Snowboardåkare portade från toppturer!

Känns inte så konstigt att skidsekten gör allt för att hålla snowboardåkare borta från "deras" aktiviteter... De har ju försökt utrota oss sen snowboardens födelse.

NP_Sweden sa:
centralbyrakraten sa:
Vadå kasta skit? Det är konsumentupplysning. Ut med det bara! ;-)
Haha, ok! STF och Mountain Guide Travel. Ska dock tilläggas att STF sa blankt NEJ. Mailade guiderna från sylarna till kebbe men det var tvärnej. Mountain Guide Travel däremot var trevliga, tillmötesgående och skulle kolla om det gick att klämma in mig i någon grupp. Men det gällde att alla i gruppen var med på det! Men fick ett förslag på en topptur grundkurs i riksgränsen/narvik/abisko men eftersom det var ingen mer avancerad åkning, inga 30 - 35 grader i alla fall så valde jag bort den. Inte värt ca 15000:- för åkning som man inte är nöjd med. Så ett plus till Mountain Guide Travel fastän jag inte fick följa med till kebbe och lyngen. De försökte trots allt att hitta på något åt mig. STF däremot, STORT minus.
Kanon bra! då vet man vart man inte ska vända sig i framtiden samt vad man ABSOLUT inte ska rekommendera till någon, men om någon frågor kommer jag däremot var väldigt tydlig med att de INTE ska åka med dessa..

Jeremy Jones splittar sina egna brädor. Då får man ju välja precis den modellen man vill ha. Av det jag har hört bör man välja en lite hårdare bräda eftersom den just tappar lite styvhet av att den blir delad i två. Dock inte jättemycket.

Jag funderar själv på att spitta en gammal bräda jag har. Men det blir nog en projekt i sommar.

Tänk på att en rocker bräda inte är lika bra att gå uppför med eftersom den inte tycker ner i snön.

NP_Sweden sa:
UCPA hade jag missat helt, tack för tipset!
UCPA är grymt! Enormt prisvärt och kanon upplevelse. De har som princip att alltid dela på snowboard och skidåkare i alla grupper och blandar aldrig. Anledningen vad jag känner till är säkerheten, att de anser det säkrare att bara ha ena typen av åkare i en grupp. Dock inget som jag riktigt kan hålla med om, för t.ex. en Goofy åkare har lika dålig koll på en regular åkare som en skidåkare så det kan likväl lätt ske kollisioner.

Angående STF; vet inte varför men det kan vara liknande argument som UCPA samt att dom inte har snowboard-grupper för det finns för få. Men om jag vore dig skulle jag ringa till Mattias Jaktlund på Sylarna som tidigare vart den som hållt i många av turerna och nu driver Sylarna. Han är enormt erfaren och en klok person. Såg bland annat på deras hemsida att de nämner just splitboard som ett alternativ för SLAO Lavin 1 kursen http://www.svenskaturistforeningen....viteter1/Lavinkurs-pa-Sylarna---SLAO-Lavin-1/

Man kan hyra Splitboard antingen i Storulvån eller på Sylarna. Testade just det i samband med lite kajting förra året och då funkade det fin fint. Enda jag kände var att splitboarden är lite tyngre än en vanlig snowboard. Dock inga som helst problem att hänga med folk på randonneé.

Som andra skrivit här; snöskor låter bra men är inte så himla smidigt. Tex otroligt meckigt att gå på skrå med, men för mindre toppturer funkar det bra. Jobbade vinter 2007 på sylarna och inför den säsongen köpte jag ett par billiga på Jula. Största nackdelen med dem är att de inte har någon hälhöjare så går man mycket uppför så tar det mycket i vaderna. Så vill man bara upp på Herr- eller Fruntimmersklumpen eller Vaktklumpen så går det bra med snöskor men jag skulle satsa på splitboard om jag skulle upp och njuta av hela sylmassivet.

Så kolla upp om du kan hänga med om du hyr en splitboard, ta med snöskorna också så stanna en dag extra och testa med snöskorna och splitboarden på tex Herrklumpen. Eller gå upp mot Sylen men de delar som har lägst lavinrisk och jämför splitboard och snöskor så kan du bilda dig en egen uppfattning.

Välkommen att hänga med på topptur! Jag går med snöskor och gillar precis som du brant åkning.

Kallekajt sa:
NP_Sweden sa:
UCPA är grymt! Enormt prisvärt och kanon upplevelse. De har som princip att alltid dela på snowboard och skidåkare i alla grupper och blandar aldrig. Anledningen vad jag känner till är säkerheten, att de anser det säkrare att bara ha ena typen av åkare i en grupp. Dock inget som jag riktigt kan hålla med om, för t.ex. en Goofy åkare har lika dålig koll på en regular åkare som en skidåkare så det kan likväl lätt ske kollisioner.

Angående STF; vet inte varför men det kan vara liknande argument som UCPA samt att dom inte har snowboard-grupper för det finns för få. Men om jag vore dig skulle jag ringa till Mattias Jaktlund på Sylarna som tidigare vart den som hållt i många av turerna och nu driver Sylarna. Han är enormt erfaren och en klok person. Såg bland annat på deras hemsida att de nämner just splitboard som ett alternativ för SLAO Lavin 1 kursen http://www.svenskaturistforeningen....viteter1/Lavinkurs-pa-Sylarna---SLAO-Lavin-1/

Man kan hyra Splitboard antingen i Storulvån eller på Sylarna. Testade just det i samband med lite kajting förra året och då funkade det fin fint. Enda jag kände var att splitboarden är lite tyngre än en vanlig snowboard. Dock inga som helst problem att hänga med folk på randonneé.

