snowboard och skidfilmer på bio?

aguila

Ny medlem
tjena

jag har efter att ha kollat en del på podcasts från usa börjat undra hurvida snowboard och skid filmer släpps på bio i sverige likt som de verkar göra i just usa...

jag har itne sett några här nere om kring i skåne men tänkte om det är annorlunda på skidorterna typ åre...

om det inte visas något sådant på biograferna så varför inte?

såg en trailer för en film som heter Frirst Decent som har haft bio premiär i usa ganska nyligen och det verkar vara en fett grymm rulle med några av usa's OS åkare som aktörer...
detta rulle skulle jag lätt kunna tänka mig se på bio...
finns säkert många andra filmer som också passat fint på biograferna... vad tycker ni här?

tror ni det går att påverka på något sätt och kanske få hit någon sådan film till svensk bio?

Jag såg Extreem Ops på Heron City för något/några år sedan. Det var iofs en spelfilm men med det primära
målet att trycka in så mycket alpin åkning som möjligt. Filmen som film sög, men det var kul att se lite åkning i
en biosalong.
Det var dessutom bara jag och en kompis tillsammans med 250 tomma platser som såg den visningen.

Det enkla svaret är väl att väldigt få skidfilmer plockas upp av svenska distributionsbolag. Lönsamheten är väl sådär helt enkelt.

Däremot kan man alltid kontakta en lokal biograf och ordna en egen liten filmfestival t.ex. antingen kör man digitalt för att komma ner i pris eller så får man luska ut vem som har rättigheterna och importera 35 mm kopior. (betydligt högre klass men såklart svindyrt)

Men marknaden styr så börjar det efterfrågas skidfilmer så dyker det säkert upp... men som sagt, det är en svår genre. Publiken är inte jättestor när allt kommer omkring.

nä de kan jag förstå till vis del men de hade ju kunnat vara en idé att köra någon eller några shysta skid och snowboarding rular på bio i åre exempel under vinter säsongen då lär man ju kunna få en publik...

det inbilar i alla fall jag mig.
men det där med film festival låter inte som en helt kass idé ändå.

Helt klart borde det funka hur bra som helst att visa skidfilm på bio i t.ex. Åre. Vet inte hur det är ställt med biografen däruppe men det verkar vara SF som äger den. SF är inte välkända för att vilja göra roliga grejjer hur som helst. Men å andra sidan borde en lokal entusiast kunna få till lite visningar och sånt.

Men problemet är ju fortfarande detsamma, SF distribuerar inte skidfilm och det blir en dyr historia att få fram såvida man inte har kontakter i branchen. Men rätt person på rätt plats kan ju alltid lösa sånt där. :)

ja jo sf är väldigt svår att ha att göra med tyvärr.. det har jag fått erfara en och annan gång :/ men ja finns intresset så bör man kunna få ihop något i alla fall...

Extreme Ops som nämnts tidigare är ju klart sevärd! Även den franska filmen Snowboarder kan vara värd att leta rätt på.

Tillbaka
Topp