Snölägesrapport Åre 07/08

Jag tänkte åka upp den 13:e. någon som har en aning hur läget är med parken, kommer de kunna få upp den tills dess? har letat information på hemsidan men jag hittar ingenting angående bräcke.
Annars, finns de boxar och sånt uppe som kan göra resan värd ändå?

elias88 sa:
Jag tänkte åka upp den 13:e. någon som har en aning hur läget är med parken, kommer de kunna få upp den tills dess? har letat information på hemsidan men jag hittar ingenting angående bräcke.
Annars, finns de boxar och sånt uppe som kan göra resan värd ändå?
Om du ska upp den 13 december så är inte bräckeområdet öppet. Det är VM8:an och VM6:an (samt Hummelliften eller Worldcupliften) som är öppen i centrala Åre då.

Övriga lågzonsliftar öppnar 21 december

Information om när liftarna öppnar

Senast ändrad:
Under dagen har kvicksilvret legat på fel sida om nollstrecket, men redan ikväll lovas det kyla och dessutom mer snö under fredag och lördag.
Enligt väderprogonserna så ser temperaturen ut att krypa ner ordentligt under början av nästa vecka, minus 12 grader utlovas på måndag.
I morgon (fredag 7/12) öppnar vi VM8:an och WorldCup liften för säsongen

Öppna liftar fredag 7/12
VM6:an - Åre
VM8:an - Åre
Worldcupliften - Åre
Hamreliften - Duved
Öppettider: Åre 9.30 - 15.00, Duved 9.00-15.00

Öppna liftar lördag-söndag 8-9/12
VM6:an - Åre
VM8:an - Åre
Worldcupliften - Åre
Hamreliften - Duved
Torpliften - Duveds barnområde
Öppettider: Åre 9.30 - 15.00, Duved 9.00-15.00

Kvällsskidåkning startar från och med fredag 7/12 enligt:
Måndag, Onsdag, Fredag - VM8:an - Åre
Tisdag, Lördag - Hamreliften Duved
Öppettider: 18.00-20.00

Idag har temperaturen varit ca. 10 minus i dalen och 4 minus vid VM-platån.
Underlaget har varit perfekt hela dagen. Snökanonerna går förfullt i hela skidområdet, bla. i Lundsrappet, Bräcke, Stjärnbacken, Slalombacken, Tott och på eftermiddagen startade även kanonerna i övre störtloppet (ovanför vm-platån). Även i Duved och Tegefjäll går kanonerna.

På torsdag (13/12) öppnar Duveds linbana, Torpliften, Nalleliften och Förbergsliften för säsongen.

Här är några bilder från idag (9/12):

2007-12-09-1.jpg

2007-12-09-2.jpg

2007-12-09-3.jpg

2007-12-09-4.jpg

2007-12-09-7.jpg

2007-12-09-9.jpg

2007-12-09-10.jpg

2007-12-09-11.jpg

Bilderna kommer från Skistar/Åres hemsida

Senast ändrad:
Dem senaste dagarna har det varit kallt med ner mot 20 minus på nätterna.
Snökanonerna går förfullt och producerar vid dessa förhållanden tillsammans 15975 lastbilsflak snö per dygn.

I helgen är det Snö, Test och Fest med 54 timmars skidåkning nonstop.
Skidtest vid stjärntorget 9:30-14:30 hela helgen.
På fredag invigs även telias nya rockgondol i VM8:an.

Ser riktigt fint ut!
Kommer å hälsar på i mellandagarna :)

Vad är det för öppettider så här i juletid?

just nu suger det för att vara ärlig. lutande hockeyrink är vad det är. inte ens med nyfixade pistlagg va de särskillt kul

Idag så har gräset kommit fram på många ställen i byn, plus grader de senaste dagarna, hård vind och regn.

Senast ändrad:
Går det överhuvudtaget att hitta åkning utanför pisten? Hur är snöförhållandena högre upp på berget? Kommit någon snö?

Bogey sa:
Fasen detta låter tråkigt... jag som hade hoppats på lite skön åkning i mellandagarna :S
Du kan nog inte räkna med någon offpiståkning, men de har öppnat över 60 nedfarter så åkningen i mellandagarna kan säkert bli lyckad ändå om du håller dig i pisterna.

Var ute och åkte Svartberget mm igår, det var överraskande bra.
Så offpist finns för den som vill.
Undvik Susabäcken tills det har snöat lite.

Jag åkte en observationsvända över skutan idag, det var tyvärr inte alltför roligt.

Det saknas stora mängder snö innan vi har ett fullgott snötäcket (nu pratar jag om offpisten), rödkullekammen saknar minst en meter, Hällfjället ser kamoflagefärgat ut.

Nu ser det ut som det kan komma några snökorn i dagarna så det är bara att hålla tummarna.

Första prognosen för vintern: http://www.arelavincenter.se/progno...ll&id=1198784153&archive=&start_from=&ucat=7&

På Åres webbkameror ser det ut som det snöar väldigt tätt nu (23:53). Någon Årebo som kan bekräfta detta?

Senast ändrad:
det har snöat lite gran, men nu kommer det nog vara +grader stor del av veckan men det kan falla lite snö även då. ska nog bli kallt till helgen igen, men man kan ju inte lite på smhi.....§

funderar på att åka till åre i helgen.. hur är vädret och snöförhållanden?? är det värt att åka dit? vill ha svar av någon som är där nu!

Tillbaka
Topp