freeride_nu
Aktiv medlem
Snowboard Matlagning
Hej!
Har någon något tips om bra och enkel mat man kan laga efter en tung dag i djupsnön?
Jag inleder med ett tips, ni andra får väldigt gärna komma med andra förslag!
Keep carving!
Steken.
Here goes:
4 morötter, ca 600 g
4 lökar
2 msk olivolja
1 msk sesamolja
1/2 finhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 dl vinäger
2 msk soja
1 dl vatten
2 tsk tomatpuré
1 dl russin
1/2 dl mango chutney
Skala lök och morötter. Skär löken i klyftor och morötterna i stavar. Hetta upp sesam- och olivolja i en vid panna eller wok. Tillsätt den finhackade halva löken samt vitlöken och fräs hastigt. Tillsätt mango chutney. Vänd till sist ner morotsstavarna samt lökklyftorna och låt alltsammans koka i ca 5 min, eller tills de mjuknat och såsen kokat ihop något.
Smaka av med salt. Servera genast som ensamrätt eller som tillbehör till ris eller pasta!
Helt fritt från döda djur!
Har någon något tips om bra och enkel mat man kan laga efter en tung dag i djupsnön?
Jag inleder med ett tips, ni andra får väldigt gärna komma med andra förslag!
Keep carving!
Steken.
Here goes:
4 morötter, ca 600 g
4 lökar
2 msk olivolja
1 msk sesamolja
1/2 finhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 dl vinäger
2 msk soja
1 dl vatten
2 tsk tomatpuré
1 dl russin
1/2 dl mango chutney
Skala lök och morötter. Skär löken i klyftor och morötterna i stavar. Hetta upp sesam- och olivolja i en vid panna eller wok. Tillsätt den finhackade halva löken samt vitlöken och fräs hastigt. Tillsätt mango chutney. Vänd till sist ner morotsstavarna samt lökklyftorna och låt alltsammans koka i ca 5 min, eller tills de mjuknat och såsen kokat ihop något.
Smaka av med salt. Servera genast som ensamrätt eller som tillbehör till ris eller pasta!
Helt fritt från döda djur!