Snöförhållanden i Funäsdalen/Ramundberget nu?

Hajsnabb

Medlem
VI planerar för att åka till Ramundberget nu till helgen men har ännu inte helt bestämt oss.
Hur ser det egentligen ut i fjällen nu efter den varma perioden? Jag kan ju se snödjupen men jag har svårt att bedöma vad det egentligen innebär med 70cm snö. Är det 40-50cm hårdpackat med isskorpa på och sen ett par dm mjukare nu från veckan som var ovanpå det? Går det att ha kul i offpisten ändå eller sticker det upp mycket stubbar och stenar och är allmänt hårt? Och hur är pisterna, har de blivit hårda ("isiga" även om jag eg inte gillar det begreppet) eller är de ok för att kunna carva även utan skarpslipade racinglagg?

Det var bättre vid nyår. Det har blåst som attan. Pisterna på Funäs är däremot sjukt bra just nu. Långt ifrån så som de var förut.

Pudret i ramis är i skogarna. Och det är helt ok. Även om det är lite skorpa här och var.

Det är rapporten från idag. Var där och åkte.
Såg ut så här:

Bilagor

• IMG_6313.webp
    IMG_6313.webp
    122.8 KB · Besök: 115
FYI. Det är 30cm iskaka i botten under så sten osv är ett mindre problem idag.

På topparna är det mesta bortblåst. Allt kul är på läsidorna. Förutom pisterna.

Liten uppdatering nu när vi varit i Ramundberget fredag-lördag: Fantastiskt fina pister, helt perfekt snö utan minsta ens lite isiga partier. Bara att carva på! I skogen uppåkt då det ju inte snöat på ett tag, men fin grund. I Grytans skog fin snö. Kommer det bara lite nysnö så blir offpisten också toppen. Det enda som egentligen sticker ut mot andra år är att det är avblåst på delar av kalfjället, i alla fall på väg ut mot Grytan med uppstickande växtlighet och någon enstaka sten.

Snödjup

Tillbaka
Topp