Snowboard vs. Alpint?

Sterling

Ny medlem
Snowboard vs. Alpint?
Mina snowboardåkande kompisar tror att en snowboardåkare kan åka tex. ett storslalom fortare än en skidåkare! Dom hävdade att eftersom snowboarden bara har en kant går det fortare både i svängar och rakt nerför, borde inte en skidåkare vara mer stabil? Hur mycket snabbare är egentligen en skidåkare?

Snowboard vs. Alpint?
De har fel. Kollar man på storslalom i OS, alpint och snowboard ser man med blotta öget att alpinåkarna kör mycket fortare.

Min gissning är att i samma bana (kvittar om det är en snowboar-GS-bana eller en alpin dito) skulle alpinåkaren vara 10-15% snabbare, dvs i ett åk på en minut skulle snoboardåkaren ta säkert 1.10 på sig. Troligen skulle skillnaden till och med vara större.

Snowboardåkarna i OS klarar inte ens de avv att åka på rena skär utan det är sladd väldigt mycket. Dessutom är det svårt att få samma kick ut ur sväng på bräda. Vidare fölorar man höjd när man går från kant till kant på bräda medan men vinner höjd när man byter svänghåll på skidor (viktigt). Slutligen är man på två skidor otroligt mycket stabilare, dvs har mer marginaler om ytterskidan halkar till. Ofta konstar inte detta någon tida alls eftersom man nuförtiden klarar att svänga effektivt på bägge skidorna. Med mer marginaler kan men dessutom satsa mycket hårdare och ändå ha lite skyddsnät.

Personligen tror jag en duktig tjej på 15 bast på alpinskidor skulle spöa herrarnas OS mästare i deras storslalombana.

Vill du veta vad som går snabbast rakt fram är det ju bara att kolla speedskirekorden. Ingen tvivel här heller.

HitMe

Snowboard vs. Alpint?
faktum är att jag och några kamrater diskutera lite ikring detta. resultatet blev att vi knallade ut i backen (5 skidare, 5 brädare) och radade upp oss. sedan bar det av, väl nere var vi fyra skidåkare och en kille på bräda. slutsats - det går fortare med laggar :)

Snowboard vs. Alpint?
som sagt, stancen gör att skidåkare kan åka snabbare än snowboardåkare. stabilare och snabbare kant till kant.

det skulle vara kul att se en snowboardåkare köra störtlopp!

å andra sidan är snowboard en ung sport med 15(?) år på nacken medan det åkts skidor sen???

Tittar man på storbergsåkande snowboardåkare som Johan Olofsson och Jeremy Jones så kan man dock inte säga att de ligger särskilt långt efter Morrison och McConkey.

Snowboard vs. Alpint?
Naturligtvis är skidåkaren snabbare och stabilare det säger ju sig självt! Det är omöjligt att jämföra. Två kanter är mycket färre än fyra....... Sen är det ju skillnad på snowboardåkare och snowboardåkare precis som det är skillnad mellan skidåkare och skidåkare.

Det är dock mycket svårt att få samma goa skär med skidor som man får med bräda.

Det som däremot är förbryllar är att snowboardåkare oftare tar mer höjd och tweakar mycket skönare i hopp! Skärp till er skidåkare! Ni har ju mycket bättre förutsättningar föra att göra höga hopp. Gör som Jon O ladda mera.

Snowboard vs. Alpint?
skidåkare tweakar ju iochförsig MYCKET mer än snowboardåkare. dock är ju snowboardåkarna en bra bit före vad gäller trickandet i övrigt och höjden. men var lugn, det kommer!

Snowboard vs. Alpint?
Det verkar som om vi har hamnat lite snett i den här diskussionen.

Det går snabbare på skidor av ett antal anledningar. Det som verkar mest självklar är dock den att det är ohyggligt mycket lättare att få HÅRT kanttryck med skidor, vilket är något som följer av enkel mekanik. Det vinkelräta avståndet från punkten för högst tryck (ungefär hälen) till stålkant med skidor är betydligt kortare än det för bräda, särskilt för tåskär. Alltså är det lättare att spetta ner stålkanterna på skidorna i hög fart - vilket medför att det går att göra snabbare, säkrare svängar.

Skulle man endast åka rakt ner vinner den som kan åstadkomma minst friktion mot snön, dvs det har mest med vilket åkdon som har minst yta... om inte bräda vinner pga färra stålkanter (=mindre friktion).

Jag kan som en parentes säga att jag åker snabbare och säkrare på alpina skidor än på bräda, trots att jag åker 75% mer bräda. Det är lätt att åka skidor.

Att skidåkare skulle vara generellt bättre än brädåkare är snickeliding struntsnack (som Vargen säger).

Erol

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp