Snow Kite

simon_K

Ny medlem
Snow Kite
Hej,

jag har last en del om ski/board kiteing och det vore skoj att prova pa hur det ar. Ar det nagon som har tips pa hur man kommer igang och om det finns nagra bra kurser eller spots i Stockholms omradet? Var far man tag i utrustning och hur brant ar inlarningskurvan?

tackar pa forhand.

Snow Kite
Faktiskt rätt lätt att lära sig. Förutsatt att det finns snö (och vind då) så är man igång på ca halvdagen. Du är knappast en expert då men du har alla förutsättningar för att fortsätta själv på ett säkert sätt. Den dagen hinner du också få känsla ifall du tycker det är kul och vill fortsätta själv.
Sen får du också lite känsla ifall det är för topptur, tur eller freestyle som du skall köra den dagen.

I Stockholm säljer Alpingaraget kiter för Snö.

Det finns jättbra instruktörer i Stockholm via Ozone (jag till exempel:) ) Men det är ännu roligare att lära sig på någon skidort.

Snow Kite
Jag kommer nog gå en 2-dagars kurs i Åre om jag bara kommer upp dit i år. Det känns som om det är mycket mer givande än att traggla runt här i Stockholmsområdet. Då lär man sig skiten den första dagen, sen så blir det kiteutflykt andra dagen, hur perfa är inte det? det kalaset går på cirka 1400:- om jag inte missminner...

Snow Kite
Just ja.. Ställen att Snowkita i Stockholm är typ alla större fält som har snö på sig och inga kraftledningar eller för många träd nära :) (Det finns inga toppar som är tillräckligt stora och fria från träd) Men normalt är det isarna som vi använder i stockholmsomårdet. Många kitar på mälaren borta vid kungsängen men egentligen funkara alla isar bra.
Jag körde litegran på edsviken och brunnsviken som är kanon i nord/syd vindar.
Ju längre sträcka med fri vind innan land, ju bättre.
Det finns med andra ord hur många ställen som helst.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp