Snöläget i sunnmöre?

Snöläget i sunnmöre?
snöläget e bra, sista 2 dagarna har det snöat mellan 30-40 cm. beroende på var i sunnmöre man befinner sig, läge att komma hit. Största obs! har inte varit så mycket snö här sen 70-talet = en del lavinfara här o där.
snacka me locals om var o vilket berg som skall upp o haijkas på.

Snöläget i sunnmöre?
Låter ju sjukt bra! Befinner du dig i Sunnmöre nu? Vi ska upp i påsk. Prognosen verkar säga mer snö. All färsk info är av värde. De ska ju tydligen va rätt varmt vilket tyvärr borde generera en hög lavinfara....

// Manne

Snöläget i sunnmöre?
Själv är jag i Stranda och här är det väldigt dåligt med snö för stunden. Ska snöa hela veckan så kan bli rock n´roll men jag undrar vart i Sunnmøre Howdi är som har mest snö sen 70-talet...

Jag kommer vara här tills mitten av maj så skriv till mig om du vill veta något om snön. 7 plusgrader idag som tagit hårt på snön..

Snöläget i sunnmöre?
Om man kollar på www.skiinfo.no så verkar de som det dumpar väldigt lokalt.... Men de viktiga är att de tänker fortsätta snöa :-)
Vi kommer bo i Örsta å har ett gäng alternativa toppar som vi tänkt oss, en del som vi kört innan en del nya. Lägger upp en lista här som gärna får kommenteras med färska uppgifter om snöförhållandena.

Dukhornet
Skårasalen
Klovetinden
Fossholtinden
Fingeren
Nordre Sateretind
Eidskyrkja
Svinetinden
Björnastighornet
Hyningane
Nivane
Saudehornet
Liahornet
Gröthornet

// Manne

Snöläget i sunnmöre?
oscaralmgren sa:
Själv är jag i Stranda och här är det väldigt dåligt med snö för stunden. Ska snöa hela veckan så kan bli rock n´roll men jag undrar vart i Sunnmøre Howdi är som har mest snö sen 70-talet...

Jag kommer vara här tills mitten av maj så skriv till mig om du vill veta något om snön. 7 plusgrader idag som tagit hårt på snön..
Det är ingen statshemlighet att det är väldigt lokala väderförhållande, Om Oscar hade varit i området mer än 3 månader på Sunnmöre, Kanske Oscar fått med sig lokala förhållande på sikt. Har bott på Sunnmöre i mer än 6 år. förra året var det dåligaste puder året i mannaminne i f.ex Stranda, men det var mer än nog snö i f.ex Stordalen.
på platten ligger det ca. 1,3 snö (400möh), sista 4 dagarna har det varit lite blandat med regn o plusgrader, nu är de runt minus och skall komma mer snö (kom några cm idag/natt).
Vill man leka sig på skidanläggningar/liftnära offpist o sånt=uppkørt o knaggligt underlag, är det inte optimalt nu, men det finns 100-tals toppturer och ännu fler linjer att köra. Som fortsatt har bra snö.
Snacka med locals om ni är i området, dom flesta går på en eller flera turer i veckan.
Glöm Oscar, han är bara på besök o prövar så gott han kan.
Oavsett, det blir aldrig så dåligt som Åre på Sunnmöre.

Snöläget i sunnmöre?
Tackar för update, har varit i örsta 2 påskar i rad nu och kan inte säga annat än att det var DÅLIGT med snö förra året... Men med god vilja gick det att hitta lite fina åk. När jag åker till Sunnmöre håller jag mej LÅNGT ifrån liftarna man vill ju passa på att uppleva de riktigt bra åken. Ikväll går däremot tåget till åre för en veckas uppvärmning med barnen. Sedan är det bara 10 dagar innan jag sätter mej i bilen för lite RIKTIG skidåkning :-)

Snöläget i sunnmöre?
De berg du beskriver är det "äkta" Sunnmøre o klassiska toppturer, bergen väster om Hjørundfjorden.
Snöförhållanden tilldagsdato är väldigt lavinfarlig, har fallit mycket snö (idag o går) och ska man vara någorlunda säker, gräv o checka på väg upp, ofta skiftar snölagren på några få hundrahöjdmeter.
Som jag skrev tidigare, mycket snö i bergen o det ger stora möjligheter för nya linjer som inte körts tidigare.
Framförallt e det mycket snö i ørsta och volda kommun.
glöm inte grøtdalstind och smørskredtind(tuff tur),Kolåstind och randers topp.

Manne1 sa:
Om man kollar på www.skiinfo.no så verkar de som det dumpar väldigt lokalt.... Men de viktiga är att de tänker fortsätta snöa :-)
Vi kommer bo i Örsta å har ett gäng alternativa toppar som vi tänkt oss, en del som vi kört innan en del nya. Lägger upp en lista här som gärna får kommenteras med färska uppgifter om snöförhållandena.

Dukhornet
Skårasalen
Klovetinden
Fossholtinden
Fingeren
Nordre Sateretind
Eidskyrkja
Svinetinden
Björnastighornet
Hyningane
Nivane
Saudehornet
Liahornet
Gröthornet

// Manne

Snöläget i sunnmöre?
*ler* de verkar ju toppen... De ä nästan så de räcker så lavinfaran inte spårar ur helt....

Är i åre här har de kommit 7 cm kanske, men i barnbacken spelar de ju inte så stor roll :-)

Snöläget i sunnmöre?
Var i Stranda i helgen, och det var helt episka förhållanden! Det har dumpat 1,5 meter nysnö den senaste veckan. Bland det bästa jag har åkt :P

Men.... lavinfaran blir ju därefter. Såg flera stora skred redan i söndags och den lär var extremt hög några veckor framåt nu. Dessutom kan det vara lite besvärligt att ta sej dit just nu, eftersom de har stängt de flesta tillfartsvägarna. Men snö finns det, hela vägen ner till fjorden. Ta det försiktigt bara.

Snöläget i sunnmöre?
Jaha, hur mkt har det regnat på slutet då, och hur högt upp?
Såg prognoser för några dagar sedan att det kunde gå upp mot 800-1000m.

Tillbaka
Topp