Snöläget i Norge

Blide

Medlem
Snöläget i Norge
Tänkte att en tråd med det aktuella snöläget i Norge skulle vara en bra grej.

Nån som har något att delge? Gärna 4-5 h från Oslo så att det går att åka dit också :)
Är sugen på att dra upp över nån helg och gå till topps...

Snöläget i Norge
Var i Trysil för mindre än en vecka sedan och där fanns det riktigt gott om nysnö. Ca 1,5 meter djupt. Ser även att det kommit lite till under veckan och det fortsätter snöa. Kanske inte riktigt är det du söker åkmässigt. Men för att vara Trysil är det riktigt bra förhållanden där just nu.

Snöläget i Norge
Ja, hur går det i Norge egentligen? www.senorge.no verkar säga att Gudbrandsdalen, Trysil och långt söderut verkar vara att föredra. Jag funderar på att topptura lite nästa vecka och utgår från Trondheim. Några bra idéer?

Snöläget i Norge
Är påväg hem från sogndal nu. Riktigt go åkning! Turade på 3 toppar ca 1mil från sentrum. 20-40cm riktigt fin snö. Men norbaggarna är ju helt galna i toppturer så det är mycket dom blir uppåkt snabbt av de lite mera tillgängliga topparna. Finns ettpar bilder på mtyskfoto.se ->blogg

Snöläget i Norge
Någon som har lite koll på olika platser? Jag har fortfarande inte kommit på var jag ska åka riktigt så några "här är det fantastiskt nu"-tips vore gyllene!

Snöläget i Norge
Jakbob sa:
Någon som har lite koll på olika platser? Jag har fortfarande inte kommit på var jag ska åka riktigt så några "här är det fantastiskt nu"-tips vore gyllene!
håller själv till i Hemsedal. Vi har den snörikaste vintern på väldigt länge.
myrkdalen har också väldigt bra med snö, som vanligt.

Snöläget i Norge
Naturligtvis blir det kaosväder nu när vi ska iväg. Ser dock ut att lugna sig nu, men med rätt hög lavinfara på många platser. Hemsedal verkar lite lugnare men det är lite för långt att åka

Snöläget i Norge
Någon som känt på Norgepudder ännu/har lite koll på snöläget?
Jmf med förra året verkar snötäcket vara tunnare enligt senorge.no
Hade en lyckad tripp dagarna före jul förra året i sogndal och i år får det bli husbil :)

Snöläget i Norge
Har några kompisar vid Haukeliseter Fjellstue. Ligger ungefär 20 minuter från Röldal och kunde ta sin första repfria topptur för några dagar sen. Börjar se lovande ut!

Snöläget i Norge
Sogndal har haft nysnø i højden och varmare nede. Puder hittas fortfarande øver 900m om man ær sugen på att tura. Har varit en del vind i natt så det gæller nog att vælja rætt sida av fjællen :)

Snöläget i Norge
Ingen brist på snö, och nu har det kommit ännu mer... Problemet är snarare att komma fram med all snön på vägarna. Sognefjellet är stängt nu till exempel.

Snöläget i Norge
Vegvesenet radar upp ett och annat...
Är det inte vinterstängda vägar pga snökaos så är det jordras, vegarbeid,...
Husvagnen får stå nån vecka till...snö lär väl finnas en bit in i juli :)

Var på Vikafjellet för drygt en månad sen då ett stort skred spärrade vägen bakom mig.
En 10- minuters resa hem till campingen blev en 4 1/2 timmes kvällsutflykt över Sognefjorden...en fantastiskt fin utflykt ska tilläggas :)

Verkar som en del snörekord slås i år på Vestlandet och sommerskisentrene :)

Snöläget i Norge
Även längst upp i norr är det fortfarande riktigt bra åkning, såhär såg det ut på Storstolpan igår natt vid 12 tiden, bra snö hela vägen. Typ en timma från Tromsø, längst ut på Kvaløya.

Snöläget i Norge
Lyckas man pricka in bra väder så är det grymt före i Stryn just nu! Lite tungt och sugigt/ruttet längst nere vid liften men fint högre upp. Den här helgen var det verkligen inte mycket folk, verkar fortfarande som att folk avvaktar iom att öppningshelgen blev flyttad. Men vägen är ren och fin hela vägen upp så det är bara att köra.

Här kör vi ner från Kvitlenova den 6e juni:
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xpf1/t50.2886-16/1967309_988951464462187_1137689230_n.mp4

Snöläget i Norge
Hello, funderar på att ta bilen och åka västerut i början av nästa vecka möjligen. Tänkte kolla om någon har tips på ställen runt Jotunheimen eller mot Stryn där det kan finnas snö och inte alltför brutala barmarksanmarscher. (Kan tänka mig andra ställen också, men helst inte mer än 70-90 mil från Västerås.

Tar med vandringskängorna, surfbrädan (just in case jag åker till kusten) och skidorna och vill mest bara känna på lite snö innan sommaren tar vid! //Eric

Snöläget i Norge
eriC1 sa:
Hello, funderar på att ta bilen och åka västerut i början av nästa vecka möjligen. Tänkte kolla om någon har tips på ställen runt Jotunheimen eller mot Stryn där det kan finnas snö och inte alltför brutala barmarksanmarscher. (Kan tänka mig andra ställen också, men helst inte mer än 70-90 mil från Västerås.

Tar med vandringskängorna, surfbrädan (just in case jag åker till kusten) och skidorna och vill mest bara känna på lite snö innan sommaren tar vid! //Eric
Du kan vara helt säker på att det ligger snö från 1000 meter i jotunheimen/hurrungane. Utgå från väg 55, leta gärna toppar från turtagrö i hurrungane, till jotunheimen fjellstue en bit in i jotunheimen. Gick i det området precis och var nöjd med förhållanderna. Puder från 1500 en molnig dag.. magiskt!

http://www.ton.no/no/leirvassbu-fjellstue/turforslag (obs att vägen in till leirvassbu inte har öppnat än, men när den gör det..)

Tillbaka
Topp