snowboard - fysisk och psykisk påverkan

simon1234

Ny medlem
Utdrag från min uppsats.. tackar det goa folket som hjälpte mig på traven med den..

"Psykisk påverkan.

Snowboard lockar ut endorfinerna både ur tjejer och killar, vilket gör att man känner sig piggare, mer motiverad, gladare och att man gjort något bra ifrån sig. Sedan påverkas man också psykiskt bra i vilken sortens terräng man åker i och vilken stil man åker, genom att kombinera alla åkstilar och terräng kan man bara påverkas på ett bra sätt!

Det är svårt att bedömma hur man påverkas psykiskt av att åka snowboard då snowboard både är en sport och en livsstil, man påverkas inte psykiskt negativt vid åkandet om man inte nu har dåligt åksällskap. Man hinner inte påverkas då man är så koncentrerad på sitt åkande för att inte göra sig illa och detta har skapat ett beroende bland snowboard åkare då man praktiskt taget glömmer bort verkligheten och försvinner in i sin egna favoritvärld.

Många erfarna åkare kan tänka sig att snowboard är en livsstil som kan fungera som morot för de som missbrukar redan droger, särskilt för unga människor då man praktiskt taget kan byta ut missbruket mot något bättre. Däremot tror de att det inte skulle fungera om det inte var under strikta förhållanden med kontroller osv.

Frågor man kan försöka besvara för sig själv och fundera på:
Vad är snowboarding för slags livsstil?
Hur tror du att denna livsstil påverkar dig?

Svaren varierar från person till person och kan inte besvaras med riktig fakta.

Fysisk påverkan

Fysiken förbättras ju då man rör sig, mycket med övre kroppen när man åker snowboard. På ett sätt kan man säga att man tränar upp musklerna när man åker, men egentligen kan man inte se det som muskelträning utan mer som att man sätter musklerna, kroppskontroll och balanssinnet på test och på längre sikt förbättras alla de delarna om man börjar regelbundet att åka snowboard."

====OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD========OLD====
nu kom jag till biten i min redovisning där jag ska fylla i lite om hälsa.. ironiskt så kunde jag inte komma på något mer förutom något som jag kan kort sammafatta med:

"Testa på snowboard och hälsan går åt helvete, du festar mer, äter sämre mat under after-ski och stukar alltmöjligt samt förstör knän,rygg och armar vid åkandet"

hehe, sen fyllde jag i lite förberedelser vad man ska träna upp innan man börjar åka för att förhindra skador, fast det har sporten egentligen inget att göra inom det fysiksa och psykiska...

frågor som behövs besvaras:
- Hur påverkas man psykiskt vid åkandet?

(fattar inte mer än att man kan bli på bättre humör)

- Hur påverkas man fysiskt vid åkandet?

(kan inte hitta något positivt, kollade igenom hela hälso-forumet efter någon liknande tråd men det enda jag finner är den negativa bieffekten av åkandet.)

- Hur många kalorier förbränner man?

(finns det ens någon direkt siffra på hur mycket man ungefär gör av sig med?)

-----
har inga andra-hälso saker jag ska ta upp.. har fyllt i mycket info om den negativa biten och förberedelse och efterarbetet.

Jag skulle uppskatta svar med en poäng och mening samt ett argument varför man tycker si och så. Inga tomma ord tack!

tack för svar!

Senast ändrad:
Alltså, psykisk påverkan skulle ju faktiskt kunna innefatta mer än bara "jag är så sjukt glad när jag åker, det är skoj!"

T.ex: Snowboard är ju för de flesta mer än bara en aktivitet. Det är en livsstil. Vad är det för slags livsstil osv.? Hur tror du att denna livsstil påverkar personen i fråga? Sådant kan man ju försöka rota lite i.

Fysiken förbättras ju såklart då du rör på dig. Du tränar upp musklerna och balanssinnet. Din kroppskontroll förbättras på lite längre sikt.

Ren fakta om kalorier och sådant är inget jag håller koll på.

Jag hoppas detta hjälper dig lite på traven!
Lycka till!

ebba-t sa:
Alltså, psykisk påverkan skulle ju faktiskt kunna innefatta mer än bara "jag är så sjukt glad när jag åker, det är skoj!"

