Snöförhållanden, när är de bäst att åka?

Frozenfart

Ny medlem
Jag har en kompis som ska säsonga i st:anton och jag tänkte dra och hälsa på honom. Jag vill dock få ut de mesta av vistelsen så jag undrar när de bästa snöförhållandena är för puderåkning?

JL76 sa:
Precis efter ett stort snöfall, i terräng som inte är alltför flack.
Jvligt sant!
Finns liksom inga garantier.. Och det finns för och nackdelar med allt!
Hur flexibel kan du vara?
Jag åker till alperna v 1 me några polare och vi bokar allt veckan innan och drar dit det är bra.
fördel med att åka runt v 1-3 är att det inte är lika mycket folk och att det kan kommer rejäla dump i januari.
Nackdelen är att basen i värsta fall kna vara dålig, det kan va ganska kallt osv osv.
Beror helt på dina egna förutsättningar och preferenser!

Med två alpsäsonger i ryggen skulle jag nog också säga mars, även om du kanske får stå ut med lite tung snö då också =)

millgard sa:
JL76 sa:
Håller HELT med!

Särskilt när man har en ganska aggressiv åkstil, då är det fina fisken med ovan beskrivna omständigheter.
"Im an aggressive skier (ex-racer). I drop 60ft on a regular basis and eat McConkeys on a crusty, foggy day for breakfast" / Alla coola på TGR

freeradical sa:
JL76 sa:
Jvligt sant!
Finns liksom inga garantier.. Och det finns för och nackdelar med allt!
Hur flexibel kan du vara?
Jag åker till alperna v 1 me några polare och vi bokar allt veckan innan och drar dit det är bra.
fördel med att åka runt v 1-3 är att det inte är lika mycket folk och att det kan kommer rejäla dump i januari.
Nackdelen är att basen i värsta fall kna vara dålig, det kan va ganska kallt osv osv.
Beror helt på dina egna förutsättningar och preferenser!
Okej, ja blir säkert så att jag åker någon gång under vecka 1-3. har lite fler stopp att göra under vintern så är inte jätte flexibel!
Tack så mycket för svaren!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp