Snösäker ort, stort system samt nära flygplats

rob123

Ny medlem
Hej,

Då jag inte känner till alperna så bra tänkte jag att kunde få lite tips på detta forum.
Är det någon som har tips på en alport som är snösäker, har stort system samt ligger så att det inte blir så lång transferresa ifrån flygplatsen?

Tack på förhand

Tack för tipset.

Bra fråga, ja en lång transfer tycker jag är över 2,5 el 3h. Det beror ju som sagt lite på, finns det många alternativ runt 1h känns två timmmar långt.

på 3 h avstånd finns det många orter, Titta även på Italien, t ex Aostadalen (från turin isåfall)

från lyon har man val thorens, serre chevalier, alpe d'huez och de flesta franska orterna inom 3 timmar. Val Thorens är nog det som är mest snösäkert, de har snögaranti från 1 december-9 maj...

henke_720 sa:
från lyon har man val thorens, serre chevalier, alpe d'huez och de flesta franska orterna inom 3 timmar. Val Thorens är nog det som är mest snösäkert, de har snögaranti från 1 december-9 maj...
jo men Grenoble och Chambery ligger MYCKET närmare så varför envisas med Lyon?
prova titta på kartan...

Dessutom har jag svårt att tro att du åker buss till de orterna på 3h. För det står transfer inte med egen bil.

Har åkt till Bergamo (Milano) flera år och där finns massor av orter inom 2,5h transfer. Madonna,Aostadalen, Livigno(3h), Sestriere mm. det tar bara 3h med hyrbil till Franska gränsen.

zurich och bern ligger ju nära många orter också... innsbruck lika så... salzburg/münchen... sen finns det ju en flygplats som ligger i Thun om du har privat plan;)
Zurich är ju näara interlaken, engelberg. 4 h ca till zermatt och andermatt bern e ju nära gaastad och mürren innsbruck e ju nära allt i västra örike.
salzburg/münchen är ju nära Obertaurn(österrikes snösäkraste ort typ), kaprun

Senast ändrad:
Inte precis Alperna, men Jackson Hole är svårslaget då staden Jackson har egen flygplats å transfertiden till Teton Village där skidanläggningen ligger är cirkus 15 +- nån minut beroende på hur fort man kör =)

(ja, jag vet att han frågade efter alpställen så tänk inte ens tanken på att påpeka att Jackson ligger i USA för det vet jag redan ;) )

Tillbaka
Topp