte riktigt på denna flytt. Detta är enda parken jag vet där man kunde få 7 röda hopp och iallafall 2 rail/bonks i samma linje:)

Bara hoppas på att det blir bra...

Sen tro jag Branäs koncernen har ägt båda orten ett antal år redan och de bruka ha en bra shapad park i Branäs med men med fel placering där med tyvärr, här var det också bättre förr.
Håller med till fullo. Parken förra året var top 3 park i sverige. Inte många anläggningar som får in 7 st röda hopp plus nåra rails i samma linje. Den var grym!

Snö på kungsberget?
Nej ska dom förstöra bästa backen i Kungsberget!!:mad:
med en massa hopp som ser alldeles för farliga ut för att våga hoppa i. Hoppas dom fixar bättre belysning bara annars lär det nog bli svårt att se landningarna vid kvällsåkning.

Senast ändrad:
Snö på kungsberget?
det lär ju bli ganska trångt att få in lika många hopp som de hade förut... det går ju typ inte, synd
men rätt nice ändå om man kan gå av vid halva liften om man bara vill köra rails ett tag, för de lär ju ha alla rails där nere eftersom det inte är så brant där...

Snö på kungsberget?
Kungsberget sa:
"Så fort det är förändringar på gång så florerar det en massa rykten utan grund.

Det är sant att vi ska flytta parken i år. Den kommer att ligga i Gammelbacken av två orsaker. Det vi fått kritik för med den tidigare parken är att omloppstiden blir för lång med trestolen som matar lift.

I gammelbacken kommet parken att servas av tre släpliftar vilket kortar omloppstiden samt att det går att kliva av på mitten och nyttja nedre delen av parken.

Gammelbacken har dessutom en jämnare lutning så att hela längden kan nyttjas på ett bättre sätt.

Vi kommer att utforma den delen av parken så att den största gruppen av åkare har nytta av så många attraktioner som möjligt det vill säga från stora gröna till små röda. Detta efter mätning av nyttjandegrad under tidigare år. Happy Parken kommer som tidigare att ligga i barnbacken vid Lillknappen. I Restaurangparken kommer airbagen att finnas tillsammans med några boxar, rails och även ett hopp om platsen finns

De större och svårare delarna kommer att ligga som en linje i övre delen av Familjebacken som även kommer att användas som tävlingsarea.

Att vi inte har tillverkat snö till parken ännu beror på att denna vinter varit extremt varm med få kallperioder. Därför har vi varit tvungna att prioritera snötillverkning i redan öppna nedfarter för att klara dessa varma och regniga perioder. Detta för att vi i överhuvudtaget ska kunna ha anläggningen öppen. Vi har även valt att så fort som möjligt öppna hela anläggningen för att minska slitaget på de nedfarter som är öppna.

Vid nästa kallperiod kommer vi att börja tillverka snö i Gammelbacken och Familjebacken och prioritera den före Träningsområdet, Slingan och Snobbrännan. Blir det Kyla till helgen så kommer tillverkningen att ske där den inte stör skidåkningen under dessa två dagar.

Som upplysning så kan jag berätta att det är under tio % av det totala besöksantalet som nyttjar vår park.

Självklart är det vår målsättning att öppna parken så snart som möjligt.

Hoppas att detta ger er svar på era synpunkter och funderingar."
-Inlägg av Kungsberget på FaceBook

Senast ändrad:
Snö på kungsberget?
då det blir typ svart linje i familjebacken och resten i gammelbacken...? eller fattade jag fel?
hur ska man få fart till bigairbagen om den är i restaurangparken förresten?

Snö på kungsberget?
KIKOvonJibber sa:
då det blir typ svart linje i familjebacken och resten i gammelbacken...? eller fattade jag fel?
hur ska man få fart till bigairbagen om den är i restaurangparken förresten?
Dom har byggt en vattenhoppsliknande ramp till bigair bagen mellan resturangbacken och skidskolebacken som man kör på.

Snö på kungsberget?
Snow_flake sa:
Kungsberget sa:
"

Vi kommer att utforma den delen av parken så att den största gruppen av åkare har nytta av så många attraktioner som möjligt det vill säga från stora gröna till små röda. Detta efter mätning av nyttjandegrad under tidigare år. Happy Parken kommer som tidigare att ligga i barnbacken vid Lillknappen. I Restaurangparken kommer airbagen att finnas tillsammans med några boxar, rails och även ett hopp om platsen finns

De större och svårare delarna kommer att ligga som en linje i övre delen av Familjebacken som även kommer att användas som tävlingsarea.
"
-Inlägg av Kungsberget på FaceBook
Är inte helt med här, Har de kvar svarta linjen i familjebacken? som innan alltså. Och menar de att de ska vara grön och röda linjer hela vägen ner i Gammelbacken från nu? Alltså parallella linjer i gammelbacken, får det plats? Det skulle nog kunna bli fint om det går.

Hoppas det blir bra, ett besök i februari är inplanerat, men lite svårt å tro de blir lika bra som senaste åren tyvärr.

Snö på kungsberget?
Var i Kungsberget i helgen och de sprutade för fullt hela lördagen i Gammelbacken, borde kunna vara på g de kommande dagarna om kylan håller i sig.

Dock inget sprutat i Familjebacken så det tar nog ett tag.

//J

Snö på kungsberget?
Jay-deuce sa:
Var i Kungsberget i helgen och de sprutade för fullt hela lördagen i Gammelbacken, borde kunna vara på g de kommande dagarna om kylan håller i sig.

Dock inget sprutat i Familjebacken så det tar nog ett tag.

//J
Jag var också i Kungsberget i helgen. Helt korrekt att dom sprutade för fullt. Tyvärr gjorde dimman som bildades att stora delar av anläggningen var näst in till oåkbar. Sikt ca 5-7meter är inte riktigt vad jag kallar skoj.

Jag förstår givetvis att man vill spruta så mkt som möjligt när det är gynnsamt väder. Dock anser jag ju att detta måste ställas mot trivseln för gästerna som faktiskt är på plats just nu.

Dvs jag har svårt att förstå hur man kan prioritera att spruta för fullt en lördag mellan 10-15 när det är "prime time" för besökande gäster. Dygnet övriga 19h är det ju givetvis bara att köra på för fullt.

Nu åkte jag bara dit för att testa ett par pjäxor någon timme från Gävle men hade jag haft med mig en familj och bott på hotellet så hade jag nog varit mäkta irriterad.

Är det någon som vet om det finns några riktlinjer när det gäller sånt här ? Räcker det med att dom sätter upp en skylt längst ner vid liften att "snö produktion pågår" för att allt ska vara frid och fröjd ?

Snö på kungsberget?
Är det någon som vet hur det går med parken i Kungsberget? Har inte hört något på hela veckan och den borde ju vara klar snart?

Snö på kungsberget?
Fick precis veta att svarta linjen är öppen (längst upp i familjebacken) samt att parken i gammelbacken öppnar på lördag.

Så jävla nice.

//J

Tillbaka
Topp