Snöläge iran!!

Snöläge iran!!
gött gött.

resan är nu betalad och klar. jag och 3 till reser den 27 dec och är borta till 11 jan. så all snö är välkommen. dock har vi inget boende ordnat, men en engelsktalande transfer som antagligen kan guida oss rätt. du har inte lite schyssta tips du vill dela med dig av, iranian_skier?

Snöläge iran!!
Grymt med snön!! Är där nere 15-29 jan.
Nikekl - du får gärna rapportera info om möjligt boende etc när du kommer hem. Vi bokar nog bara första natten i Teheran och kanske en natt i Dizin, sedan fixar vi nåt på plats som verkar bra både avseende pris och trevlighet.
Bouic>> snön e uppkörd till ni kommer ner.. ;)

Snöläge iran!!
bouic, hur länge är ni där nere? Bara skidåkning sa du va? Du vet att du får en inrikes t o r för ca 100 spänn om du bokar här hemma tillsammans med din Iran Air biljett dit. Kan ju vara värt att boka nåt och sedan får man se om man åker eller inte. 100 spänn liksom.. Vi drar ner till Isfahan de första 2 dagarna innan det bär av upp till bergen.

Snöläge iran!!
jag hoppas på ytterligare 2 meter innan jag kommit dit. hur mycket cash skall ni ta med er? man vill ju inte stå där utan pengar om boendet visar sig vara mycket dyrare än man hade räknat på.

Snöläge iran!!
Beror ju på vad du räknar med. Verkar gå att få ett flertal boenden på hotel i Dizin för runt $50/dubbelrum. Vi tänker kolla efter billigare boende på plats, och framförallt lite roligare boende kanske. Men räknar du med $25/person och natt så är du nog på säkra sidan. Käket är ju ganska billigt och liftkort för en 50-lapp per dag. Te och vattenpipa lär också vara betydligt billigare än några stora starka på after skin :) Sedan får man ju alltid ha med sig extra för oförutsedda utgifter. I länder som dessa är cash king. Men enl uppgift kan man även fixa cash från en del banker från sitt VISA eller MasterCard kort. Lär vara en massa krångel och extra avgifter kring det och man får nog ta sig ned till Teheran så klokast är väl att köra det bara i nödfall. Resecheckar ska man inte ha i alla fall. Cash i dollar är det som gäller.

Snöläge iran!!
$25 per natt e ju lugnt, de priser jag sett på $50/dubbelrum trodde jag var per person (som det brukar vara i sverige). då har jag nog all info jag behöver, har koll på cashen (har till och med lite iran-pengar växlade redan) och utrustningen är kompletterad med ryggskydd. all set to go.

synd bara att jag vred knäskålen ur led förra torsdagen på isen i en match mellan limhamn och landskrona, får hoppas att ömheten har gått ner så jag kan pumpa puder.

vi kommer nog leta runt lite efter boende, så jag kan ju försöka sammanställa ngn sorts lista med adresser/pris och dyl.

Snöläge iran!!
Hur fixade du växling till iranska riel här hemma? Forex har knappast det.. Och valörerna gör väl att man föredrar att ta med sig dollar, annars får man väl ha en skottkärra för alla rielen som krävs...

Snöläge iran!!
Låter kalas! Hoppas på några meter till av den fluffiga sorten till slutet av januari.
Drar ner dit 20-29 Januari och hade tänkt åka skiten ut rikard_o. =)

Förresten, heter de riel? trodde det var rial.

Snöläge iran!!
fan allt skall ju vara förbjudet där.. inte ens lite "gömma korven" får man hålla på med ;)

när jag betalade flyget och transfern hos resecentrumgruppen så betalade jag in lite extra för ett "pengakuvert" med riel. så nu har jag en kvarts mille i lådan. (resesäljaren ansåg att det är bra med riel redan när man kommer dit till fika/taxi/whatever)

edit: fan noljas hann imellan och påpake att det heter rial, orkar dock inte ändra. noljas, när du kommer dit har rikard_o nog redan rekat stället och kommer leka skiten (fast bögsex var ju förbjudet) ur er "veckoturister" ;)

Snöläge iran!!
Sorry folks och språkpoliser, det är såklart rial det heter. Been to long in Cambodia I guess, ett land där riElen existerar sida vid sida med dollarn precis som det verkar göra i Iran.

Vet någon förresten om man alltid kan pröjsa de "stora" utgifterna med dollar där dollar anges som pris, t ex hotell? Vore smidigt eftersom man då slipper släpa runt miljontals rieler. Dessutom vill man väl inte växla på sig för mycket för jag antar att rialerna är omöjliga att växla utanför Iran? Så är i alla fall fallet med Kambodja, Laos och Vietnams valutor så då lär det väl definitivt vara så med Iran som är ett av de mest bojkottade landen i världen vad gäller handel, bankverksamhet etc.

Man kanske skulle kolla med Resecentrum om man kan få ett sånt kuvert då. Vad fick du pröjsa för kvartsmiljonen? Är säkert gött att ha med sig lite rialer för första taxiresan eller en snabb kabab på flygplatsen (inte kebab herrar språkpoliser, det verkar som man säger kabab där..). Det ska gå att växla redan på flygplatsen men det vet man ju hur det kan vara med saker som "ska" vara på ett visst sätt...

Snöläge iran!!
By the way, ni bögar är inte de enda som riskerar bryta lagar. Jag och min flickvän kommer agera som gifta där nere, annars får man inte dela dubbelrum. Och det finns även annat man inte får göra som ogift... ;)

Snöläge iran!!
Om ni singelkillar som ska dit till äventyrs funderar på att ragga brudar så kan jag upplysa om att en tysk affärsman för några år sedan dömdes till döden i Iran för att ha haft sex med en ogift muslimsk kvinna... Det är alltså inte bara att ni glömt kådisen ni kommer ha ågren för dagen efter i så fall..........

Snöläge iran!!
Ja se ni kan ju inte ens stava...

Skämt åsido så verkar läget vara kalasfint. Hoppas på fler sådana dump.
Någon som vet en hemsida man kan kolla snödjup i Dizin/Shemshak?

Snöläge iran!!
Räcker inte vetskapen om minst 2 meter? :) Kommer i alla fall vara bättre än Vemdalen dit jag ska på nyår o värma upp. Det regnade där i helgen... Snökanonsnö och is lär det vara, kul, kul.....

Snöläge iran!!
Man vet ju aldrig, det kanske smälter?
Jag har i alla fall redan packat pudersnorkeln!
Som reservlösning kan jag nämna att vallåsen har installerat nya snökanoner nu...

Snöläge iran!!
nikekl: Iranierna skiter nog i om det är en skandinav eller what-so-ever du går lös på.
Får de en chans att hänga dig så tar de den! (De har förmodligen inte satellit-TV där nere så något får de ju hitta på)

Stöter du på en kille så kommer de förmodligen att hänga dig, återuppliva dig, och slutligen döda dig en gång till med ett nackskott...

Ska bli kul att komma till Iran!

Snöläge iran!!
Verkar vara dåligt med brudar från våra breddgrader där nere. Om man går på snacket på detta ställe så vet jag bara en o hon är väldigt upptagen :)

Snöläge iran!!
Ang nikekls länk till AB så har faktiskt händelser som detta sått visst tvivel inför resan hos mig. Inte för att jag är rädd för egen del, som västerlänning blir man med största sannolikhet bara utvisad om myndigheterna inte gillar en av någon anledning. Men av solidaritetsskäl så är ett argument att man ska bojkotta länder som agerar på detta medeltida sätt. Samtidigt kan man hävda att ju fler turister som besöker landet, desto mer kommer samhället öppna sig och folket få det bättre. Men vem vet vad som är bäst i detta fall?

Här är en sajt som tar samlar och tar upp vittnesmål om avrättningar och tortyr i Iran från Shaens dagar fram till idag: http://www.irantestimony.com

Snöläge iran!!
inga kul saker att läsa om. men blir det bättre av att bara ta avstånd från det? det skiter nog iranierna i. [och lite engelska:] and lets face it, världen suger och har länge gjort så, inget man kan göra åt det, just get what u want before u die.

en av killarna som skall med har tydligen to norske jänter till kompisar som skall ner ngn gång i slutet av januari.

Snöläge iran!!
Ja, ska ju dit så kör på modellen att det är bättre ju fler utländska ögon som är på plats. På lång sikt tror jag det bara kan leda till förbättringar för kvinnor och opositionella i landet. Frågade en iransk vän vad han tyckte och han tyckte definitivt att jag skulle åka dit. Trots att han själv inte tycker sådär jättebra om regimen...

Snöläge iran!!
Är det ngn av er med erfarenhet eller substitutet Lonely planet som vet vad man får betala för det billigaste av boenden i dizin o/el. Shermshak, ska vara där drygt en månad så det blir rätt betydande för budgeten.

Jag räknar kallt med under hundralappen eftersom vi är tre personer som reser tillsammans men det vore schysst om man kunde räkna med ännu mindre för då kan jag köpa mer prylar...

Snöläge iran!!
Enligt LP ligger priserna i Dizin/Shemshak på runt $50/natt för ett dubbelrum. Något dyrare än 100-lappen per person alltså. I övrigt står inte mycket om boende i Dizin/Shemshak. Är själv inbokad de första nätterna på ett hotell i Dizin som kostar $54/dubbelrum. Men det ska finnas billigare och enklare boende lite längre ifrån liftarna i andra byar. Vi ska vara där i två veckor och kommer förmodligen leta oss till något sådant. Roligare att bo med lokalt folk istället för "fint" hotell dessutom.
Raskalnikov, när ska du dit förresten?

Snöläge iran!!
Är det bara jag som av allt försnack tror att det kan bli lite kolonistämpel där i vinter. Mycket förvånad över att det vi trodde skulle vara en lite halvunik skidresa mer och mer verkar vara vinterns MÅSTE...

Bra med lite mer folk med transciever o sådant om det blir ngt skit som lavin eller jordbävning.

Misstänker möta er alla i vinter ; )

Snöläge iran!!
Drar ner 15:e ja. Men ska nog först vara lite kulturella ett par dagar och besöka Isfahan. 90 spänn extra för att flyga dit t o r kunde man ju inte tacka nej till.. Siktar på att vara uppe i Dizin den 18:e. Inte först på plats dock, ett par svenskar är redan där.

Snöläge iran!!
Va fan är dealen med att det kommer vara typ 3000 tjommar och köra sönder allt puder just veckorna innan jag kommer ner :) ... hahaha ... rock järnet nu där nere. Fan vad jag längtar.

Och fan vad svårt det är att hålla sig fråna att åka till Gulmarg Rikard!!!! skit också, när ska man växa upp egentligen ...

Snöläge iran!!
Materialarn ja. Garderoben är fullproppad av de senaste prylarna nu.
Har även nästa års rossignolskidor (05/06:or) på G just nu. Det blir en B4:a (ny rossignolmodell), vilket kommer knäcka Höggren totalt då han nyligen hade införskaffat en B2:a.
Hoppas bara att min badboll (uppblåst) får plats på flyget...

Snöläge iran!!
Nojlas, vad är din materialbudget per år..? Själv tycker jag att jag slår på stort som ska lämna in brädan på välbehövlig underredesrenovering inför Iran

Snöläge iran!!
Blir otroligt avis på er som ska åka till Dizin
eller Shemshak nu i vinter. Var där för tre år
sedan, tyvärr
sent i mars när det berömda pudret var
borta. Skidåkningen var kanon ändå. Vi åkte
taxi från Tehran
till Dizin (100 kronor) den korta vägen (som
kan vara stängd när det snöat) och
stannade på det
enda öppna hotellet i fyra dagar. Vi betalade
175 kronor per man och dygn efter lite
prutning. Dollar eller
Toman går lika bra. Även Euro är gångbart.
Till Tehran tog vi Iran Airs excellenta
lördagsflight från
Stockholm. Ett alternativ till Dizin hotell kan
vara Gadjereh som ligger tre kilometer
närmare Tehran
(Chalus Highway). Det var nybyggt och de
hade skidbussar till Dizin och en bättre
restaurant. Telefon:
8754915-18, fax: 8754919. De kanske har
koll på snödjupet också. Såg att någon
skrivit om tysken
och hans iranska tjej. Han blev aldrig
avrättad, utan släpptes. Låt inte detta eller
något annat rykte
avskräcka er, de iranska tjejerna flirtar vilt.

Snöläge iran!!
Iranskier: Tror vi tar det lungt med brudarna där nere ändå.

Rikard: Årets materialbudget är skyhög, vilket beror på att det mesta av min skidutrustning behövde förnyas. Har dock förmånen av att knega i skiduthyrning och få rabatt på skidprylar!

Snöläge iran!!
Irainian skier: tror du Gajereh är bättre (eftersom det är nyare)? Vi är inbokade på Dizin Hotel ett par dagar för ungefär det priset du säger (utan prutning dock). Vet du om det finns möjlighet att bo på enklare ställen i någon by i närheten, typ guesthouse hemma hos folk? Det är vår plan efter några dagar på hotellet, men om det inte går så är det ju lugnt att stanna de 2 veckorna på hotell. Gajereh är för övrigt hotellet där Nojlas o dom andra som reser med Pathfinder bor.

Nojlas: finns det skiduthyrning i Skåne? Vad ska man med skidor till där.. ;)

Snöläge iran!!
Rikard: Vallåsen ligger precis över gränsen till Halland. Så egentligen finns det väl ingen skidåkning i skåne då. Skiduthyrning har vi dock på vallåsen. Vi har över 1200 par skidor med tillhörande pjäxor och stavar, så om du letar dig ner hit någon gång så ska jag nog kunna leta upp ett par sladdriga kärringplank till dig ;)

kolla in http://www.vallasen.se

Vad man ska med skidor till när man bor i skåne?
Tjaa,
Vad ska man med haschplanka till när man ska åka till Iran?

Skämt åsido, nu längtar jag något fruktansvärt efter att få dra till Iran.
Hoppas bara på lite snö på hemmaplan så man kan få lite uppvärmning innan man drar österut...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp