NP_Sweden sa:
UCPA hade jag missat helt, tack för tipset!
UCPA är grymt! Enormt prisvärt och kanon upplevelse. De har som princip att alltid dela på snowboard och skidåkare i alla grupper och blandar aldrig. Anledningen vad jag känner till är säkerheten, att de anser det säkrare att bara ha ena typen av åkare i en grupp. Dock inget som jag riktigt kan hålla med om, för t.ex. en Goofy åkare har lika dålig koll på en regular åkare som en skidåkare så det kan likväl lätt ske kollisioner.
Angående STF; vet inte varför men det kan vara liknande argument som UCPA samt att dom inte har snowboard-grupper för det finns för få. Men om jag vore dig skulle jag ringa till Mattias Jaktlund på Sylarna som tidigare vart den som hållt i många av turerna och nu driver Sylarna. Han är enormt erfaren och en klok person. Såg bland annat på deras hemsida att de nämner just splitboard som ett alternativ för SLAO Lavin 1 kursen
http://www.svenskaturistforeningen....viteter1/Lavinkurs-pa-Sylarna---SLAO-Lavin-1/
Man kan hyra Splitboard antingen i Storulvån eller på Sylarna. Testade just det i samband med lite kajting förra året och då funkade det fin fint. Enda jag kände var att splitboarden är lite tyngre än en vanlig snowboard. Dock inga som helst problem att hänga med folk på randonneé.
Som andra skrivit här; snöskor låter bra men är inte så himla smidigt. Tex otroligt meckigt att gå på skrå med, men för mindre toppturer funkar det bra. Jobbade vinter 2007 på sylarna och inför den säsongen köpte jag ett par billiga på Jula. Största nackdelen med dem är att de inte har någon hälhöjare så går man mycket uppför så tar det mycket i vaderna. Så vill man bara upp på Herr- eller Fruntimmersklumpen eller Vaktklumpen så går det bra med snöskor men jag skulle satsa på splitboard om jag skulle upp och njuta av hela sylmassivet.
Så kolla upp om du kan hänga med om du hyr en splitboard, ta med snöskorna också så stanna en dag extra och testa med snöskorna och splitboarden på tex Herrklumpen. Eller gå upp mot Sylen men de delar som har lägst lavinrisk och jämför splitboard och snöskor så kan du bilda dig en egen uppfattning.