Som andra skrivit här; snöskor låter bra men är inte så himla smidigt. Tex otroligt meckigt att gå på skrå med, men för mindre toppturer funkar det bra. Jobbade vinter 2007 på sylarna och inför den säsongen köpte jag ett par billiga på Jula. Största nackdelen med dem är att de inte har någon hälhöjare så går man mycket uppför så tar det mycket i vaderna. Så vill man bara upp på Herr- eller Fruntimmersklumpen eller Vaktklumpen så går det bra med snöskor men jag skulle satsa på splitboard om jag skulle upp och njuta av hela sylmassivet.

Så kolla upp om du kan hänga med om du hyr en splitboard, ta med snöskorna också så stanna en dag extra och testa med snöskorna och splitboarden på tex Herrklumpen. Eller gå upp mot Sylen men de delar som har lägst lavinrisk och jämför splitboard och snöskor så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Jag kan köpa att man har skidåkare i en grupp och snowboardåkare i en annan grupp rent säkerhetsmässigt. Men det jag har fått till svar är att man inte inte får följa med bara för att man åker snowboard och inget snack om just säkerheten. Sånt kan jag störa mig på faktiskt. Men har kikat lite på UCPA, få se om jag hänger på dem någon gång. Har några andra som jag kollar på också.

Faktiskt nyss hemkommen från lavin 1 i sylarna och körde med snöskor och snowboard där. Otroligt bra kurs förövrigt. Men nu blir det splitboard isstället för snöskor! Snöskor går bort när man ska knata längre sträckor och det har kommit en del snö. Då är splitboard det enda som funkar misstänker jag. Men kortare sträckor funkar snöskor rätt bra, speciellt vid hårt underlag. Jag hyrde en splitboard i storulvån men den var dock alldeles förkort så det blir lite orättvis jämförelse. Men ska försöka få tag i en lång bräda med bred nos så blir det nog lite mer rättvis jämförelse. Prior Spearhead 178 ligger bra till: http://www.priorsnowboards.com/boards_spearhead_splitboard.php

Kallekajt sa:
NP_Sweden sa:
UCPA är grymt! Enormt prisvärt och kanon upplevelse.
Jag var i Valle d´Anniviers i Schweiz, för några år sedan med Bergschule Uri, http://www.skitour.ch/sitemap.php?Saison=Winter . Det var en riktig kanonvecka! Schweiz är inget billigt land, och de är heller inga hejare på engelska, men jag fick verkligen valuta för pengarna. Någon lite tyska eller franska bör nog finnas i bagaget.

Riktigt gott var att ibland få 2000 fallhöjdsmeter med morgonliften, för att sedan gå resterande bit till toppar som snuddade 4000 meter. Huvudvärk i tre dagar innan jag anpassat mig till höjden och ansträngningen. Inte så konstigt kanske, när jag spenderar merparten av mitt liv maximalt 50 m.ö.h. :-) Finns det en motsvarighet till landkrabba för plattland, så var det som de kallade mig på schweizertyska!

Ett annat tips är skidklubbar i Norge. Många har som tradition att bjuda in till toppturshelg, någon gång om året. Där jag har varit på besök, har de varit välvilliga till snöskor, trots att de allra flesta går med Dynafit-prylar. Vissa år har det hänt att vi varit så många som 5 snowboardåkare, av 30-talet åkare.

Av ren hyfs och för att inte trampa sönder spåren (och för att de i många fall är snabba som bergsgetter) så brukar snöskorna hålla sig sist i ledet. Särskilt dyrt har det inte blivit, förutom resan dit naturligtvis. Glöm dock det med lift på morgonen, i de delar av Norge som jag varit, så rör det sig om 5 timmars hårt slit, för ett åk på en knapp timme. Härligt!! Och så in i helvete vackert! Särskilt när åket slutar i vattenbrynet till en fjord.

Jag går gärna på topptur med snowboard. Jag har samma problem som du med att hitta andra brädåkare att gå med. Mina vänner har skaffat barn och blivit lata.
Hör av dig när säsongen börjar närma sig så kan vi göra några turer.

Pjotter sa:
Jag går gärna på topptur med snowboard. Jag har samma problem som du med att hitta andra brädåkare att gå med. Mina vänner har skaffat barn och blivit lata.
Hör av dig när säsongen börjar närma sig så kan vi göra några turer.
Jag skriver gärna också upp mig på "söker tur-polare"-listan hör gärna av er när snön börjar falla.

Før att bara slænga in en liten detalj om snoskor på topptur ær att de førstør spåren før skidåkarna. Inget man tænker på nær man bara knatar. Men ska man gøra en snæv kickturn i ett brant parti så blir man inte glad om det ær någon som har haft snøskor och gått dær innan då man får noll kontakt med snøn i vændningen.

Annars har jag inget emot folk med snøskor...så længe de ær bakom mig :P

Men jo..grisigt av føretagen att blåneka dig!

Tillbaka
Topp