snowboard och bomullsjacka

naranchaa

Ny medlem
Tja.

Finns här någon på forumet som har testat att åka bräda med en bomullsjacka? Anledningen till att jag frågar är att min goretex jacka är helt slut och jag har blivit tipsad om att köpa en bomullsjacka eftersom dom andas mycket bättre än goretex jackor på bekostnad av att dom inte är lika vatten tåliga. Hade jag åkt skidor så hade jag köpt bomullsjackan direkt eftersom man står upp hela tiden, men nu åker jag snowboard och varje gång jag ska vila så sätter jag mig ner i backen, i snön. Med min utslitna goretex jacka har det resulterat i en stor isklump i ryggslutet varje gång jag kommer tillbaka hem när liftarna har stängt.

Så min fråga är egentligen om en bomullsjacka håller sig tillräckligt torr.

Jag åker oftast i alperna tidigt på året när det är kallt och snön är ganska torr.

Bomulls- eller bomull/polyester-hoodie "funkar" ju så då borde det gå med jacka med. :D
men det är klart:
är det blött = blir den blöt.
är det kallt = blir den blöt och sen fryser det till en isplatta...men med flera lager spelar det ju ingen roll om ytterlagret är is :D

Nej inte bomull! Blir bara blött, fryser, kallt, tungt och de tar lång tid innan de torkar. Som delta också säger, kvittar ur bra du är klädd under när ytterlaget är is. Kör på dun istället det är oftast bäst och varmast.

För dun fungerar så mycket bättre när det blir blött? :rolleyes:
Bomull har använts i många herrans år, är det bara behandlad rätt så borde det kunna fungera tillfredsställande.

Vad rekommenderar tillverkaren? Det brukar vara bra att börja där.
Annars så tycker jag personligen att Fjällrävens Grönlandsvax är bland det bättre på marknaden.

Tompan14 sa:
För dun fungerar så mycket bättre när det blir blött? :rolleyes:
Bomull har använts i många herrans år, är det bara behandlad rätt så borde det kunna fungera tillfredsställande.
Dun i en bra jacka(dunjacka) blir inte blött och fungerar därmed tillfredställande

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp