OK, jag missförstod kanske vad försäkringsbolagen menar med invalid, jag är inte så bevandrad i juridikens underbara värld. Efter att ha läst om dina skador så skulle jag vilja be om ursäkt. Det låter illa.
Men jag kan inte låta bli att undra, hur sjutton kan du åka skidor/bräda med de skadorna? Om jag skulle ha de skador som du beskriver skulle jag hellre satsa på ett annat gymnasie, för med de skadorna tror inte jag att du har någon framtid inom vintersport... Kanske curling dock
Jag har dessutom fått kommentarer på mitt uttalande om hur utnyttjande av systemet får det att gå sämre för sverige. Jag tänkte bara utveckla mina tankegångar en aning.
Att försäkringsbolagen inte är statligt ägda är jag mycket väl medveten om. De är privata vinstdrivande företag och om de får många utgifter av typen "invalid (men kan egentligen åka skidor)" innebär det att de får utgifter som egentligen inte är befogade. Till följd måste försäkringsbolagen höja premier vilket innebär att dels staten som bland annat försäkrar alla skolelever i Sverige måste betala mer pengar till försäkringsbolagen och mindre på undervisningen. Även du och jag som privatpersoner måste betala mer i premier istället för att köpa liftkort.
Men om det i detta fall är en invaliditet i enlighet med försäkringsbolagets policy (vilket Ileberg hävdar), antar jag att han inte utnyttjar systemet (men det låter skumt med ett invalidiserat knä som kan åka bräda och skidor).
Sen kan man väl säga att beteendet i övrigt, där man alltid försöker roffa åt sig så mycket pengar som möjligt, trots att det inte är befogat, är ett beteende som jag skulle vilja jämställa med skattefusk. Slutligen vill jag säga att jag tycker att Sverige är ett jäkligt bra land och jag har ingen lust att flytta. Men att förneka att det finns saker som kan bli bättre är bara rent struntprat.