Snowboard vs. Splitboard?

RandoScando

Turtok
Tanten och jag tänkte dra till Japan nästa år. Hon åker snowboard och jag som turar endel tyckte att splitboard kunde vara något att kolla på. Den stora frågan är dock, hur mycket åkegenskaper uppoffrar man för en split mot en vanlig bräda?

Tanken är ju inte direkt att åka pist i första hand, men det kan ju komma att förekomma. Hur funkar splitboards när förhållandena inte är så mjuka? Hur funkar de i pist? Är det värdelöst, funkar det eller märker man ingen skillnad?

Turmässigt lär det väl enstaka dagsturer, men mest fokus på turande från liftarna. Är det värt med splitboard över snöskor i det läget? Eller är det bättre att satsa på en vanlig freeridebräda och snöskor?

Mycket frågor, men jag är inte så kunnig på området ;)

Har kört en säsong på snöskor och en säsong på split och jag skulle aldrig gå tillbaka till snöskorna.

Förutsatt att du kör en bräda som är byggd som split och riktiga splitboard bindningar så skulle jag säga att du inte offrar nått i åkegenskaper, kanske lite komfort i och med att split bindningarna är avskalade och saknar padding under fötterna. dom blir lite tyngre men med splitbindningar är det väldigt lite och märks typ bara om man ska rotera. Carvar fint i pist inga problem att hålla en kant i hög fart.

Turmässigt är dom oslagbara, helt annan liga jämfört med snöskor speciellt om du kör skidor då hon på snöskor kommer få spåra ensam hela tiden och det blir stört jobbigt. såvida du inte är en dynafit kille så kommer hon antagligen få en lättare upptur än du, man sparar mycket vikt på att inte ha pjäxor. En split slår även en snösko setup på vägen ner eftersom man inte har de klumpiga skorna på ryggen.

Men som med allt så gäller det att hitta nått som passar en själv och utbudet på split grejer är ju mycket mindre speciellt för en tjej, akta er för kortare herr modeller eftersom dom kan ofta va för breda.

Men jag ser inte att det måste utesluta varann, jag kör personligen aldrig med min split om jag bara ska va i pisten men det är bara för att den är dyr och jag inte vill slita på den i onödan. och resa med 2 brädor är ju inga problem bort med bindningarna bara. Jag och brorsan kör 6 brädor i ett fodral, 2 av dem splitboards

Det låter ju bra! Så du tycker det är värt med split över snöskor även vid 2-3-timmarshajkande (tid räknat för mig på skidor) från liften?

Tror du det går att sätt en tjej på ~80 pannor före detta ryttare på 175 cm med skostrl 41/42 på en herrbräda? Spontant skulle jag ju säga att om hon åkte skidor skulle hon främst åka på herrskidor, men jag har ingen som helst koll på brädor som sagt ><

Uteslutandet beror av ekonomi. En split är ju inte det billigaste och ska man lägga till att en vanlig bräda (just nu äger hon inget vettigt) drar det iväg... Hade vi haft några tusen liggandes hade det absolut varit en split och en normalskapt bräda som gällde, men det är långt från säker att vi har den möjligheten tyvärr.

Men du som har koll på brädor, tudelade eller ej; går det att fula på en splitbindning på en vanlig bräda? Leker med tanken på att, om man köper från tysken, köpa en split och sedan lägga till 2 kakor eller något och få en hyffsat bräda för de få dagarna vi lär köra i pist och liftburen/pistnära åkning. Är det möjligt, eller är det bara inse att det krävs en vanlig bindning utöver en ren splitbindning?

Ytterligare en liten fråga då, finns det någon (välrenomerad) butik i EU som säljer splits utom S-C?

Asså det beror ju på hur seriösa ni är med turandet, vill ni faktiskt tura så tycker jag en split är helt given. Tror faktisk inte hon kommer vilja följa med dig på snöskor, skidåkare gillar inte att man går med snöskor i deras skintrack så det blir som sagt att spåra själv som gäller. Snöskor är jobbigt men en grupp så går det fint, ska man dock ha en skid nisse som glider fram brevid så lör det bli sjukt jobbigt.

Eftersom hon inte har någon bräda för tillfället så vågar jag anta att hon inte kör allt för hårt och extremt så då har jag svårt att tro att h0n kommer märka skillnad på en split och inte åkmässigt. absolut inte i puder. Om man tvekar på splitboardarnas prestanda kan man ju alltid kolla in jeremy jones och gubbarna i deeper, dom splitboardar hårigare saker än de flesta av oss vågar titta på. Jag skulle nog satsa på en splitboard och sen kanske se om man kan komma över nån deal på nått beggat när man är på plats.

Sen skulle jag nog också kolla på herr brädor, helt ärligt va det väldigt likt mig själv är 177 75kg och har 41.5, så det öppnar ju upp möjligheterna rejält. Sen vilken bräda är ju en helt annan fråga, 41 42 är relativt smått för herr brädor så jag hade hållt mig undan de lite bredare brädorna, absolut inte över 25.5cm. Min är en prior amf 159 som är 25.3 och det upplever jag som på gränsen till för mycket och om jag hade haft den som enda bräda hade jag nog velat ha en 25 cm max typ. Volie rx mojo kan man ju få tag i nice paket pris tillsammans med deras splitbindningar. Tror även att jag läste i backcountry magazine att den va en favorit bland kvinnliga testare. en 161 är 25.5 i midjan vilket är på gränsen för piståkning men tydligen ska den va lättkantad endå.

Om ni vill ha mer direkta tips på brädor får ni beskriva åkstil mm lite mer sen ser jag väll ingen anledning att hålla sig i eu. Utbutdet här är ju kass jämför med andra sidan.

Att sätta en splitbindning på en vanlig går inte direkt men om du är händig och kan fräsa borde det va lätt att fixa en puck till en vanlig bräda som funkar med split bindningen. Annars är det ju konverteringsplattor och en standard bindning men då förlora man prestanda på spliten

Jag har också svårt att tro att hon kommer märka någon skillnad på en split och en vanlig bräda, men hon verkar fortfarande tveksam. Dock har vi hittat en begagnad (vanlig) bräda här i swe som vi ska iväg och kolla på, om den är okej lär det bli två brädor. Då är ju tanken att den begagnade brädan blir mer att använda de dagarna det kan tänkas bli ev. piståkning och möjligen vid helt liftburen offpiståkning. Det är ingen high-end-bräda som vi har hittat direkt heller, mer en mellanklassbräda, men i och med att det kommer vara andrahandsvalet tror jag inte det är någon panik.

Det stämmer att du läst att den var favorit bland kvinnliga testare, för det har jag också läst nånstans! Eftersom vi ändå verkar komma in mer på diskussion om specifika brädor är det väl lika bra att jag börjar dra mig på det också.

Det verkade som att jag övertalat henne att skriva lite själv, så hon kommer svara på eget bevåg :P

Okej, eftersom jag ska ha brädan känns det dumt att jag inte är med och ställer frågorna ><

Jag kan inte så mycket. Jag har alltid hyrt utrustning så det har aldrig blivit att jag satt mig in i vad jag åker på. Det jag kan säga om åkstil är väl att jag åker fort och hårt. Jag vet inte vad man ska använda för termer, men ibland när jag hyrt bräda har den varit för mjuk. Framför allt brukar bindningarna vara för mjuka. När jag åker ner för en brant vill jag ha ha full koll på brädan. Den ska vända när jag säger det och inte senare.

Jag hoppar och snurrar gärna när jag åker, men är inget av en parkjibbare. Jag har läst en del om splits och fastnat för K2 Panoramic. Jag vill helst inte ha en bräda som är directional eftersom jag gärna åket åt båda hållen. Jag har tittat på Voilé Mojo, men tyckte att den kändes klumpig. Vet inte om min magkänsla är någon expert i sammanhanget så jag lyssnar gärna på förslag!

Jag tror absolut att det kommer bli mycket turande i Japan så en split ska jag köpa, frågan är bara vilken.

Mojo är väl directional har jag för mig.

Det finns inte så många som är hel twins men Prior AMF har jag för mig att den är det.
Kanske kan vara intressant.

Det låter helt klart intressant!

Kan någon rekommendera en osplitad bräda som skulle kunna passa så jag har lite att jämföra med? Det blir ju en helt annan prisklass om jag fattat saken rätt.

Hallå

Nu börjar det bli lite kusligt likt här, typ samma size och din beskrivning av åkstil skulle jag också kunna skriva under på, kanske lite mer åt park hållet men när jag är på splitten stämmer det rätt av.

