Snowboardens undergang är utlyst av schweizisk TV

delta

Aktiv medlem
Schweizisk TV (SF) sprider information om att snowboardakning haller pa att ga under.

Snowboardsiten twoleftfeet.ch har uppmärksammat det här pa tyska och
google översatt till engelska.

Här är SF:s originalartikel pa tyska och google översatt till engelska.

Det skulle ju varit en neutral och objektiv iaktagelse om det inte vore sa att de redan 27 September 2010 (i samband med freestyle.ch) hade släpt en nästan 5 minuter lang krönika som förkunnar snowboardens undergang:
video endast pa tyska tyvärr (Notera Burton's icke-ställningstagande pa 3:15 och statistiken med dramatiska speaker-rösten pa 3:40 och framat).

Lite fishy eller. Jag säger inte att statistiken inte stämmer men varför pushar de infon sa hart tro... Kan nagon skicka Terje pa investigative mission eller lata honom skriva öppet brev till dem...

Senast ändrad:
vafan jag tycker att man ser flera snowboard åkare nu än för typ 2 år sedan. skulle själv säga att den var på väg tillbaka!

SVENKE sa:
vafan jag tycker att man ser flera snowboard åkare nu än för typ 2 år sedan. skulle själv säga att den var på väg tillbaka!
word!

Jag började konverteras tillbaka till snowboard förra säsongen och nu denna säsongen har jag nog åkt skidor 2-3 dagar bara!

Vet med mig att flera av mina kompisar också har bytt och vill byta så tror då inte alls att det kommer dö ut

fan, ser inte en enda skidakare har borta, skulle inte vilja saga att snowboard dor ut, kanske i europa i guess...

Vet att SLAO för typ två år sen släppte lite statistik över fördelningen mellan skidor och bräda. Och vad jag kommer ihåg sa den att snowboarden de senaste åren hade minskat här hemma och att detta gällde Europa i övrigt med(ännu mer där faktiskt) och att det bara var Nordamerika som snowboarden ökade. Kan ju givetvis svängt lite här hemma för tro undersökningen är typ två år gammal. Tro även jag läst nånstans att marknaden för bräda ökar i USA (pengar räknat) så ingen fara där borta.

Tro det är lite olika anledning till detta. Morasonen och Åresonen Jon å Henke slog igenom stort i början på 2000-talet samtidigt som de största namnen onom bräda försvann lite, Backman Olofsson mm. Så kidsen började testa skidor istället. Det var även runt här som twintipen blev bättre skidor efter några få års utveckling.

En egen reflektering gäller min gamle barnbacke där jag började åka, var där nu runt jul och det var mer barn/familjer där när jag var lite än idag och fördelningen mellan snowboard och skidor ungefär samma som då(mitten på 90-talet) dvs ungefär en bräda på 15-20 skidor.

Nä så ut allihopa och shredda bräda:)

Jag tycker iof det är mest fishy varför TVn pushar temat sa hart - i värsta fall vill de snowboardingen nagot ont, och i bästa fall vill de bara pusha för hur bra och stort freeskiingen har blivit för att fa med det i OS o dyl.

Statistiken fran Schweiz tycker jag verkar stämma bra för Alpregionen (baserat pa intryck i parker att största andelen av aldern ca15-20 kör freeski), och Ofkast reffade ju till statistik fran SLAO för Sverige.

Da har vi med andra ord lärt oss att snowboardens framtid ligger i USAs händer och det kan ju inte vara sa daligt med tanke pa att de har pushat parker ganska bra tidigare.

deltab0arder sa:
Jag tycker iof det är mest fishy varför TVn pushar temat sa hart - i värsta fall vill de snowboardingen nagot ont, och i bästa fall vill de bara pusha för hur bra och stort freeskiingen har blivit för att fa med det i OS o dyl.
Snowboard Half Pipe i Vancouver var iofs den enda grenen med mera TV-tittare än American Idol (dvs större än Hockey). TV-bolag och corporates ser $$$ i sporten, och pushar för SlopeStyle i nästa OS.

