Snö-/Väder-säkert i Alperna kring jul/nyår

Hej

Vilka "charterorter" kan ni rekommendera som snö/väder säkra i Alperna under jul/nyår?
Vilka "charterorter" bör man under samma period hålla sig borta från?

Även om årstiden kanske inte är den perfekta så skulle jag vilja hamna så att jag får sköna några offpiståk.

Har ni några erfarenheter från någon av följande områden kring jul/nyår
- Cervinia (2050-3900möh)
- Zermatt (1600-3900möh)
- Chamonix (1000-3800möh)
- Champoluc (1575-3200möh)
- Cortina (1200-3000möh)
- Bad Gastein (1100-2700möh)
- Engelberg (1050--3000möh)

Eftersom en faktor för snö är höjden så... ...skrev jag med den på ett ungefär...)

Just nu suktar jag lite på Cervinia man övertyga mig gärna om nåt annat!

/Johan

Satsa på något med en seriös Glaciär som Cervinia/Zermatt annars vet jag inget om hur orterna är, Har aldrig åkt i Alperna. Engelberg var väl inget vidare alls förra säsongen så det skall man kanske passa sig för. Men jag tror att detta blir ett bra år i alperna trots förra årets misär...

Saas Fee kanske kan vara något, 29sept såg det ut så här: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=96357

De enda jag har erfarenhet av är Zermatt i Schweiz och Stubai och Hintertux i Österrike. Bodde jag i Sverige och blev tvungen att boka min resa mer än en vecka i förväg skulle jag över jul aldrig vaga aka till nagot ställe som inte har en väl utbyggd glaciär med stor liftkapacitet. Ovan nämnda ställen uppfyller dessa kriterier.

MVH
Daniel

Jag skulle nog akta mig för Champoluc. Visserligen hög höjd vilket oftast garanterar låg temp men där finns ingen glaciär (i systemet) och det faller oftast inte så mycket nederbörd där på förvintern. Skidåkning i pist kommer du säkert få men off-pist rekommenderar jag hyrskidor. För övrigt är skidsystemet i MonteRosa riktigt fint men det kommer bättre till sin rätt senare på säsongen.

Zermatt var jag förra nyår och där var det fint förutom att det var snöstorm ett par dagar med de flesta liftarna avstängda.
Sammanfattningsvis tror jag att man får hoppas på det bästa om man skall boka långt i förväg och det ska man nog vis av tidigare erfarenheter. Det är ofta hårt uppbokat åtminstone på nyårsafton.

Senast ändrad:
Jag var i Chamonix över nyårs veckan 06/07, var helt katastrof dåligt med snö första 2 dagarna, natten till den tredje så föll det 1m snö, regn i byn men över 2000 meter så snöade det som fan. fick riktigt grymma åk i Le Brévent och i Les Grand Montets men vid det här årstiden så är tyvär Aiguille du Midi oftast stängt så det blev ingen åkning på 3800m för lavinrisken var för stor med ca 1.5m nysnö där uppe :P.
Chamonix är det ultimata Fest orten i Alperna, med det stora Pub/nattklubb utbudet och skidåkningen är i världsklass, när det finns snö ;)

Jag ska åka till Zermatt/Cervinia iår i början på februari ihopp om mer snö och lite hellikopterlyft ^^

jag kan varmt rekomendera Chamonix men åk senare än nyår om ditt mål är skidåkning och inte att festa ^^

Områden med glaciär är ju alltid 'snösäkert' i sin rätta bemärkelse, men hur bra skidåkningen är på en skala från ett till tio kan ju vara ganska variabel?

Du har ju egentligen återigen bevisat nackdelen med att boka charter till en speciell ort flera månader innan man vet något om snöläget? Helt enkelt får du hoppas på det bästa, oavsett vad charterbolagen har skrivit in sina broschyrer fulla men bilder av det vita guldet.

- C

Kan ju säga att hela förra sässongen var det dåligt med snö i alperna.

Runt nyår tror jag du har snö på alla de orter du skriver om inte så har du det inom en timmes resa.
Med snö menar jag att systemen är öppna. Op vet man aldrig förens det är dax.
Om det e op du är efter så åk istället slutet av feb - början av mars då är det oftast bra.

lycka till

Varför charter? Kolla in reguljärflyg till lämplig ort i kombination med hyrbil. Då kan du välja ort efter snötillgången. Kanske inte i alla lägen billigare - men betydligt snösäkrare resealternativ.

Om du måste åka runt jul / nyår, åk med UCPA Resor. Deras guider hittar alltid bra snö oavsett snöförhållanden. Känns trygg att veta det när man betalar 10 000 + för en resa.

Det är lite som på alla andra ställen. Du kan ha hur mycket snö som helst eller svindåligt.
Har åkt skidor i alperna över jul/nyår sedan början på 80 talet. Vissa vintra bra. vissa dåliga. Det går inte att säga hur det kommer bli. Har åkt bottenlös puder i Val d'Isere runt 10 dec och haft stort sett barmark i Val Thorens i hela januari.
Alla hoppas såklart på kanonvinter.

Axxoul sa:
Om du måste åka runt jul / nyår, åk med UCPA Resor. Deras guider hittar alltid bra snö oavsett snöförhållanden. Känns trygg att veta det när man betalar 10 000 + för en resa.
Hyfsad bump..! Man får väl hoppas att TS har hunnit välja vid det här laget... ;)

Tillbaka
Topp