Snöläget Serre

Snöläget Serre
Så här ser det ut just nu i Petit Tabuc dalen...alla blir alltid oroliga varje år...men snön brukar ju alltid komma till sist (förhoppningsvis)!

image.jpg

Annars så kan man ju klättra där istället:

http://gadanguides.com/la-canaille-left-hand-td4-m-tetes-de-sainte-marguerite/

Have fun!

Snöläget Serre
josh sa:
Kommer tydligen inte nagra större mängder snö till alperna förrän mid Januari.
Källa på det? Ska ner till Schweiz/Frankrike 26/12 till 15/1-ish och ser enligt väderleksrapporterna ut som om det ska börja bli lite rörelse på högtryckssystemen i slutet på denna veckan och då börja snöa - amatörmeteorologi kanske men känns mest logiskt.

Känns för övrigt lite sjukt att det än så länge har kommit 0cm snö i december på de flesta ställen i alperna. Har för mig att det kom 3-4m förra säsongen? Bra åkning var det då iaf...

Senast ändrad:
Snöläget Serre
Så här såg det ut nu på eftermiddagen ovanför Champoluc...med Pollux och Castore i Monte Rosa massivet...konstigt, men det kanske kommer lite snö i dagarna...;)

rosa.jpg

Snöläget Serre
Magngan sa:
Vattendroppe sa:
Tibben sa:
Blev det någon mer snö under torsdagen?
Såg ut att toksnöa idag när jag tittade på webcamen i alla fall. I gengäld kanske vi åker på ett ruskigt instabilt snötäcke istället...
Har kommit ca 30 cm här i byn, hur det ser ut där uppe vet nog ingen.
Men som vattendroppe säger, det är nog inte helt riskfritt...
Enligt Snow forecast ska det fortsätta in i nästa vecka också!

Snöläget Serre
Wepowder har just skickat ut powderalert 7 för sydfranska alperna, med start på allvar efter julafton. Verkar bli en maffig storm. Dessutom förutspås powderalert 8 också komma in över sydfranska alperna (nästa storm), så min gissning är att förhållandena i början av 2014 kommer att vara guld (om än lavinfarliga) i Serre. Med tanke på att detta ger Nordföhn i norra delarna av alperna är Serre förmodligen en av de bättre platserna att vara på i Alperna om några dagar.

http://wepowder.com/weblog/4844/PowderAlert-#7-Go-south!

Snöläget Serre
Kör du bil. Kolla om vägen är öppen. Col lautaret ca 2000m stänger ganska ofta. Om så skulle vara är modanne tunneln ett alternativ

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp