SNöÖ!

SNöÖ!
Va f*n är de här! Det är +8C här, och i fjällen smälter det som...

När man äntligen hade börjat hoppats på snö så händer det här. Man kan ju tror att vi fortfarande är i september eller nåt.

SNöÖ!
Just nu är det +7 i Åre och i hela jämtland/härjedalsfjällen. Det är bara långt upp vid t.ex dundret och tärnaby som det håller sig runt någon minus eller nollan....

SNöÖ!
Okey, får hoppas att det stämmer:) Jo Åre är högre upp. Idre verkar vara det enda stället med minusgrader i hela dalarna, jämtland och härjedalen.

SNöÖ!
I Luleå har vi 1,37 meter. Alla backar är öppnade och vi pumpar puder all the time dudes!

SNöÖ!
Jag vet att tråden handlar om var det har snöat och inte var det är vinter.....se därför mitt inlägg som en parantes:

SMHI definierar vinter som den tid när dygnsmedeltemperaturen stadigvarande är under 0 grader C.

Vi som gillar snö vill också ha en viss snömängd sett över tid....

Jag tycker att det ska vara ett stadigvarande medelsnödjup på minst 30cm, i minst 2 månader i sträck, för att det ska kallas "vinter"...detta kräver en viss temperatur och en viss snömängd för att stå emot perioder med värme och regn....

Detta är en grymt snäll definition..de flesta av oss kräver mera än så..

Är uppväxt i Västervik på smålands östkust och där var det "vinter", enligt min hemsnickrade definition, senast 1986....och numera är det skidföre på elljusspåret en vecka per säsong...

Är det någon söder om Gävle som har haft "vinter" de senaste 15 åren?

Kung Bore har vikt ner sig.....

Tillbaka
Topp