Snörapport från Alperna?

Snörapport från Alperna?
ja det är någon sorts restaurang.. men den var inte öppen på morgonen tror jag. det ser värre ut än det var, det hade inte varit några problem att ta sig in i huset..

Snörapport från Alperna?
20 år sedan det var så mycket snö i december kring trakterna...... Idag så kräkte det bara ned snö (eller det håller fortfarande på...) Ta det bara lugnt till veckan då det kommer att mullra mycket i bergen på alla håll!

Glada hälsningar från chrtur!

vafansci.jpg

Senast ändrad:
Snörapport från Alperna?
AbsolutIggy sa:
ja det är någon sorts restaurang.. men den var inte öppen på morgonen tror jag. det ser värre ut än det var, det hade inte varit några problem att ta sig in i huset..
Det är basstationen till en av de övre liftarna som inte verkar sitta uppe. Kabinen hade dom inte heller igång som det såg ut, eller så är det bara jag som flummar...

Snörapport från Alperna?
Sitter just nu i Val d'Isere helt insnöad. Haar uppskattningsvis kommit 50cm i natt, vissa snackar om 1m. Snön fortsätter och vräker ner och systemet är stängt för dagen då lavinrisken ligger på 5/5 ,även i barnbacken. För stunde sprängs det laviner överallt och man får inte befinna sig i närheten av backarna. Man får hoppas på att pistörerna fixar backarna till imorgon så man kan få komme ut och få sig lite FACE-SHOOT, blir och ta med snorkeln.

Får se om man kan fixa upp lite bilder från stan. ha det trevligt.

RED: Just nu råder det utefånfsförbud i Val d'Isere pga att de inte kan garantera säkerheten då lavinerna kan nå ner till byn. Den bästa säsongsstarten någonsin. Ta det lugnt i bergen!!!

Senast ändrad:
Snörapport från Alperna?
The_teo sa:
Vad gör du då klättrande på is?! :)
Åker enbart brant denna säsongen....... vi pratar enbart om 65 grader och uppåt.....!

Ps. Det finns även gränser på vad man orkar med att spåra på hundar.....!

Senast ändrad:
Snörapport från Alperna?
Var i Val d'Isère från tisdag och kom hem o går kväll.
Riktigt bra, specielt för denna årstid. Där ligger lite bilder och text på friflyt.no
Det är snöstorm därnere nu och allt är stängt, men det ser lovande ut för dom som skall ner över jul/nyår.

Snörapport från Alperna?
IMG_2066.JPG

val d'isere igårkväll när jag gick och handlade. har tyvärr inga bilder från backarna eftersom allt är stängt..

Snörapport från Alperna?
Malika sa:
AbsolutIggy sa:
Det är basstationen till en av de övre liftarna som inte verkar sitta uppe. Kabinen hade dom inte heller igång som det såg ut, eller så är det bara jag som flummar...
Nej det är en restaurang. Den var öppen nu i söndags när jag var där igen. Du menar Hörnli express, den var inte öppen. Lite för mycket vind antar jag.

Det fortsätter att snöa i Schweiz:
http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/obergoms_abgeschnitten__1.1432960.html

Snörapport från Alperna?
Sitter insnöade i Val d'Isère för andra dagen. Under flera timmar idag fick vi inte ens lämna hotellet pga all snö. Drygt 100cm på ett dygn och mer ska komma tydligen.
Hoppas innerligt på körbart väder imorgon...

Snörapport från Alperna?
satan vad mycket översvämningar det blir när de beräknas bli soligt å varmt om några dagar.

Snörapport från Alperna?
fortsätter snöa här =) tyvär dåligt med liftar som öppnat.. och än värre, marken under snötäcket hann aldrig frysa i nästan hela alperna vilket tål att tänkas på när vi åker off!

Snörapport från Alperna?
Till och med i Zürich (utkanten) ligger det nu ca 15 cm snö. Och det snöar gott vidare.. inte mycket jämfört med andra områden, men mycket för Zürich :)

Senast ändrad:
Snörapport från Alperna?
å man är inte där än. frustrerande. livet kommer förhoppningsvis bli bättre såfort bilen börjar rulla nedåt. än är det ångest tvångsjobb och kallsvettningar. damn jag vill åka skidor! hellbentsen känns helt plötsligt som det enda vettiga.

Snörapport från Alperna?
Haha, det här är sjukt! Fan vad det känns ovärt att sitta och göra uppsatser i skolan när man lika gärna kan vara där nere..

Snörapport från Alperna?
Gott om snö i Zermatt. Inget jättedump på ett tag, men ett par cm lite då och då har det kommit. Hade varit fint med +50cm till snart, men det verkar dröja...

Snörapport från Alperna?
Kom nyligen från St. Anton och där fanns det inte mycket snö (utanför pisten). Med lite möda och besvär kunde man hitta några ställen med halvmjuk snö, men det har inte snöat där sedan typ 14 december.

Snörapport från Alperna?
Kom fran Engelberg i gar. Har inte snöat nagra större mängder sen nyarsdagan. De flesta "Lift offpist" aken är totalt uppkörda men Lauben är ok.

Snörapport från Alperna?
Idag har det enligt rapporter från SLF snöat ca 30-50cm i hela schweiz.

Dom varnar också för att det är stor lavinfara (3:a på skalan, men jäkligt nära gränsen skulle jag säga..). Så var försiktiga om ni åker ut.. kanske borde låta bli i några dagar till och med.

Snörapport från Alperna?
Det har snöat hela veckan i Chamonix och ska fortsätta resten av veckan. Har kommit ca 50cm nysnö och är mycket lavinfarligt. Lavinklass 5 råder så ta det lungt...

Tillbaka
Topp