Snöläget Serre

Snöläget Serre
Så här ser det ut just nu i Petit Tabuc dalen...alla blir alltid oroliga varje år...men snön brukar ju alltid komma till sist (förhoppningsvis)!

image.jpg

Annars så kan man ju klättra där istället:

http://gadanguides.com/la-canaille-left-hand-td4-m-tetes-de-sainte-marguerite/

Have fun!

Snöläget Serre
josh sa:
Kommer tydligen inte nagra större mängder snö till alperna förrän mid Januari.
Källa på det? Ska ner till Schweiz/Frankrike 26/12 till 15/1-ish och ser enligt väderleksrapporterna ut som om det ska börja bli lite rörelse på högtryckssystemen i slutet på denna veckan och då börja snöa - amatörmeteorologi kanske men känns mest logiskt.

Känns för övrigt lite sjukt att det än så länge har kommit 0cm snö i december på de flesta ställen i alperna. Har för mig att det kom 3-4m förra säsongen? Bra åkning var det då iaf...

Senast ändrad:
Snöläget Serre
Så här såg det ut nu på eftermiddagen ovanför Champoluc...med Pollux och Castore i Monte Rosa massivet...konstigt, men det kanske kommer lite snö i dagarna...;)

rosa.jpg

Snöläget Serre
Magngan sa:
Vattendroppe sa:
Tibben sa:
Blev det någon mer snö under torsdagen?
Såg ut att toksnöa idag när jag tittade på webcamen i alla fall. I gengäld kanske vi åker på ett ruskigt instabilt snötäcke istället...
Har kommit ca 30 cm här i byn, hur det ser ut där uppe vet nog ingen.
Men som vattendroppe säger, det är nog inte helt riskfritt...
Enligt Snow forecast ska det fortsätta in i nästa vecka också!

Snöläget Serre
Wepowder har just skickat ut powderalert 7 för sydfranska alperna, med start på allvar efter julafton. Verkar bli en maffig storm. Dessutom förutspås powderalert 8 också komma in över sydfranska alperna (nästa storm), så min gissning är att förhållandena i början av 2014 kommer att vara guld (om än lavinfarliga) i Serre. Med tanke på att detta ger Nordföhn i norra delarna av alperna är Serre förmodligen en av de bättre platserna att vara på i Alperna om några dagar.

http://wepowder.com/weblog/4844/PowderAlert-#7-Go-south!

Snöläget Serre
Kör du bil. Kolla om vägen är öppen. Col lautaret ca 2000m stänger ganska ofta. Om så skulle vara är modanne tunneln ett alternativ

Tillbaka
Topp