Snöläget och allmänt om Bad Gastein

Pippe

Ny medlem
Tjena
Vi är ett gäng på drygt 20 pers som ska dra ner till BG nästa fredag och jag har en del frågor som jag skulle vilja få svar på.

Först och främst, hur är det med snöläget egentligen? Finns det snö nog till nån offpist-åkning över huvudtaget eller ska man sikta in sig enbart på piståkning?

Hur är det med uteställen? Vi var i bad gastein förra året också. Då höll vi oss mest kring häggbloms, gatz och silver bullet, mest på grund av läget på vårt hotell. Finns det något annat ställe som är värt att nämnas? Hörde om nån oslagbar förra året men den var tydligen stängd. Är den öppen nu?

mvh Peter

Senast ändrad:
Var där samtidigt som crull, var inga problem även fast det var lite snö jämfört med vad det brukar vara. Kolla mina bilder därifrån, tagna i December/Janari..

Vi säger såhär, det här är ca 1 Januari http://video.tinypic.com/player.php?v=2w6ynbo
Hela jag försvinner ioförsig men som du ser är alla stenar inte täckta..

Senast ändrad:
Haha, då har det ju inte snöat nått sen jag var där.
Kan knappast vara bra då :/

tack för dom länkarna crullet. Verkar dock inte vara nån höjdare nu. plusgrader ända upp till toppen och regn.
Dock så ska det frysa till nu nästa vecka och enligt prognoser snöa ikväll + söndag-torsdag. Hoppas på rejält dump då!

Nån som befinner sig i Bad Gastein just nu får gärna uppdatera snöläget/vädret. Tips på bra uteställen är också välkomna!

det spöregnar här och det har det gjort i ett dygn nu, några få pister går att åka i utan att repa sönder skidorna. offpist åker du på egen risk men troligtvis inte på snö. Supa kan du göra precis när du vill, det är det end detta stället duger till. Ha en trevlig vecka /johan

Det kmr säkert komma snö hela nästa vecka :) .. Det såg ungefär likadant ut innan jag åkte som det gör för dig nu.. Men håll koll kollar runt lite .. Det löser sig ;).. Finns alltid några backar att åka i... Mkt roligt runt omkring också ..

jag har suttit här i 2 månader och varje dag har jag hört att "det kommer snö nästa vecka". Fortfarande har det inte hänt.

ser ju dystert ut det här :(

jjoohan du får gärna uppdatera här om det nu behagar komma någon snö. Har sett prognoser om 50 cm nysnö tills på onsdag, men som du säger så är det tveksamt om man vågar tro på det.

Senast ändrad:
crullet sa:
Jag kan bara säga att när jag var där över nyår så snöade det nästan hela veckan.. Så det gick att köra offpist med snö upp till knävecket.. Men en polare åkte veckan efter mig och sa att det hade smält mkt... Så jag vet inte ..

2 ganska bra sidor om du inte sett dem.
http://www.snow-forecast.com/resorts/Badgastein.conditions.shtml
http://www.wetter.at/wetter/sport-freizeit/ski-wetter/oesterreich/salzburg/bad-gastein

Barer vet jag inget om .. Since I'm only sexteen
16? då får man ju supa i österrike ?

nice b-flip Biggis..

crullet sa:
Jag kan bara säga att när jag var där över nyår så snöade det nästan hela veckan.. Så det gick att köra offpist med snö upp till knävecket.. Men en polare åkte veckan efter mig och sa att det hade smält mkt... Så jag vet inte ..

http://www.wetter.at/wetter/sport-freizeit/ski-wetter/oesterreich/salzburg/bad-gastein

nice b-flip Biggis.. hoppet såg riktigt fläska-skönt ut =)

kom hem från BG i går och jag kan säga att det fanns fan ingen snö att snacka om dessutom så regnade det med start torsdagkväll till lördag morgon, och inte bara i byn, sporten var stängd och hoff hade 1 backe öppen..... vad gäller pisten är den stenhård pga uppbyggnad av konst-snö, jag snackar om pist som du behöver 85graders superG lagg för att kunna plöjja, men men som sagt så har dom ju lovat snö, men det aktuella snöläget var den 20/1 var detta.

Det är faktiskt lite tragikomiskt det här. Idag har det snöat här hemma hela dagen och jag bor i södrra skåne, där det inte hör till vanligheterna att vi får snö. Så nu har vi ett vitt täcke här samtidigt som det är barmark i Bad Gastein där byn ändå ligger på dryga 1000 meter! Måtte det ändra sig.

Senast ändrad:
alwaysCrash sa:
crullet sa:

Man får inte, men ingen bryr sig, exept my parents :D

crullet sa:
alwaysCrash sa:
crullet sa:

Man får inte, men ingen bryr sig, exept my parents :D
Du får visst det, men ingen starksprit :)

Det är ju helt sjukt att det ska vara så dåligt med snö nu.
Tur att man åkte dit under nyår istället, även om det var dåligt med snö..

Stackars folk som ska dit nu!

far dit på lördag. ni ska se att de löser sig med snö.

Verkar som att det har kommit lite snö i BG nu trots allt. Ser vitt ut på webkamerorna. Nån som har koll på hur mycket det kommit?

Ang ställen att gå ut på så är Blockhäusl och Hexenhäuls rätt sjyssta. Men Häggbloms är väl nr1 om man ska supa sig full, spy, ragga på äckliga brudar och få bagg.. =)

Update

Dumpat snö nu i 3 dagar, riktigt bra åkning i alla system.

Bra ställe att festa på förutom de ni nämnt, Eden's Pub - onsdagar & fredagar!

Fred.

Riktigt härligt att höra! Imorgon bär det av.
Uppskattningsvis hur mycket har det kommit i terräng? Går det överhuvudtaget att åka i offpisten nu, vilket inte verkade vara fallet tidigare.?

Senast ändrad:
härligt att de har snöat :D drar ner till stholm ikväll och sen till österriks på lördag, börjar dock åka på söndag :/ men bra iaf att de kommit snö:P

är i dorfgarstein nu, de är ända rätt sa bra med snö :D gar att aka i offpisten ganska sa bra.

Fredrik_Forss sa:
är i dorfgarstein nu, de är ända rätt sa bra med snö :D gar att aka i offpisten ganska sa bra.
De va ju himmla skönt att höra. Jag är lite n00b på öterrike. Tror ni som kan sånt här att det kommer komma mer snö till v.10?

Finns det någon uppdaterad information om Bad gastein? på skigastein.com står det att det är 90 cm och här på freeride står det 40. Som Thomas Di Leva sjöng: Vem ska man tro på?

.daniel

det har dumpat en gang sen jag kom ner for en manad sen. tyvarr har mycket av den snon forsvunnit eftersom det antingen toar eller blaser mindre orkaner har nere.. sa jag ar beredd att halla med hasse, det ar riktigt daligt med sno pa sina stallen.

jag var dock i badhof for ett par dagar sen och dar var det faktiskt riktigt fint! sa det ar bara att halla modet uppe :)

Det har snöat i tre dagar nu så det finns ganska gott om snö, åkte offpist i Sportgastein igår och hade snö till knäna. Dock så är snön väldigt tung och blöt. Idag skiner solen och mer plusgrader verkar vara på väg... fy fan för den här säsongen

Kom hem därifrån för 2h sen. Nu ser det väl hyffsat ur i mina ögon i alla fall. Inte mycket till åkning under mitt-stationerna.. Men det har snöat några gånger under den gångna veckan och det fanns offpiståkning som var helt okej. Det var kallt också (minusgrader)... Max 3

Nu jävlar!! åker ner på lördag och enligt wetter.at ser det ut å dumpa hela veckan! tjofalerittan lambo

Snödjup

Tillbaka
Topp