Själv kör jag en Prior amf 159 som jag är sjukt nöjd med, enormt lekfull i puder, flyter fint och tack vare twinshapen har men en ordentlig tail att ta stöd av i landningar efter drops mm. I pisten går den lite grann som på räls håller en kan jävligt bra men eftersom att en är en 4 cm längre än vad jag normal kör i pist känns den inte lika lekfull i pisten. Det enda jag skulle ändra på om jag fick skulle väll va att skala nån ett par mm i midjan för att den ska bli lättare att kanta på hård snö. säg ta ner den från 25.3 till kanske 24.9 eller nått och eftersom att prior bygger för han så går det faktisk att beställa med smalare midja för 140 dollar extra kan va värt med tanke på att man redan lägger ut så mkt pengar på en split. Sen som en liten bonus har den sjukt snabbt belag enorm skillnad mot mina andra brädor och då är dom relativt snabba, skidåkare kan till och med f¨svårt ibland på transporter.

Efter din beskrivning så tycker jag definitiv du ska satsa på en twin split i storleksklassen runt 159, kanske kan gå större med tanke på lätt puder i japan men och andra sidan vill du kunna ha den i sverige så är ju läget tvärt om så skulle fortfarande lagt mig där omkring.

Utöver prior amf 159 skulle jag kolla på följande:

Främst:http://www.venturesnowboards.com/index.php?inc=helix_splitboard.html
Twin split från venture som har fått mycke goda ord för sina splits, fördelen med denna är att den är lite smalare i midjan, 25 cm i både 158 och 162. En nackdel skulle kunna va, beroend på egen smak, att den saknar camber mellan fötterna och kommer troligtvis inne carva lika fint på hård packat. denna bräda har jag ingen första hands erfarenhet av heller.

Sen Jones mountain twin är ju ett bra alternativ, känns som en riktigt nice bräda, solid och välbygd. helt twin i formen men har lite mindre rocker i tailen vilket kan va nice eftersom man trots allt har en for som man faller tillbaka på. kan spara lite energi när man åker rätt håll utan att förstöra switchen. MEN det som sabbar mountain twin för mig är att den är för bred för mig 25.5cm är för mig en dealbreaker och eftersom vi har lika stor fötter borde den bli jobbig för dig med. 2mm kan kännas lite men min amf är på gränsen till för bred och eftersom att du troligtvis kommer köra mer pist med din hade jag velat ha ännu smalare.

Panoramic verkade faktiskt nice när jag kollade på den lite närmare, blev instiktiv skeptisk utav k2 eftersom dom inte ha vart på splitmarkanden innan men på skidsidan har dom ju respekterade tur grejer så varför inte. Brädan är ju nästan twin, 1 cm smalare tail, så den borde funka fint switch. Saknar camber vilket jag tror du kan sakna om du ska köra fort.

För att summera lite så är min rekomendation följande, i fallande ordning utan att ta hänsyn till pengar det lämmnar jag till dig

1 Prior amf 159 med lite smalare midja än orginal, typ 24.9
2 Venture helix 158 eller 162(jag hade kört 158 med svenska fjäll i åtanke) eller en Prior amf 159 orginal
de två lägger jag som lika där får du aväga smalare midja vs camber under fötterna
3Jones mountain twin, enligt mig för bred men tycker du inte det spelar roll eller får en nice deal kan den va värd
4 k2 panoramic, i så fall 158, 162 blev lit bred tycker jag

Vad det gäller bindningar skulle jag säga att det finns 3 alternativ
spark rd burner
volie light rail
karakoram, helt eget system som blir dyrt men spänner ihop brädan vilket kanske är nice i pisten, dock visar vissa tester att gamla volie systemet är styvare

jävlar vilken uppsats det blev, kollade igen och smalare midja kostar bara 70 dollar, sjukt värt hade inte tvekat om jag köpt min bräda idag

Hej

Drömmer också om en split. Någon som vet om furberg kommer att börja tillverka split? I så fall kanske man ska vänta tills dess.

Jag har funderat en hel del och kollat priser. Hade varit fint med en Prior AMF men med tull och annat blir det lite väl dyrt. Venture helix verkade helt klart intressant, men jag hittade ingen återförsäljare i Europa. När man läser om den är den ganska lik K2 Panoramic, samma shape, men mycket svårare att få tag på. Den europeiska marknaden för splits är inge vidare och ska man köpa från andra sidan Atlanten räcker inte studentekonomin till...

Jag har hittat Panoramic för ett överkomligt pris så det blir nog den iaf. Nu är frågan bra om jag borde välja 158 eller 162? Jag kollade på mina boots och de är stl 43. Funderar på om det kan vara värt att köpa en 162 i och med att mina boots var större än jag trodde. Det är ju trots allt offpist jag ska åka med brädan så 25,4 borde inte vara för smalt.

Har hört precis det du skrev om bindningar. Det blir nog ett par Spark rd Burner, läste att de skulle vara relativt styva.

Tillbaka
Topp