Snölås, absolut nödvändigt eller inte?

Franklin

Ny medlem
Jag har funderat lite kring snölås mellan jacka och byxor, och hur nödvändigt det egentligen är.

Lite bakgrundsinfo, så ni förstår det allvarliga i min fråga och inte tar det för dumheter:
Under de år som min offpiståkning utvecklats från "lite skoj i drivorna bredvid pisten" till att bli det jag huvudsakligen gör på ett berg så har jag hela tiden kört i en skaloverall i gore-tex. Tack vare det har jag under dessa år varit helt skonad från snö innanför skalet (förutom när jag glömt benventilationen öppen).

Nu letar jag efter något att ersätta den med, och märker till min förvåning att flera tillverkare har skaljackor utan någon typ av snölås, men som ändå marknadsförs som skidjackor. T.ex. norrönas Lyngen-serie. Andra jackor har snölås i någon typ av mesh som inte alls ser ut att täta, t.ex. Bergans.

Jag har tidigare vädrat lite tankar med bl.a. Vattendroppe angående detta, men blir inte riktigt klok på argumenten. En trovärdig person med många puderdagar per vinter hävdade att han aldrig använder det snölåset han har, med argumenten att hans byxor har bib, ryggsäckens midjerem ändå sitter över jackan och tätar, och att snölås hindrar rörlighet. En annan hävdar att det är idiotiskt att ens se på en jacka utan snölås.

Jag vill gärna höra lite erfarenheter av åkning i knädjupt och djupare utan snölås, hur mycket letar sig in enligt egen erfarenhet?

Senast ändrad:
Du kommer troligtvis inte få något annat svar än att det är väldigt individuellt om man gillar snölås eller inte. Själv bryr jag mig faktiskt inte jättemycket, har haft jackor både med och utan snölås och vet helt ärligt inte om jag brukar använda det på de jackor jag har haft som har haft det. Lång jacka + ryggsäck = inga problem, kort jacka + bib + ryggsäck = inga problem, valfri kombination med eller utan jacka med snölås = inga problem

Det är enligt min erfarenhet rätt så värt att ha en jacka med snölås. Glömde stänga mitt någon enstaka bättre puderdag förra säsongen och helvete vad kallt det blev efter ett par svängar. Dock kör jag inte med midjespännet på säcken speciellt hårt åtdraget, kan tänka mig att det kanske kan hjälpa avsevärt(men känns lite klaustrofobiskt nästan, något som jag aldrig märkt då jag har snölåset knäppt).

Kort sagt, i helt perfekt djupsnö(knä-midja +) så kan det vara ett problem, vilket rent logiskt lättast fixas med snölås. Hade själv aldrig någonsin köpt en skidjacka utan detta.

Bara utav rent intresse, varför ska du gå över från overall till jacka + byxor? Om jag inte varit fattig och tvingats ha min skidjacka som normalplagg hade jag aldrig någonsin åkt i något annat än overall. Fast lite snyggare design(färgsättning) på dem efterlyses.

(Ska tilläggas att det inte är jackan på bilden som jag syftar på, utan en längre svart Oakley-modell.)

Senast ändrad:
Jag har snölås lika mycket för att det håller borta lite mer av vinden som annars kan smita in under jackan. Men såna som kan blixtlåsas ihop känns som överkurs. Bra om det finns men inte nödvändigt.

Jarle sa:
Du kommer troligtvis inte få något annat svar än att det är väldigt individuellt om man gillar snölås eller inte.
This.

Du vet ju redan vad jag tycker, det jag inte sa är att min tjej, till skillnad från mig, inte har snölås och hon tycker att hon klarar sig bra. Och då åker hon ändra bräda och sitter därmed ner betydligt mer än jag. Jag kan dock tänka mig att en bib och snölås ger ungefär samma effekt. Jag kan ge utlåtande efter vintern ;)

Att snölås skulle hindra ens rörelser tycker jag mer tyder på att det är ett dåligt snölås personen i fråga använder än något annat dock :P

Senast ändrad:
Tycker nog att det är rätt skönt med snölås. När jag åkte bräda så använda jag overall inte helt fel när man simmade runt i pudret. Men när man knallar en bit så är det skönt att enkelt kunna ta av en jacka. Och ett bra snålås tycker jag funkar nästan lika bra som overall men bara nästan. Har aldrig kört utan snölås så jag kan ju inte riktigt jämföra men jag skulle nog dra mig lite för att köpa en jacka utan. Att det skulle hämma rörelsefriheten har jag aldrig märkt, men jag är ju ingen jibber direkt...

På sätt och vis skönt att det inte finns ett samstämmigt svar på min fråga, utan att det är olika från person till person.

Dekadent sa:
Bara utav rent intresse, varför ska du gå över från overall till jacka + byxor? Om jag inte varit fattig och tvingats ha min skidjacka som normalplagg hade jag aldrig någonsin åkt i något annat än overall. Fast lite snyggare design(färgsättning) på dem efterlyses.
Min overall är grymt bra när det bär av utför, men det blir lätt för varmt på stighudar oavsett hur mycket man öppnar upp. Nackdelarna är för det mesta försumbara, men det rent visuella intrycket är som du säger inte riktigt till overallens fördel. Jag är helt enkelt sugen på något nytt och letar efter något som gör mig lika nöjd som min overall, fast som ser ut som en overall..

This...
Heddious sa:
Jag har snölås lika mycket för att det håller borta lite mer av vinden som annars kan smita in under jackan.
and a mix of this...
Franklin sa:
... byxor har bib, ryggsäckens midjerem ändå sitter över jackan och tätar...
(jag vill med andra ord ha lite längre jackor...)

Men precis som du så har ju jag också overall och jag minns knappt när jag körde puder men tvådelat ställ. Dock vill jag gärna täta till om mig för att slippa kalldrag OCH för att kunna "hänga" brallorna i jackan och slippa hängslen och bälten. Detta tycker jag är en av de schystaste funktionerna med zip-bara set och set med bra knapplösning. Ett ställ med funktionen (värme, snötätt) från overallen mer funktionen av tvådelat typ. Genom att hålla tätt utåt i midjan så får man ju upp all den härliga värmen från de två värmeverken på de där snorkalla dagarna.

Senast ändrad:
Heddious sa:
Jag har snölås lika mycket för att det håller borta lite mer av vinden som annars kan smita in under jackan.
Håller med till fullo! Blir så jäkla mycket varmare när man stänger ute den vinden! :D

Senast ändrad:
linder sa:
Heddious sa:
Håller med till fullo! Blir så jäkla mycket varmare när man stänger ute den vinden! :D
Som sagt tidigare är det ju lite personligt det där. Och personligen alstrar jag lika mycket värme som ett mindre kärnkraftverk, vilket gör att jag tar varje chans jag får till att få in lite frisk luft under linningen.
Snölås? Nej, inte särskilt ofta.

Tillbaka
Topp