Snölägesrapport Åre 09/10

hur ser det ut i backarna nu? det verkar vara väldigt lite snö? får hoppas att det kommer snö nu snart

I rödkullen är det skit överallt, vm8/vm6 är typ is, har man stålkanter är det bäst åkning där...
Björnen är det inte lika dåligt i

Bäst är utan tvekan bräcke! Hoppen är galet bra, svarta öppnar snart igen och allt verkar genomtänkt.

ska snart upp till åre men webbkamerorna säger inte mig så mycket, hur ser det ut där nu? någon bra chans till fin offpist efter (o)vädret?

marux sa:
Zlatan bor på copper Hill under mig. Sjukt ren bil har han för att ha kört runt i ovädren.
tvekar starkt på det, han har ju vintersäsong så han spelar ju på vintern i Barcelona och så har han ju närmare till Alperna, orka hitta på sånt om jag inte har fel...

Allemaaan sa:
marux sa:
Zlatan bor på copper Hill under mig. Sjukt ren bil har han för att ha kört runt i ovädren.
tvekar starkt på det, han har ju vintersäsong så han spelar ju på vintern i Barcelona och så har han ju närmare till Alperna, orka hitta på sånt om jag inte har fel...
Hahaha, han var faktiskt där. Det var ju med i både aftonblaskan och expressen och tv4 nyheterna. Sen såg jag honom själv både på supper och på granen.

Hur är snöläget i åre föresten? Hur mycket snö har det kommit de senaste dagarna?

i björnen är det 66 cm snö nu, men i rödkullen står den fortfarande kvar på 48cm? är detta sant?

Kjørte for noen uker siden nedover fra Tusenmetersliftens dalstasjon ned i en trang "dal" eller ravine.Er det denne dalen som kalles Vestre ravinen ?

Et stykke ned i denne dalen så jeg oppover dalsiden til høyre,altså skiers right.Er det da Svartberget en ser ? Har hørt at noen bruker kjøre ned i ravinen fra der.Var litt lite snø både nede i ravinen og oppover det jeg tror er Svartberget.Disse områdene så ganske skred(lavin)farlige ut ved mere snø syns jeg.

Hvis en vil kjøre Svartberget,tar en da av fra Svartbergsleden og ned i Vestre ravinen ?

t,

Senast ändrad:
Ja det är Västra. Det är Svartberget skiers right och du kan åka ned från Svartbergsleden. Det går också att skråa ut från Hummelliften och få bra åk.
Det brukar vara mycket mer snö än det är i år. Normalt sett så åks det ganska mycket där så snön packas ihop och olika snölager binds samman, lavinfarligt är det i regel bara när det är extremt med snöfall/blåst/väderomslag annars är det ganska säkert men åk med omdöme.

kom hem från åre igår kväll. missade tyvärr öppningen av toppzonen på fredagen, den var stängd de dagar jag var där i veckan pga vinden =(

finns lössnö att tillgå överallt man letar, dock inte i överdrivet stora mängder, kanske 2-4 dm med fluff ovanpå hårdare snö.

hittade däremot en pudergrop ca en meter från tottliften med kanske en meter lössnö i.. upptäcktes genom ett hopp över liftspåret med något sänkta skidspetsar, beredda på någotlunda hård landning. resultatet blev ett par skidor som lekte ubåt och ett vitt moln =P

Thanx Snorkel! Har kjørt ned til Susa fra Hummelliften ja.Bra der.Bratt.

Kjørte Ôstra Ravinen i dag.Oppkjørt, men bra mye snø.Best og mest snø etter traversering fra toppen av Skutan før Ôstra R.

Beste åket i dag var vell ned fra berget over toppstasjon Vm 8`an.

Kjempefin dag i Åre i dag.Sol! Og Yr sier mere snø.

t,

Kul att vi också får snö.......

Vad ska södra sverige med all snö till?

Behövs verkligen snö nu så isigt som det är.

Er det varmgrader i Åre nu ??? Stemmer det ? Faan da fryser det vell på i natt og blir is i morgen..

t,

Må ha vært feil på temp målingene på Skistar siden(viste 7 varmegrader i går en stund).Var i Åre i dag og hadde ikke vært varmegrader:) Baksiden var fin!

t,

Tillbaka
Topp