Snowboard- fjällutbildning i franska alperna.

Cilla85

Ny medlem
Hey hopp!

Det är så att jag efter dethär året när jag är klar med studierna skulle vilja åka ner till franska alperna gärna Cham:-) eller nåt annat gött ställe och gå en utbildning till antingen snowboardlärare eller fjällguide eller fjällräddare eller nåt sånt. JA nåt jobb inom fjällvärden så man får vara ute bland alla fina fjäll=) Men jag är inte insatt i vilka sådana skolor det finns där nere. Känner bara till alpinisme school i Cham där de har en skidlärarlinje på 5år. Vad jag skulle vilja gå är en utbildning på ca 1år. Någon som har någon bra skola eller någon annan väg man kan gå för att få jobba ute i fjällen? Någon som vet om det tillåme kanske kan finnas en svensk skola där för fjällutbildningar. Som typ Insted kanske någon känner till. Vore glad för tips:-)

Ha det helvilt! /Cilla

http://cillaeriksson.blogspot.com/

I frankrike så är de väldigt strikta när det gäller lärarexamen. Jag vet att de kräver fransk skidlärarexamen för att du ska lära ut där.

...att ta examen tar tid. Friluftsfrämjandet och SLAO utbildar skid och brädlärare och de har mycket gott rykte internationellt.

Väldigt kort kan jag säga kraven för att bli lärare:
Snowboard utbldn. 1 = Medelgod åkare, ska ha tio praktiktimmar innan nästa steg (steg 2). Du kan bara undervisa som hjälpledare.

Snowboard 2 = God åkare, ska ha minst 30 praktiktimmar innan steg 3. Nu kan du börja undervisa självständigt.

Snowboard 3= samma sak som 2.

Snowboard 4 = Efter denna så kan du ta svensk snowboardlärarexamen

Efter Svensk examen så kan du ta internationell examen också kallat för ISIA status.

Rätta mig om jag har skrivit fel någonstans...

Hur som helst så är de strängare i Frankrike, nästan säker på det.

Senast ändrad:
Jo dessa är jag insatta i. Jag är nog mera intresserad av att hitta nån utbildning i kass med fjällguideutbildningen som finns i t.ex storuman. Men tack för era svar.=)

Tillbaka
Topp