Hallå
Nu börjar det bli lite kusligt likt här, typ samma size och din beskrivning av åkstil skulle jag också kunna skriva under på, kanske lite mer åt park hållet men när jag är på splitten stämmer det rätt av.
Själv kör jag en Prior amf 159 som jag är sjukt nöjd med, enormt lekfull i puder, flyter fint och tack vare twinshapen har men en ordentlig tail att ta stöd av i landningar efter drops mm. I pisten går den lite grann som på räls håller en kan jävligt bra men eftersom att en är en 4 cm längre än vad jag normal kör i pist känns den inte lika lekfull i pisten. Det enda jag skulle ändra på om jag fick skulle väll va att skala nån ett par mm i midjan för att den ska bli lättare att kanta på hård snö. säg ta ner den från 25.3 till kanske 24.9 eller nått och eftersom att prior bygger för han så går det faktisk att beställa med smalare midja för 140 dollar extra kan va värt med tanke på att man redan lägger ut så mkt pengar på en split. Sen som en liten bonus har den sjukt snabbt belag enorm skillnad mot mina andra brädor och då är dom relativt snabba, skidåkare kan till och med f¨svårt ibland på transporter.
Efter din beskrivning så tycker jag definitiv du ska satsa på en twin split i storleksklassen runt 159, kanske kan gå större med tanke på lätt puder i japan men och andra sidan vill du kunna ha den i sverige så är ju läget tvärt om så skulle fortfarande lagt mig där omkring.
Utöver prior amf 159 skulle jag kolla på följande:
Främst:http://www.venturesnowboards.com/index.php?inc=helix_splitboard.html
Twin split från venture som har fått mycke goda ord för sina splits, fördelen med denna är att den är lite smalare i midjan, 25 cm i både 158 och 162. En nackdel skulle kunna va, beroend på egen smak, att den saknar camber mellan fötterna och kommer troligtvis inne carva lika fint på hård packat. denna bräda har jag ingen första hands erfarenhet av heller.
Sen Jones mountain twin är ju ett bra alternativ, känns som en riktigt nice bräda, solid och välbygd. helt twin i formen men har lite mindre rocker i tailen vilket kan va nice eftersom man trots allt har en for som man faller tillbaka på. kan spara lite energi när man åker rätt håll utan att förstöra switchen. MEN det som sabbar mountain twin för mig är att den är för bred för mig 25.5cm är för mig en dealbreaker och eftersom vi har lika stor fötter borde den bli jobbig för dig med. 2mm kan kännas lite men min amf är på gränsen till för bred och eftersom att du troligtvis kommer köra mer pist med din hade jag velat ha ännu smalare.
Panoramic verkade faktiskt nice när jag kollade på den lite närmare, blev instiktiv skeptisk utav k2 eftersom dom inte ha vart på splitmarkanden innan men på skidsidan har dom ju respekterade tur grejer så varför inte. Brädan är ju nästan twin, 1 cm smalare tail, så den borde funka fint switch. Saknar camber vilket jag tror du kan sakna om du ska köra fort.
För att summera lite så är min rekomendation följande, i fallande ordning utan att ta hänsyn till pengar det lämmnar jag till dig
1 Prior amf 159 med lite smalare midja än orginal, typ 24.9
2 Venture helix 158 eller 162(jag hade kört 158 med svenska fjäll i åtanke) eller en Prior amf 159 orginal
de två lägger jag som lika där får du aväga smalare midja vs camber under fötterna
3Jones mountain twin, enligt mig för bred men tycker du inte det spelar roll eller får en nice deal kan den va värd
4 k2 panoramic, i så fall 158, 162 blev lit bred tycker jag
Vad det gäller bindningar skulle jag säga att det finns 3 alternativ
spark rd burner
volie light rail
karakoram, helt eget system som blir dyrt men spänner ihop brädan vilket kanske är nice i pisten, dock visar vissa tester att gamla volie systemet är styvare