snowboard längd?

Jollap

Ny medlem
snowboard längd?
Tjena! jag var och köpte en snowboard nyligen på stadium. Jag sa att jag ville ha en park/offpist bräda och fick som förslag en Ride Havoc (som jag köpte). Jag har inte hunnit köra med den ännu, men problemet är att den känns lite för kort. Jag har åkt sedan jag var runt 10 års åldern, mest pist, ibland offpist samt puderåkning. Så jag tänkte att jag skulle ta åkningen till nästa steg och satsa på en lite mer "park" bräda. Jag är ca 180 cm och väger 74 kg. Brädan är 156 cm. Ska jag satsa på denna brädan eller försöka byta till en lite längre?

tack på förhand!

snowboard längd?
hm o havoc är ju inte längre med i ride sortimentet den har ersatts av concept tms eller prophet. Och skulle snarare klassas som en all mountain bräda.

Jag kör själv på en havoc o tycker att den är utmärkt i pist och i offpisten duger den fint, även om min nog är lite kort där ibland. I parken kan jag tycka att den "hugger" lite väl mycket i onödan, men jag är ju ingen super jibber direkt.

Så om jag vore du o skulle satsa på parken då skulle jag nog välja en annan bräda. Men vette tusan om jag skulle vilja ha en längre än vad du har om jag ändå som sagt tänkt satsa på parken.

Men antar att kan testa o se vad du känner

lycka till ;P

snowboard längd?
Ride Havoc är inte en offpistbräda och spec inte på stackars 156cm

du borde kolla på en bräda med rocker och längre effective edge, typ bananerna från libtech och gnu.

snowboard längd?
Hej,

Som jag förstår det ville du inte ha en puderbräda utan framförallt en parkbräda. Jag skulle säga att med din vikt är 156 en ganska bra längd på en parkbräda för dig, särskilt om du vill köra lite offpist då och då.

Det är inte så enkelt att ha en bräda som är bra i både park och puder men det du kan göra är att flytta bak bindningarna en massa när du ska köra offpist och flytta fram dom igen om du vill köra i parken.

På sikt kan du kolla in en bräda från något märke som verkar vara av liknande typ som Custom eller Custom X från burton. Dom är gjorda för att kunna användas i både park och puder. Men förmodligen ska du inte ha längre längd än 158 om du vill köra park mycket.

lycka till
/Rob

Ps. Det är lite svårt att rekommendera en längd enbart på vikt och typ av åkning (freestyle/offpist). Erfarenhet och personlig stil spelar rätt stor roll. Men över en höft skulle jag gissa att där du går från park till allmountain bräda blir i området 154 till 158cm.

snowboard längd?
Kanske funkar bra i parken med så liten bräda men ska du åka puder oxå så blir det väl lite fånigt. Du får överväga hur mycket utanför pisten du kommer att åka (och var du åker, är ju skillnad på vad du behöver i Kläppen jämfört med La Grave...)

Känner du att det kommer kunna bli en hel del offpist så kanske det är vettigt att skaffa en begagnad bräda att komplettera med. Utanför pisten är det ju en hel del sten och skit så du behöver ju inte ruinera dig själv och köpa den allra finaste.
Skulle satsa på nåt runt 165-170 för bra puderegenskaper men flex är viktigt oxå och mest e smaksak. Lång bräda funkar dessutom svibra att gasa i pisten med men är jobbigare för trix.

snowboard längd?
eller så gör du som jag och köper en Custom X 164 och precis som Linearob13 säger flyttar runt bindningarna beroende på vad och var jag ska åka, funkar för allt!

snowboard längd?
Jag har själv en havoc 158 och är 190 lång väger dryga 90 kg, och nu är den alldeles för mjuk och kort. Men använde den så sent som förra året och kan säga att det funkade la men va ingen jätte hit.

Men om du inte växer mer eller ska lägga på dig allt för mkt extra vikt så tror ja säkert att den funkar bra.

När ja köpte brädan för 3 årsedan så var jag nog runt 180 som du är nu och det funka kanon var hur roligt som helst att åka då, åkte mest park och pist. Tror inte att han är så mycket att ha utanför pisten dock.

snowboard längd?
Om du ska åka park behöver du verkligen inte ha längre.. Offpist så är det väll bara att bakmontera bindningarna litegrann om du ens behöver det, inga problem ;)

Tillbaka
Topp