Skidor som liknar White Out

KarlDesmo

Ny medlem
Hej,
Jag har återfall på pist och har börjat åka skidor efter många års frånvaro dels pga flytt och även skada.
Jag har extremt dålig teknik och jag åker mer på vilja och att jag är orädd. Min skada gör att jag är ganska dålig på att manövrera, varför min skidåkning planeras i förväg istället för att gå så mycket på infall.

Jag har testat lite olika skidor och en skidmodell som jag uppskattade extremt mycket är Blossom White out, 170 cm. Det är en allmountain skida som är för 90% pist och resten off-pist. Jag kommer aldrig åka off-pist pga min skada och teknikfattiga åkning. Men skidan gav mig det självförtroende som fattats och jag kände mig jättetrygg med att åka på den, den svarade bra och oavsett underlag så njöt jag. Jag kunde slappna av i åkningen och kroppen mådde bättre. Jag letar nu efter en skida som påminner om denna. Midjan på Whiteout är bara 77 mm och jag tror inte jag behöver så mycket mer. Kan ni ge mig tips på skidor som har en karaktär som påminner om Blossom, och som fortfarande är så otroligt lättåkt? Jag kan tänka mig både nya och begagnade skidor.

Jag är 180 cm lång och väger ca 75 kg med utrustning.

Blossom skidan finns här: http://www.blossomski.com/en/collezione/all-mountain

Tacksam för alla svar,
Mvh, Kalle

Skidor som liknar Blossom skidan har jag svårt sia om för jag har inte åkt den: Det är nog inte många på detta forum som har. Men två tips på skidor som eventuellt kan passa är Extrem Frontier och Nordica Navigator.

Varför köper du inte Blossom skidan om du nu gillar den så mycket?

Tack för svar, jag ska spana in de skidorna.

Jag har försökt med den svenska återförsäljaren utan framgång. Utomlands är utbudet något större, men det är ändå nästan ingen som har den hemma.

Det är alltid vanskligt att försöka hitta skidor som liknar något man har testat. Små, små skillnader kan göra väldigt stor skillnad i upplevelsen. Jag håller med om att tex Extrem Frontier på pappret låter snarlika, men det bästa är nog att försöka få tag på ett par av exakt rätt modell. Vart testade du skidan? Det går oftast att köpa loss hyr- eller testskidor om man bara frågar.

Jag testade skidorna i Lillehammer/Kvitfjell. Jag fick inte köpa skidorna, det var väl för mycket säsong kvar för tillfället för uthyrningsstället.

Det är där jag försökt med, men den fanns inte i rätt längd att få tag på därifrån.

Tack för era svar :)

Webshoppen bedömmer jag vara av den primitiva sorten som inte är kopplad till aktuellt lagersaldo. Många gör så, antingen med grossistlager eller själva tillverkaren, som står för själva lagret.

Jag fortsätter att leta :)

Efter en liten charmoffensiv mot de övriga återförsäljarna i Europa fick jag bäst pris på skidorna av den norska återförsäljaren, Multicase med kontaktperson Frode Huser. Skidorna levererades direkt från Italien till mig och de var bra packade i kartong så de höll trots TNT's "hantering". Jag lämnade in dem direkt till Åkes sport för IR-vallning och fick chansen att testa dem i Romme nu i helgen. Detta är ett par lagg som jag verkligen njuter av varje sekund jag åker på dem. IR-vallningen gjorde att jag hade riktigt bra glid och det var ganska svårt att åka sakta eller hålla jämn takt med tjejens hyrutrustning.

Nu är det till att smida planer för mer skidåkning i år :)

Nedan följer några bilder som jag tog hemma och i bygelliften "Tvillingarna".

Tillbaka
Topp