Klart att ni inte ska hålla er helt borta från offpisten men åk där med respekt! Jag träffade en grupp ungdomar på väg ut till E14 häromdagen, jag var själv ute med en lavinkurs. Då jag frågade om de visste att de var på väg ut under lavinterräng började första killen att himla med ögonen och visa en tydlig tveksamhet. När sedan gänget bakom honom började trycka på, sa killen att "det är lugnt vi åkte här igår också...".
Mina elever, två män som antagligen båda såg sina egna barn i ungdomarna, frågade då gruppen om de verkligen skulle åka ut där utan att ens ha utrustning för lavinräddning. Vi fick aldrig ett bra svar utan lät helt enkelt ungdomarna åka före oss då vi planerade att ta det försiktigt ut.
Och vad vill jag säga med det här? Åk gärna offpist, lyssna på vad de mer erfarna säger till er och tveka inte att fråga skidlärare och pistörer om läget. Har ni ingen lavinsäkerhetsutrustning måste ni hålla er borta från lavinområden. Vet ni inte vad som är lavinområden så börja med att åka med guide.