Skidor 95-100 mm waist

Mattman

Ny medlem
Skidor 95-100 mm waist
Nu blir det i alla fall Shogun, tack för alla tips, på Freeride vet man att man får bästa tipsen!

Får väl ge en recension efter att jag testat dem men blir tyvärr först i januari då jag är tillbaka här i frasseriket efter jul och drar till alperna! :)

Berggrund

Ny medlem
Skidor 95-100 mm waist
Åkte på årets Gotama ifjol och tyckte inte alls om dem. Död skida med dålig respons i. Tyckte faktiskt bättre om de gamla Gotamerna utan rocker men enligt mig var ju inte heller dessa någon höjdare.
Jag tror att du gör rätt i att välja Shougunen, den ser väldigt intressant ut tycker jag.

Jarle

Aktiv medlem
Skidor 95-100 mm waist
hellbergarn sa:
Jag har åkt på Gotaman från i fjol och jag förstår ärligt talat inte vad det är alla gillar med gotamaskidorna. Dom är rätt "döda" och tråkiga och inte BRA på ngt alls. Jag hade många dagar på dom i fjol och körde även liknande modellen från 07/08. Jag skulle gått på Shogun utan att ens åkt den. Så som den skidan beskrivs, mått, core, uppbyggnad och styvhet så kan den ömöjligt vara sämre än gotaman från 08/09 (nya gotama är ju en helt ny skida). Shogun finns för övrigt till EXTREMT bra priser på sport-conrad med bindning.
Jag blir så trött på folk som totalsågar skidor och påstår både det ena och det andra. Sanningen är att det finns väldigt få, om ens några, riktigt dåliga skidor idag. Däremot finns det jäkligt många olika tekniskt duktiga, starka och typer av skidåkare och åkning. Lägg därtill tycke och smak så ser du snart att en skida som för dig känns "död" kan vara den bästa skidan någonsin för någon annan. Dämpade skidor uppfattar vissa som döda medans andra ser den som trygg, "krispiga" skidor upplevs som nervösa av en del och livliga av andra.

Skidor kan dock vara dåliga på en del typer av fören och/eller för olika typer av åkare/åkstilar, har t.ex. svårt att tänka mig att Ian McIntosh skulle trivas på ett par Hellbents men hur kul skulle Andre Mahrer ha på ett par Squads?

Skärpning!

Teufel

Ny medlem
Skidor 95-100 mm waist
Jarle sa:
hellbergarn sa:
Jag har åkt på Gotaman från i fjol och jag förstår ärligt talat inte vad det är alla gillar med gotamaskidorna. Dom är rätt "döda" och tråkiga och inte BRA på ngt alls. Jag hade många dagar på dom i fjol och körde även liknande modellen från 07/08. Jag skulle gått på Shogun utan att ens åkt den. Så som den skidan beskrivs, mått, core, uppbyggnad och styvhet så kan den ömöjligt vara sämre än gotaman från 08/09 (nya gotama är ju en helt ny skida). Shogun finns för övrigt till EXTREMT bra priser på sport-conrad med bindning.
Jag blir så trött på folk som totalsågar skidor och påstår både det ena och det andra. Sanningen är att det finns väldigt få, om ens några, riktigt dåliga skidor idag. Däremot finns det jäkligt många olika tekniskt duktiga, starka och typer av skidåkare och åkning. Lägg därtill tycke och smak så ser du snart att en skida som för dig känns "död" kan vara den bästa skidan någonsin för någon annan. Dämpade skidor uppfattar vissa som döda medans andra ser den som trygg, "krispiga" skidor upplevs som nervösa av en del och livliga av andra.

Skidor kan dock vara dåliga på en del typer av fören och/eller för olika typer av åkare/åkstilar, har t.ex. svårt att tänka mig att Ian McIntosh skulle trivas på ett par Hellbents men hur kul skulle Andre Mahrer ha på ett par Squads?

Skärpning!
Instämmer! För det finns ingen annanstans än freeride.se där obSETHen blir så sågad, trots den ständigt får bra i olika skidtester..

Så skriv mer målande nästa gång ni skriver omdömmen om skidor,tack! :)

B

bl0ckm0ng0t

Guest
Skidor 95-100 mm waist
Teufel sa:
Instämmer! För det finns ingen annanstans än freeride.se där obSETHen blir så sågad, trots den ständigt får bra i olika skidtester..
Vad har du läst för skidtester? Inte för att man kan lita på dem ändå.
Finns ju TGR, de älskar ju inte heller helhjärtat dem.

Teufel

Ny medlem
Skidor 95-100 mm waist
bl0ckm0ng0t sa:
Teufel sa:
Din mamma! :) Nä men skidtester i olika tidningar.. skickat mail till alpingaraget, åka skidor och fått tipps osv.. och jo har för mig jag läste någonstans på tgr med!

JAg har själv inte åkt på dem, men jag tycker den skidan är så konstig för alla verkar ha sin åsikt om den och här på freeride suger den!

B

bl0ckm0ng0t

Guest
Skidor 95-100 mm waist
Teufel sa:
bl0ckm0ng0t sa:
Teufel sa:
Din mamma! :) Nä men skidtester i olika tidningar.. skickat mail till alpingaraget, åka skidor och fått tipps osv.. och jo har för mig jag läste någonstans på tgr med!

Jag har själv inte åkt på dem, men jag tycker den skidan är så konstig för alla verkar ha sin åsikt om den och här på freeride suger den!
jag har inte läst mig till att alla på freeride tycker den suger, men även om det vore sant vad spelar det för roll?
Jarle har rätt det finns nästan inga dåliga skidor, men det finns dåliga åkare och de som gör dåliga val. Det är en konst att lära sig tolka skidrecenioner också.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp