Snökanon, Delar till första

moggelush sa:
Alex08boo sa:
moggelush sa:
Jasså Alex, gick det inget bra med kanonen? Synd.
vaddå inge bra? det gick bra, den funkar utmärkt, dock åker jag längre inte skidor på tomten lika mycket så har inge användning för den längre därför...
Okej, undrade bara. Kul att du försökte iaf :)
yes yes, var kul att bygga också, tack för hjälpen!, jag kanske kommer behålla den ändå men får se...

Alex08boo sa:
moggelush sa:
Alex08boo sa:
vaddå inge bra? det gick bra, den funkar utmärkt, dock åker jag längre inte skidor på tomten lika mycket så har inge användning för den längre därför...
Okej, undrade bara. Kul att du försökte iaf :)
yes yes, var kul att bygga också, tack för hjälpen!, jag kanske kommer behålla den ändå men får se...
Så lite så, kul att du gillade det! Fin fint, kan ju vara kul att ha ;)

Jag tycker att det låter väldigt dyrt. All EL som går åt till den lilla mängd snö du får. det blir nog billigare att hämta från närmaste ishall. tråkigt för dom som inte bor nära en ishall. Väldigt rolig tråd dock.

Shoffa sa:
Jag tycker att det låter väldigt dyrt. All EL som går åt till den lilla mängd snö du får. det blir nog billigare att hämta från närmaste ishall. tråkigt för dom som inte bor nära en ishall. Väldigt rolig tråd dock.
Jag antar att du har räknat ut hur mycket el en kompressor drar över den tiden man använder den när du utalar dig så som du gör...

Så låt oss höra hur mycket det skulle kosta att spruta snö i en vecka med en hemmabyggd kanon

_________________________________________________________________________________________________

Och eftersom du inte kommer våga posta här om du nu ens kollar upp det så kan jag ju räkna åt dig...

Väldigt grovt räknat kostar elen 1kr/kWh ...

denna kompressorn: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=70130967 ligger på 1100W men vi räknar grovt och man använder nog inte full effekt heller för den delen så vi räknar med 1kW (1000W) .

1kr/kWh ... kompressorn drar 1 kW ... alltså 1 kr/h ...
24kr dygnet,
168kr veckan ... för att driva kompressorn

Vattnet kostar 15-25kr per m3 = 1000 liter...

vet inte hur mycket vatten man behöver men nu vet vi att ditt påstående om att det skulle vara billigare att hämta vid närmaste ishall inte stämmer så jätte bra om man nu inte bor brevid eller äger ett egen släpkärra...

Senast ändrad:
okej jag erkänner att elen inte blir nån direkt prisfaktor! jag måste ändå få säga något, så då tar vi vattnet istället. en normal hushållskran ger i genomsnitt 12 l/min det blir 720l/h. 17280L/17,2 m3 per dyng. 17,2 X 20kr = 344kr dygnet. så en veckas "sprutande" blir alltså 2577kr inräknat elen. sen kommer materialkostnad. Min uppfattning är att det är för dyrt.

/ kalle pettersson

Shoffa sa:
okej jag erkänner att elen inte blir nån direkt prisfaktor! jag måste ändå få säga något, så då tar vi vattnet istället. en normal hushållskran ger i genomsnitt 12 l/min det blir 720l/h. 17280L/17,2 m3 per dyng. 17,2 X 20kr = 344kr dygnet. så en veckas "sprutande" blir alltså 2577kr inräknat elen. sen kommer materialkostnad. Min uppfattning är att det är för dyrt.

/ kalle pettersson
hhaha najs riktigt bra uträkning, har undrat tack!

Alex08boo sa:
Shoffa sa:

/ kalle pettersson
Men för att kunna spruta ut 12 liter vatten i minuten behövs ganska många "stora" munstycken. så det kan aldrig bli så dyrt som du påstår med en "normal" stor hemmabyggd snökanon. Enligt mig, Sen kan jag säga att jag inte är direkt insatt men..

Fiddeponken sa:
Alex08boo sa:
Shoffa sa:

/ kalle pettersson
Men för att kunna spruta ut 12 liter vatten i minuten behövs ganska många "stora" munstycken. så det kan aldrig bli så dyrt som du påstår med en "normal" stor hemmabyggd snökanon. Enligt mig, Sen kan jag säga att jag inte är direkt insatt men..
Observera att detta gäller endast er som har kommunalt vatten! Ni som bor utanför tätbebyggt område och har egen brunn får inga nämnvärda kostnader.

Sitter och leker med tanken, har tillgång till vattenflöde på 300 l/min och kompressor som vid 25 bar kan lämna 500 liter luft per sekund... kan kanske bli en del snö av det... :)

Owkee sa:
c4rLL sa:
ifal man har högtryckstvätt behöver man kompresor då?
pröva, det är såpass kallt nu i hela landet så om de någon gång skall fungera borde det vara nu!
Ska du köra med bara högtryckstvätt får du sätta den ganska högt upp, typ 3 - 4 meter, då hinner vattnet frysa till innan det landar på marken. Jag tror dock inte att du får lika bra snö eller samma mängd, men det är bara till att prova!

Gh sa:

/ kalle pettersson
sen kan man ju tänka på hur mycket snö man verkligen behöver också. för snö av 17,2m3 vatten är ganska mycket. Och det skulle ju bli 120,2m3 vatten på en vecka som du räknade med och kanske dubbelt så mycket snö. Så om men inte ska starta en skidbacke så borde inte det bli så dyrt...

va ska man med allt de här fattar inte riktigt hur man ska sätt ihop allt...

Här är en lista på alla delar jag köpte:
1. 25-1249 KULVENTIL R15 INV./INV. 2 46,00 92,00
2. 30-9502 LOCK MED PACKNING R15 INV. 1 20,00 20,00
3. 50-3012 NIPPEL 1/4-1/4 1 15,00 15,00
4. 30-9491 NIPPEL R15 UTV. 4 26,00 104,00
5. 24-755 SNABBKOPPLING HOZELOCK 1 37,00 37,00
6. 30-9498 T-RÖR R15 INV. 1 69,00 69,00

tillsammans med allt blev det: 422 kr (inklusive frakt och moms)

Jag har 1 uppsättning Multinozzlekit från snowathome till salu om nån är intresserad.
Helt ny i obruten förpackning.
Byggt en snökanon själv med dom munstycke o det funkade kanon.
Köpte alla rörkopplingar på swedol kostade ca 550spänn men vad snö det blev.

Har just gjort klart min egna här kommer en bild :

Den ska kopplas till kompressor och vanlig vattenslang, Sitter ett reglage för att bestämma hur mkt vatten som sprutar ut och ett munstycke för att kontrolera mängden :)

Tillbaka
Topp