Jag tror inte snowboard håller på att dö ut, jag tror aldrig det kommer att göra det faktiskt.

Men det förutsätter att de som åker bräda också pushar för det och inte lever i sin egen bubbla som snowboard på många sätt är.

Framförallt tycker jag att fler åkare borde utbilda sig till lärare och börja jobba i dom mindre backarna i Sverige. Efterfrågan är ofta större än vad det finns lärare till och om ingen kan lära dom unga att åka så kommer dom att åka skidor istället och då lär snowboard dö ut.

Det är Tall-tees och gangsters som förstör.
För förut var det coolt med snowboard, men nu är det coolare att ha tall-tees och vara wannabe.

Helldude sa:
Framförallt tycker jag att fler åkare borde utbilda sig till lärare och börja jobba i dom mindre backarna i Sverige. Efterfrågan är ofta större än vad det finns lärare till och om ingen kan lära dom unga att åka så kommer dom att åka skidor istället och då lär snowboard dö ut.
håller helt med, folk måste inblanda sig mer för att få med kidsen osv osv. ut och bygg parker, och åk mycket, jobba på ngn ski/bräd-shop och få folk att bli amped på att åka!
Jag har jobbat som snowboard/ski tech i 3 år och snackar så hårt med att få ut folk att åka att det är sjukt!

Spread the wealth!!

Faan också!

Köpte en bräda för typ 2 timmar sedan... Synd att man inte såg denna tråd innan.

Snowboard har ökat hela tiden i USA och är i princip lika stort som skidor, och den marknaden är ju typ som hela Europa, så bara för att det gått ner lite här kan man ju inte säga att hela sporten håller på att dö ut.

Passa på att gå med i uppropet nedan mot att FIS (skidförbundet) är det värnande förbundet för snowboard i OS. Inget ont mot skidåkare, men det passar inte så bra att FIS styr och ställer om hur snowboarden ska utformas och utvecklas på OS (man kan ju tex sluta skriva åkens scores som \"total time\" och använda en annan titel än \"race results\")
http://www.facebook.com/#!/pages/We...-riders-not-by-the-FIS-skiers/182605181771762

Som alla andra skriver tror jag andelen skidåkare/snowboardåkare skiljer sig väldigt mycket beroende på både ort och land. Men visst tycks snowboarden passerat sin "guld-era", det är upp till oss att innovera och få rennesans igen!

magnusericsson sa:
Time to leave Europe for the US!
om man e snowboard-snubbe absolut!! industrin e sa nara vanligt folk har ocksa, vilken dag som helst i mammoth eller tahoe can man ju traffa och snacka med valfri proffs typ....

riccweee sa:
om man e snowboard-snubbe absolut!! industrin e sa nara vanligt folk har ocksa, vilken dag som helst i mammoth eller tahoe can man ju traffa och snacka med valfri proffs typ....
måste försvara europaflaggan lite - så det inte blir snowboarder-mass-emigration västerut: så är det iof i österrike/schweiz också, det är inte så många ställen och parker av högsta kvalite utan det blir ganska koncentrerat till några stycken - framförallt under senvår, sommar, och tidig höst pa glaciärerna. Sen spelar ju procentfördelningen boarders/freeskiers egentligen ingen roll - alla har ju kul tillsammans typ...

befinner mig i Banff, Kanada, och här dör snowboarden verkligen inte ut. Skulle säga att 40 procent av åkarna på Sunshine Village är snowboardåkare.

deltab0arder sa:
måste försvara europaflaggan lite - så det inte blir snowboarder-mass-emigration västerut: så är det iof i österrike/schweiz också, det är inte så många ställen och parker av högsta kvalite utan det blir ganska koncentrerat till några stycken - framförallt under senvår, sommar, och tidig höst pa glaciärerna. Sen spelar ju procentfördelningen boarders/freeskiers egentligen ingen roll - alla har ju kul tillsammans typ...
bra att höra fan! flyttar tillbaka till sverige i maj, så det skulle va kul om det finns lite parker och brädåkare när jag väl kommer dit..... :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp