Snölägesrapport Åre 07/08

centralbyrakraten sa:
Nu snöar det och prognosen talar för hyfsat mycket snö i veckan.
Hur ser det ut temperaturmässigt? Fick en snabb live rapport att det var blasigt som f*n... :( Mor ringde och frågade om hon fick ta min whiteout jacka istället för hennes pga så blött :D

Nåja, imorgon bitti runt halv 9 stannar Åre upp! Inte någon mindre än jag kliver då av tåget ! Ses i lift öppningarna kommande veckan!

det låg ca 10cm vatten på E14 igår kväll kom hem igår kväll.

en hel del slask i byn men det sägs vara bättre längre upp på berget. bara mellan åre strand och vid sjukhuset så märker man skillnad på temperaturen.

Det har snöat ca 2 dec på sina ställen på berget, lagret under är ett kombinerat vindpackat och skare lager vilket gör allting väldigt lavinfarligt, speciellt iom att det blåste hårda vindar under senaste snöfallet. Gick en väldigt stor lavin i Tegefjäll idag.

I allmänhet så är det mycket snö, föret är helt klart godkänt och om skutan kommer att vara öppen under v9 kan bara vindarna avgöra!

Tackar!

Detdär om lavinfaran lät verkligen inte trevligt :/ Jag skulle såååååååå gärna åka riktig offpist eftersom man alldrig har haft möjlighet till det..

Tycker du en grupp newbies skall hålla sig borta från allt vad offpist heter?

Edit: Vi är erfarna åkare men inte när det gäller laviner osv.

Senast ändrad:
Klart att ni inte ska hålla er helt borta från offpisten men åk där med respekt! Jag träffade en grupp ungdomar på väg ut till E14 häromdagen, jag var själv ute med en lavinkurs. Då jag frågade om de visste att de var på väg ut under lavinterräng började första killen att himla med ögonen och visa en tydlig tveksamhet. När sedan gänget bakom honom började trycka på, sa killen att "det är lugnt vi åkte här igår också...".

Mina elever, två män som antagligen båda såg sina egna barn i ungdomarna, frågade då gruppen om de verkligen skulle åka ut där utan att ens ha utrustning för lavinräddning. Vi fick aldrig ett bra svar utan lät helt enkelt ungdomarna åka före oss då vi planerade att ta det försiktigt ut.

Och vad vill jag säga med det här? Åk gärna offpist, lyssna på vad de mer erfarna säger till er och tveka inte att fråga skidlärare och pistörer om läget. Har ni ingen lavinsäkerhetsutrustning måste ni hålla er borta från lavinområden. Vet ni inte vad som är lavinområden så börja med att åka med guide.

Ni ska inte hålla er borta men ni bör ta med er en lavin kunnig åkare eller guide och ni ska skaffa lavin utrustning när ni åker! Spade sond tranciver... minst. Har varit med vi några laviner och det är verkligen något som kan hända även om man tror att området är säkert.
Ta det lugnt men kör hårt!

Jajaja, massa snö nu. Så kan det vara strålande sol vecka 11 när jag är uppe. ;)

Generellt sett om man jämför med tidigare säsonger, är det bra eller dåligt med snö på skutan? Svårt att få känslan via webcams.

//d

Som ett litet stalltips kan jag säga att pistörerna kommer att börja en och en halv timme tidigare i morgon för att kunna öppna liftarna i tid i morgon. Den som vill åka Lundsrappet i 20-30 cm lössnö rekommenderas ta första platsen i liftkön på VM8:an i morgon.

OBS! Åker ni offpist i morgon måste ni vara försiktiga!!!

http://www.arelavincenter.se/progno...ll&id=1204830086&archive=&start_from=&ucat=7&

Baksidan lördag fm.... mycket bra! Blomkålssnön på toppen verkade ha "frystorkats" och blivit riktigt mjuk trots att den fortfarande hade sin blomkålsform. Första gången jag sett detta på skutan, är det jag som inbillar mig eller upplevde någon annan samma sak?

Åkmässigt ser det bra ut, skutan var riktigt kul idag!

Nu är jag inte känd för att vara den kul killen alla gånger så en liten djävul måste jag klottra på väggen.

Det finns ett svagt lager i begravt i snön som drevade igår. Det lagret orsakade en del skidåkareutlösta laviner idag MEN det stora problemet är att lagret håller på att försvagas ännu mer. Skutan kan bli ett riktigt minfällt till påsk.

http://www.arelavincenter.se/progno...ll&id=1205784196&archive=&start_from=&ucat=7&

Jag har dock haft fel förrut, så har vi tur lägger sig snön bara tillrätta och det blir en fridefull påskhelg.

Och så blev det, skutan är ett minfält där vi kan torska på laviner även om solen skiner, det är flera dagar från senaste snöfall och det mesta känns uppåkt.

Vi har ett facettlager som ställer till det, själva risken kanske inte är större men det är egentligen första gången i vinter vi har problem med facetter. Tidigare har det bara varit nysnöproblem som stabiliserats snabbt efter snöfall. Det aktuella problemet ser helt annorlunda ut.

http://www.arelavincenter.se/index.php?subaction=showfull&id=1206042982&archive=&start_from=&ucat=1&

Tillbaka
Topp