T.ex: Snowboard är ju för de flesta mer än bara en aktivitet. Det är en livsstil. Vad är det för slags livsstil osv.? Hur tror du att denna livsstil påverkar personen i fråga? Sådant kan man ju försöka rota lite i.

Fysiken förbättras ju såklart då du rör på dig. Du tränar upp musklerna och balanssinnet. Din kroppskontroll förbättras på lite längre sikt.

Ren fakta om kalorier och sådant är inget jag håller koll på.

Jag hoppas detta hjälper dig lite på traven!
Lycka till!
tack för svar, gav mig funderingar! Har faktiskt glömt det där med livsstilen, det måste jag fylla i med för det är ju egentligen skitviktigt!

sedan gav du fler frågor som jag måste finna svar på, hmm, dags att gräva vidare :)

mer förslag och svar på frågorna?

Jag gjorde en liknande sak i Biologi B i gymnasiet.

Om jag ska sammanfatta extremt kort (Jag skrev 11 sidor) så innehöll uppsatsen/hemtentan dessa paragrafer:

: Intro - Vad är snowboard?
: De första snowboarddagarna (Varför jag/nybörjaren ville åka snowboard, vad nybörjaren ville få utav snowboardåkandet, HUR man bör lära sig, osv) I denna del så intervjuade jag olika snowboardåkare i Hbybacken och Flottsbro och hade med egna erfarenheter.

:Kost, vad BÖR man äta

: Fysik - Olika tekniska färdigheter när man åker snowboard. Dvs, vilka muskelgrupper arbetar när man gör till exempel en skärande tåsväng.
Fysisk förberedning innan säsongen. Träningen under säsongen. Träning efter?
: Fysiska skador.

: Psykiskt. Hur mår man när man åker snowboard. Olika känslor i olika sorters terräng eller under en tävling? FLOW - "extas"

:Psykiska skador?? Beroende?

:Diskussion

:ev, slutsats

: Källor.

SverigeTomten sa:
Jag gjorde en liknande sak i Biologi B i gymnasiet.

Om jag ska sammanfatta extremt kort (Jag skrev 11 sidor) så innehöll uppsatsen/hemtentan dessa paragrafer:

: Intro - Vad är snowboard?
: De första snowboarddagarna (Varför jag/nybörjaren ville åka snowboard, vad nybörjaren ville få utav snowboardåkandet, HUR man bör lära sig, osv) I denna del så intervjuade jag olika snowboardåkare i Hbybacken och Flottsbro och hade med egna erfarenheter.

:Kost, vad BÖR man äta

: Fysik - Olika tekniska färdigheter när man åker snowboard. Dvs, vilka muskelgrupper arbetar när man gör till exempel en skärande tåsväng.
Fysisk förberedning innan säsongen. Träningen under säsongen. Träning efter?
: Fysiska skador.

: Psykiskt. Hur mår man när man åker snowboard. Olika känslor i olika sorters terräng eller under en tävling? FLOW - "extas"

:Psykiska skador?? Beroende?

:Diskussion

:ev, slutsats

: Källor.
hehe, jag har fyllt i introt, lite om kost och om muskelgrupperna. Däremot kan jag väl direkt säga att jag har tveksam information om aktiva muskler då jag skriver från egen erfarenhet och jao, det var två år sedan jag åkte senast.. så jag kan väl säga att jag bara gissar.. ingen direkt källa där..

träning efter och skador har jag också med :)

sant att man påverkas psykiskt beroende vilken terräng man åker i, ska gräva lite mer om det!

fan att du inte hade uppsatsen i närheten, jag skulle uppskatta läsa igenom och sno lite fakta från den ;)

cheers

Psykisk påverkan är för mig när jag åker skidor att man blir avslappnad. Man känner sig fri och åkningen kan fungera som en avstressningsgrej. En resa kan också fungera som ett mål, t.ex fixar jag denna uppsats så är jag ett steg närmare Alperna...

tack för alla svar, skulle vara schysst av admin att rensa, låsa och klistra denna tråd då det inte finns någon annan tråd som tar upp psykiska och fysiska påverkan..

cheers.

Tillbaka
Topp