Snöläget i Storulvån?

Snöläget i Storulvån?
Någon som besökt Storulvån och området däromkring den senaste veckan och har koll på snöläget? Är ju lite sent på säsongen men hoppas att det ska finnas åkbar snö fortfarande....

Snöläget i Storulvån?
Finns en tråd redan https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=54797 med bild från den 5/5.

Skulle tippa att det går att åka men anmarschen kan nog bli med skidorna på ryggen. Var där för en drygt en vecka sedan och då var det snö mest överallt men inte så tjockt, ca en dryg dm upp till trädgränsen. Har varit tokvarmt så det har nog töat rejält.

Senast ändrad:
Snöläget i Storulvån?
Var där igår, gick att gå hela vägen upp på getryggen, med hudar. Ganska rutten snö på sina ställen iofs. Börjar bli lite ont med snö alltså. Och det ska bli varmare så.

Snöläget i Storulvån?
Ett tips för sen skidåkning i Storulvån är att ta anmarschen via skuggsidan av åkanten på Sönner-Tvärån upp. Jag har själv gått med stighudar längs ån ända från vägen i Juni när det för övrigt varit barmark ända fram till Sönner Tväråklumpens ostsida.

Snöläget i Storulvån?
snorkel sa:
Finns en tråd redan https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=54797 med bild från den 5/5.

Skulle tippa att det går att åka men anmarschen kan nog bli med skidorna på ryggen. Var där för en drygt en vecka sedan och då var det snö mest överallt men inte så tjockt, ca en dryg dm upp till trädgränsen. Har varit tokvarmt så det har nog töat rejält.
Är jag dum i huvudet eller bara blind? :S

EDIT: AHA, såg nu! :lol:

Senast ändrad:
Snöläget i Storulvån?
Det ser vitt ut på håll? Det är väl allt jag kan säga, har inte varit där ute sen det va barmark och dom stängde vägen. Här är vyn från västra paradis i Duved mot Snasahögarna förra veckan:
10919160_763280373755508_1709516462_n.jpg

Snöläget i Storulvån?
Enligt pålitlig källa öppnade vägen till Storulvån i söndags (se ovan). Var någon där och testade att åka några svängar? Eller är det kanske först idag som vägen är öppen?

Snöläget i Storulvån?
Inte varit där, men kolla #storulvån för senaste bilder/inlägg t.ex. här http://snapwidget.com/tag/storulvån
Utöver bilden kan man ju alltid fråga fotografen om mer detaljer.
Letade inte grundligt, men fanns en ny bild från personal på fjällstationen, de lär kunna svar på dina frågor.

Lycka till

Snöläget i Storulvån?
Vet du vad
@snorkel, jag tänker göra det lätt för mig och saxa in det jag skrev till en som gästbokade mig den frågan tidigare i veckan! Kan blanda in lite bilder också för att försöka visa på hur det såg ut :) Det var i varje fall inte speciellt stenigt, speciellt fint va väl biten som brukar kallas "Personalbacken" där låg det en hel del fin lös kallsnö. Inga djupa mängder men ändå så man fick ihop ett gäng härliga svängar. Är det bra väder på gång till helgen så hade gett mig ut dit bara för att det är så jävla gött att komma bort lite från allt och njuta av utsikten och dom grymma vidderna.

"Hallå där!
Vi gick bara på Getryggen så jag kan ärligt bara ge besked om underlaget just där. Det är vitt, det fanns en del kallsnö där det drevat (känns som att det legat på en del vind västerifrån alltså från Blåhammaren/Sylarna och ut mot Ånnsjön och delarna som då vätter "inåt" är lite blankpolerade) in lite men vissa delar av hudandet upp gjordes på mer eller mindre bar is, dom med 100 mohair-hudar hade det lite bakhalt just där. Dom andra topparna runt omkring låg det i vart fall lite snö på, men jag kan inte säga om det var/är några mängder med lös kallsnö. Hade andra vänner som gick ut till Blåhammaren dagen innan och längs leden mellan fjällen såg det fint ut med snötillgången.

Jag skulle säga att det lätt är värt ett besök, om vädret är/blir lika bra som när vi va där så är det ju värt turen upp/ner bara för naturen och upplevelsen. Våfflan efteråt smakar ju alltid lite bättre när man gått upp själv :)"

Lite goa bilder som utfyllnad (jag är den pistaschfärgade figuren):
11004645_10204492227120419_7586116347141045889_o.jpg

10999102_10204492236480653_6377595514736154967_o.jpg

10498546_10204492239040717_848283002214232329_o.jpg

Snöläget i Storulvån?
Vi gick upp på Sönner-Tväråklump i fredags och åkte ner till bilvägen igen genom bäckravinen på slutet. Bra med snö hela vägen och lite mjukt samt mycket som var hårt. Blåsig men fin tur.

Snöläget i Storulvån?
Under fjällfest som va nyss så va det vitt, jävligt jämnvitt.
Riktigt jävla dunder-whiteout hela helgen.
Och storm. Sa ja att det va storm? Blåste runt 25m/s på toppen av lill-geten idag och sista rycket uppför personalbacken var som att bli piskad med tegelsten av motvinden.

Men snön var rätt mjuk och go, inga djupa mängder men det har nog drevat in rätt bra på sina håll med tanke på vinden som varit under helgen.

Det såg alltså ut såhär idag (ljud påslaget är ett krav):
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xfa1/t50.2886-16/11175551_1457240251234402_128257292_n.mp4

Senast ändrad:
Snöläget i Storulvån?
xviggenx sa:
Under fjällfest som va nyss så va det vitt, jävligt jämnvitt.
Riktigt jävla dunder-whiteout hela helgen.
Och storm. Sa ja att det va storm? Blåste runt 25m/s på toppen av lill-geten idag och sista rycket uppför personalbacken var som att bli piskad med tegelsten av motvinden.

Men snön var rätt mjuk och go, inga djupa mängder men det har nog drevat in rätt bra på sina håll med tanke på vinden som varit under helgen.

Det såg alltså ut såhär idag (ljud påslaget är ett krav):
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xfa1/t50.2886-16/11175551_1457240251234402_128257292_n.mp4
Men längre ned så blev det för blöt snö som sög fast under skidorna.

Tillbaka
Topp