Snösäkert och reskompis(ar) i mitten av januari?

Foggy

Ny medlem
Snösäkert och reskompis(ar) i mitten av januari?
Jag fick del av ett nyhetsbrev där det lockades med billiga biljetter till Zürich för att sen kunna ta sig till Engelberg. Men när jag sökte här på forumet så verkade det dåligt med snö även i februari vilket borde göra gällande att det är dåligt även i januari.. Så är frågan, finns det några alternativ? Som landet ligger i nuläget är jag ledig 5-14 januari och letar väl så billigt som möjligt, 2v Bali hägrar i februari. Har tidigare varit i Superdolomiterna vecka 8, och jag vet ju hur dåligt det är med snö i terrängen där..

Reskompis sökes också, själv har jag har kört bräda i 16 säsonger.
 
Snösäkert och reskompis(ar) i mitten av januari?
Som vanligt är rekommendationen att flyga ner till någon central flygplats mitt i alperna för att sedan ta dig dit snön är som bäst för tillfället. Det är alltid omöjligt att i oktober spå var det kommer vara puder den 10e januari...

Håll koll på några orter när det börjar närma sig.. kanske drygt 2 veckor innan, så borde du ha en hyfsad uppfattning om vart du skall bege dig när du kommer ner. Och spana på tex www.snow-forecast.com kontinuerligt.

Prova söka lite i forumet, finns många fler trådar om detta.
 
Snösäkert och reskompis(ar) i mitten av januari?
Om du nu flyger till zurich och vill vara lat.
Håll koll på vilka orter som har tåg station.
Tåget går att boka igenom länderna. Tex zurich - St Anton.
Ett tips kan vara att fixa ngt boende första nätterna.

Det är inte roligt att komma till tex Andermatt 9 på kvällen och börja leta.

Flyger man billigt brukar det inte gå att välja dom lämpligaste tiderna på dygnet.

St anton kommer man till.
Sen kan du åka till tex andermatt. Tåg har funkat bra för mig. Dom verkar hålla tiderna
ruskigt bra.

Det brukar finnas snö på i stort sett samma orter varje år.
Niklas
 
Snösäkert och reskompis(ar) i mitten av januari?
Tackar för tipsen. Är medveten om att det är omöjligt att säga vart det kommer finnas snö.. Sökte på forumet, o de jag kollade så verkade det torrt lite överallt på det vita gulder. Men det är väl som TexMurphy säger, dålig start förra året.. Får helt enkelt avvakta. Ska få ledigheten också.

Rosenberg, tackar för tipsen!
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp