Snötillverkning Combo Gun 08/09 FILM!

moggelush sa:
Ryan_Carlton, jag bryr mig inte överhuvudtaget om att lära mig om membranförgasare eller något av det du förklarar. Dra inte dom ideérna här i min tråd. Skapa en egen för att förklara hur du byggt, låt mig få berätta om det jag gör.

Varför är du naiv och överdriver en sådan sak?
Det verkar som om begreppet naiv har tagit en helt ny betydelse ;)

Låter bra att du kan ändra på din halvt småbarnsliga attityd ;)

Railson sa:
Fan va fett!!
Vart Snön skön elr?:D
Skojja inte! Helt grym. :) Men först när jag sprutade up stommen till backen så körde jag med lite större munstycken för att få blötare snö så den frös på under natten som skulle göra att snön låg kvar, så den blev grymt stenhårt packat. Annars, snön jag sprutade efter blev det härlig kvalla på. :)

Ryan_Carlton sa:
moggelush sa:
Ryan_Carlton, jag bryr mig inte överhuvudtaget om att lära mig om membranförgasare eller något av det du förklarar. Dra inte dom ideérna här i min tråd. Skapa en egen för att förklara hur du byggt, låt mig få berätta om det jag gör.

Varför är du naiv och överdriver en sådan sak?
Det verkar som om begreppet naiv har tagit en helt ny betydelse ;)

Låter bra att du kan ändra på din halvt småbarnsliga attityd ;)
Hehe, sorry för att JAG var naiv. Tänkte på det efteråt :P

Bra gjort med enkla grejer!
Proffsprylar är ganska dyra men principen är densamma. De har i regel två typer av munstycken, dels atomizermunstycken som är till för att släppa ut tryckluft (ca 8 bar) och få en mindre mängd riktigt finfördelat vatten att frysa till små iskristaller (den hastiga tryckförändringen när tryckluften släpps ut ger ett snabbt temperaturfall).

De andra munstyckena är högtrycksmunstycken för vatten, ju högre tryck desto bättre gärna 30 bar eller så. Vattenmunstyckena ska spruta vatten och bygga på de pyttesmå osynliga iskristallerna som atomizermunstyckena skapat. (helt rena vattendroppar kan bli -20 utan att frysa, det krävs att de kan frysa till på något). I en fläktkanon hjälper fläkten till att kasta iväg vattnet vilket gör att vattentrycket inte behöver vara lika stort. I en lans, som liknar din kanon vill man ha högt vattentryck för att få bättre kastlängd och mindre droppar (egentligen längre tid i luften för att kyla ned vattnet och blandas med atomizerkristallerna).

Du kanske kan öka snömängden i din kanon om du lägger till munstycken för bara högtrycksvatten, ser till att kyla luftslangen så att luften är kall redan innan den åker genom munstycket samt riggar det hela ännu högre upp för att få mer tid för snöbildningen. I en större anläggning vill man inte ha lägre vattentemp än 2 grader pga frysrisken i rörsystemet. Du kanske kan få till lägre temp vilket gör att du kan släppa på mer vatten. För att minska temperaturen i en liter vatten en grad behövs det ca 500 liter luft som ökar 10 grader. Är det varmare än -10 behövs mer luft eftersom det måste vara minusgrader, dvs för att kyla en liter vatten en grad blir det istället 1000 liter luft som ökar 5 grader.

Eftersom en av bristerna i ditt system jämfört med proffsens är tiden i luften för vattendropparna (mängden luft som dropparna passerar) kan du tjäna på riktigt kallt vatten. Så länge vattnet är i rörelse så kan du ha 0 grader utan att det fryser.
Satsa på en pool med kyltorn och en termostat som startar det hela när vattnet är tillräckligt kallt? Schysst att bada i på sommarn.. Å andra sidan kanske du inte behöver så mycket snö..
Under riktigt bra förhållanden så gör en proffslans snö av ca 10 m3 vatten/timme vilket blir drygt dubbelt så mycket snö, dvs inget puder direkt. Får du för blöt snö kan du tjäna på att låta den ligga ett tag innan du "pistar" ut den så hinner lite av vattnet försvinna.

snorkel sa:
Bra gjort med enkla grejer!
Proffsprylar är ganska dyra men principen är densamma. De har i regel två typer av munstycken, dels atomizermunstycken som är till för att släppa ut tryckluft (ca 8 bar) och få en mindre mängd riktigt finfördelat vatten att frysa till små iskristaller (den hastiga tryckförändringen när tryckluften släpps ut ger ett snabbt temperaturfall).

De andra munstyckena är högtrycksmunstycken för vatten, ju högre tryck desto bättre gärna 30 bar eller så. Vattenmunstyckena ska spruta vatten och bygga på de pyttesmå osynliga iskristallerna som atomizermunstyckena skapat. (helt rena vattendroppar kan bli -20 utan att frysa, det krävs att de kan frysa till på något). I en fläktkanon hjälper fläkten till att kasta iväg vattnet vilket gör att vattentrycket inte behöver vara lika stort. I en lans, som liknar din kanon vill man ha högt vattentryck för att få bättre kastlängd och mindre droppar (egentligen längre tid i luften för att kyla ned vattnet och blandas med atomizerkristallerna).

Du kanske kan öka snömängden i din kanon om du lägger till munstycken för bara högtrycksvatten, ser till att kyla luftslangen så att luften är kall redan innan den åker genom munstycket samt riggar det hela ännu högre upp för att få mer tid för snöbildningen. I en större anläggning vill man inte ha lägre vattentemp än 2 grader pga frysrisken i rörsystemet. Du kanske kan få till lägre temp vilket gör att du kan släppa på mer vatten. För att minska temperaturen i en liter vatten en grad behövs det ca 500 liter luft som ökar 10 grader. Är det varmare än -10 behövs mer luft eftersom det måste vara minusgrader, dvs för att kyla en liter vatten en grad blir det istället 1000 liter luft som ökar 5 grader.

Eftersom en av bristerna i ditt system jämfört med proffsens är tiden i luften för vattendropparna (mängden luft som dropparna passerar) kan du tjäna på riktigt kallt vatten. Så länge vattnet är i rörelse så kan du ha 0 grader utan att det fryser.
Satsa på en pool med kyltorn och en termostat som startar det hela när vattnet är tillräckligt kallt? Schysst att bada i på sommarn.. Å andra sidan kanske du inte behöver så mycket snö..
Under riktigt bra förhållanden så gör en proffslans snö av ca 10 m3 vatten/timme vilket blir drygt dubbelt så mycket snö, dvs inget puder direkt. Får du för blöt snö kan du tjäna på att låta den ligga ett tag innan du "pistar" ut den så hinner lite av vattnet försvinna.
Till att börja med. Tackar!

Jag måste bara få undra, vart har du fått denna information?

En annan sak som du nämde. Att kunna öka vattenmängden utförs genom att skaffa en vattenpump som klarar av att leverera den typen av mängd.

Annars stämmer det du säger mycket väl!

Och en annan sak jag glömde nämna om det du sa om att kyla luftslangen.
Visst det skulle vara bra, men det skulle fortfarande inte påverka snötillverkningen speciellt mycket. En av bristerna i den idéen är att dom ett litet läckage av vatten börjar frysa upp i luftslangen så har man ett problem. Nämligen is-bildningar. Med andra ord, inte bra.

Om ett tillräckligt högt tryck skapas i slangen efter en sådan is-bildning i slangen, kan slangen spricka, eller i värsta fall kompressorn gå sönder. Dessutom blir snön piss-blöt eftersom att luftblandningen ej flödar längre.

Visst är det självklart så att du måste ha en pump som klarar av att leverera mer vatten om du ska kunna köra mer vatten genom kanonen. En större pumpstation kan vara på 1 MW och matar då ett gäng kanoner.

Generellt gäller dock att fler mindre munstycken är bättre än ett stort eftersom vattnet fördelas bättre. Det är också bättre med högt tryck eftersom det ger vattnet en längre resa genom luften och mer vatten hinner kylas av och bli snö. Det är dock ingen mening att satsa allt krut på extremt högt tryck, använd hellre fler munstycken eller ytterligare en kanon om du har vattentryck som räcker. Du har inte lämnat några detaljer om tryck och flöden så det är lite svårt att ge några exakta råd. Riktiga munstycken brukar märkas med flöde vid rek. arbetstryck. Använd detta.

Det som kanske inte riktigt gick fram är poängen med atomizersteget. Det behövs inte mycket vatten (mindre än 1% av vattnet) men det ska blandas med den utrusande luften innan resten av vattnet nås. Här är kapitel 4 i en fransk kurs om snötillverkning, riktigt bra teoribeskrivning om man pallar språket. http://www.anpnc.com/recueil/cadre recueil.htm Detta kapitel beskriver de olika stegen i snötillverkningen. Har inte hittat något bättre på nätet. Websidan är lite knepig men du hittar säkert fler kapitel om du är intresserad.

Dra luftslangen i en böj ovanifrån så kommer inget vatten bakvägen. Kompressorn har väl förresten en tryckvakt så den stannar om det blir stopp i slangen? Även om den inte stannar så blir trycket inte hur stort som helst. Förmodligen så håller slangarna och det som händer är att kompressorn efter ett tag blir för varm. Du har nog redan så långa luftslangar att kylningen är OK.

Tillbaka
Topp